Gemeenteblad van Dijk en Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2024, 173638 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2024, 173638 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur, het voorrang geven op het verkeer uit de zijwegen op de doorgaande fietsroute en het aanbrengen van fietsstroken met fietssymbolen op verschillende locaties te Beveland
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard is op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd middels de vastgestelde Mandaatregeling Dijk en Waard.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om een maximumsnelheid van 30 km/uur in te voeren op de W.M. Dudokweg (west), J.J.P. Oudweg, Th. van Doesburgweg, M. de Klerkweg, K.P.C. de Bazelweg en H.P. Berlageweg, voorrangsborden te plaatsen en fietsstroken aan te brengen.
De maatregelen zijn onderdeel van de aanleg van een regionale doorfietsroute over het bedrijventerrein Beveland. De fietsroute is een belangrijke schakel in het regionaal netwerk dat de gemeenten in de regio Alkmaar en de provincie Noord-Holland met elkaar hebben vastgesteld.
Met het bovenstaande wordt beoogd meer ruimte te geven aan de (doorgaande) fietsers, waardoor de (elektrische) fiets een aantrekkelijker vervoerswijze wordt.
Bij de totstandkoming van het ontwerp heeft een afweging plaatsgevonden tussen een weginrichting als een fietsstraat en een weginrichting met fietsstroken. Het ontwerp met fietsstroken is gekozen op basis van de aanbevelingen van het CROW en heeft te maken met de verhouding tussen de verkeersintensiteiten van gemotoriseerd verkeer en fietsers. Op de route rijdt een groot aandeel fietsers en een is sprake van een relatief lage verkeersintensiteit.
Conform de aanbevelingen is gekozen om de fietsroute in de voorrang te brengen ten opzicht van de zijwegen. De kruispunten zijn nu nog gelijkwaardig.
Ook de breedte van de fietsstroken is gebaseerd op de meest recente aanbevelingen van het CROW en is afgestemd met de provincie Noord-Holland.
Deze aanpassing van de weginrichting wordt meegenomen in het groot onderhoud asfalt van de gemeente. Doorgaans wordt bij het groot onderhoud asfalt niet de wegbreedte aangepast, maar wordt uitsluitend de deklaag vervangen. Aanpassing van de inrichting van de weg moet daarom vanuit een kostenoverweging plaatsvinden binnen de bestaande wegbreedte. Het versmallen/verbreden van de weg en/of het aanleggen van een vrijliggend fietspad is hierdoor niet mogelijk.
Er heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend.
In dit definitief verkeersbesluit zijn geen wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit.
In de zienswijze is de verwachting uitgesproken dat automobilisten zich niet zullen houden aan de maximumsnelheid van 30 km/uur als de wegen niet worden versmald en de fietsroute voorrang krijgt ten opzichte van de zijwegen.
Voor de gemeente is het op dit moment niet mogelijk om de betreffende wegen volledig te versmallen. Plaatselijke wegversmallingen zijn niet wenselijk omwille van de veiligheid van fietsers, daarom is gekozen voor verkeersdrempels als snelheidsremmers.
Bij een regionale doorfietsroute hoort voorrang voor de doorgaande fietsers, daar wijkt de gemeente niet van af.
Er zijn geen andere voorstellen aangedragen voor een aanpassing van het ontwerp.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland. De politie adviseert positief op het voorgenomen besluit. Een schriftelijk advies is bijgevoegd.
Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u beroep instellen. U stuurt dan binnen zes weken na verzenddatum van dit besluit een beroepschrift naar de Rechtbank Noord Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem.
In het beroepschrift moeten ten minste zijn vermeld:
Daarnaast dient u een kopie van het besluit mee te zenden naar de Rechtbank.
U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via. https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht/Procedures/paginas/beroepsprocedure.aspx#cb3c85eb-99b3-416b-9e5c-4e7dd1e85b4d882d93d7-b466-418e-b17e-0ac97bd385fe1.Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Voor de behandeling van een beroepschrift moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht. Op www.rechtspraak.nl kunt u de brochure “beroep instellen bij de rechtbank, de Bestuursrechtelijke procedure” vinden. Hierin vindt u alle relevante informatie.
De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw bezwaarschrift is beslist.
Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Noord Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht/Procedures/Paginas/Voorlopig-voorziening.aspx.
Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-173638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.