Delegatiebesluit Omgevingswet

De raad van de gemeente Zwartewaterland;

 

Overwegende, dat de Omgevingswet het huidige omgevingsrecht vervangt,

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 16 januari 2024;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Delegatiebesluit vast te stellen:

    In de volgende gevallen is het college van B&W bevoegd het omgevingsplan vast te stellen:

    • 1.

      Herstel van omissies

      • o

        Het herstel van omissies, zoals foutjes waarbij duidelijk is dat de bedoeling van de raad ten tijde van het vaststellen van het betreffende onderdeel anders was, een verschrijving, verkeerde verwijzing, etc.

    • 2.

      Aanpassing van waarden en beperkingen die geborgd zijn in dubbelbestemmingen in bestemmingsplannen die deel uitmaken van het tijdelijk deel van het omgevingsplan, of gebieden met een (verwachtings)waarde of beperking of een aandachtsgebied in het omgevingsplan als blijkt dat de betreffende waarde of beperking of een aandachtsgebied feitelijk niet meer bestaat.

      Voorbeelden hiervan zijn:

      • o

        Een archeologische waarde die in het omgevingsplan is beschermd met een dubbele functie, terwijl uit later uitgevoerd onderzoek blijkt dat er geen te beschermen archeologische waarden op het perceel zijn.

      • o

        Een waterkerende functie die in het omgevingsplan beschermd is met een dubbele functie, terwijl uit een schriftelijke verklaring van de beheerder van de waterkering blijkt dat de waterkerende functie ter plaatse is vervallen.

    • 3.

      Wijziging toelichting

      • o

        Het college mag de toelichtende delen van het omgevingsplan wijzigen. De toelichting is juridisch niet bindend, maar wanneer deze onduidelijk is kan dit de juiste toepassing van een planregel in de weg zitten. Onduidelijkheden kunnen op deze wijze snel hersteld worden.

    • 4.

      Verwerken van een omgevingsvergunning nadat deze onherroepelijk in werking is getreden

      • o

        Het gaat hier om het verwerken van onherroepelijke omgevingsvergunningen voor buitenplanse omgevingsplan activiteiten. De raad is verplicht om een onherroepelijke vergunning binnen 5 jaar in het omgevingsplan te verwerken. Het verwerken hiervan heeft feitelijk geen juridische gevolgen, maar door dit consequent te doen behouden we een actueel omgevingsplan.

      • o

        Het gaat niet alleen om toekomstige onherroepelijk geworden vergunningen voor buitenplans omgevingsplanactiviteiten, maar ook om al onherroepelijke geworden omgevingsvergunningen onder de oude wetgeving die nog niet verwerkt zijn, maar wel van invloed zijn op het omgevingsplan onder de Omgevingswet.

    • 5.

      Wijzigingen die noodzakelijk zijn vanwege gewijzigde hogere wet- of regelgeving, zonder bestuurlijke afwegingsruimte

      • o

        Het Rijk of de provincie kunnen instructieregels stellen die vereisen dat het omgevingsplan hiermee in overeenstemming wordt gebracht. Wanneer deze instructies zonder meer vertaald kunnen worden in het omgevingsplan zonder bestuurlijke afweging, dan is het college van B&W bevoegd deze wijziging van het omgevingsplan door te voeren. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om een gewijzigde norm, begrip of meetmethode.

    • 6.

      Wijzigingen die voldoen aan de wijzigingsbevoegdheden of uitwerkingsverplichtingen die onderdeel zijn van het tijdelijke deel van het omgevingsplan.

      • o

        Het gaat hierbij om de wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsverplichting vanuit de voormalige bestemmingsplannen. Binnen de voormalige werkwijze (Wet ruimtelijke ordening) is het college van B&W bevoegd uitvoering hieraan te geven, zonder tussenkomst van de raad. Het voorstel is deze werkwijze te continueren.

  • 2.

    Delegatiebesluit zoals vastgesteld in de raad van de gemeente Zwartewaterland van 13 januari 2022 in te trekken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zwartewaterland van 21 maart 2024.

de griffier,

ing. H.W. Schotanus - Schutte

de voorzitter,

ing. E.J. Bilder

Naar boven