Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad.De politie heeft negatief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Reden van dit negatieve advies is dat het mogelijk is voor automobilisten om vanaf de provinciale weg de parallelweg op te rijden zij sterk moeten afremmen, wat mogelijke kopstaart botsingen kan veroorzaken. Volgens de gemeente Groningen is dit nu ook al het geval als automobilisten een bestemming hebben bij de woningen aan de parallelweg of als zij de Gaaikemadijk willen oprijden. Lokaal verkeer heeft tijdens een inloopbijeenkomst aangegeven dat zij, als zij de situatie niet veilig achtten, zij via de afrit N983 naar hun bestemming rijden. Verder heeft de provincie een waarschuwingsbord bij deze aansluiting staan.
Het gevolg van een negatief politieadvies is dat de politie geen actieve handhaving zal verrichten ten opzichte van de in dit verkeersbesluit omschreven verkeersmaatregel. De gemeente Groningen kiest ervoor het negatieve advies voor kennisgeving aan te nemen en de verkeersborden te plaatsen zoals genoemd in dit verkeersbesluit, omdat wij het instellen van de maatregel van groter belang achten dan het structureel kunnen handhaven op deze maatregel.
Motivering
Om de leefbaarheid rond het stuk parallelweg tussen de Friesestraatweg 299 en Gaaikemadijk 1 te borgen wil de Gemeente Groningen de snelheid op dit gedeelte zo spoedig mogelijk verlagen naar 30 km/u met een ‘tijdelijke’ inrichting, door het plaatsen van vier obstakels met reflectoren. De definitieve inrichting van dit gebied wordt meegenomen tijdens de realisatie van de parallelweg. De Provincie Groningen heeft vervolgens een ontwerp opgesteld, waarin de ‘verlegde’ parallelweg wordt afgewaardeerd tot een erftoegangsweg inrichting (30km/u zone). De bovengenoemde verkeersmaatregelen kunnen worden genomen door het plaatsen van borden A1 (30).
De verkeersmaatregelen, die worden getroffen conform artikel 2 van de WVW, strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bereikbaarheid daarvan, dan wel het voorkomen of beperken van door verkeer veroorzaakte overlast of hinder of schade.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 onder a; het verzekeren van de veiligheid op de weg, b; het beschermen van weggebruikers en passagiers en c; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bereikbaarheid daarvan, dan wel d; het voorkomen of beperken van door verkeer veroorzaakte overlast of hinder of schade.
Dit verkeersbesluit leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging.