Gemeenteblad van Dalfsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2024, 169550 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2024, 169550 | beleidsregel |
Beoordelingskader Beschermd Wonen Regio IJssel-Vecht
Dit beoordelingskader is tot stand gekomen in gezamenlijke afstemming tussen de Toegangen van de lokale gemeenten in de regio IJssel-Vecht1 en de Centrale Toegang van de GGD. Het kader gaat uit van de producten, voorwaarden en eisen zoals vanaf 01 juli 2023 voor de regionaal ingekochte beschermd wonen producten gelden.
1.2 Procedure van aanmelding voor een maatwerkvoorziening
De aanmeldingsprocedure voor een Inwoner tot een maatwerkvoorziening staat beschreven in de Beleidsregel “Toelichting op procedure aanvragen Wmo voorziening bij verordening maatschappelijke ondersteuning DEEL 0”. Uitgangspunt vormt hierbij artikel 2.3.2. eerste lid van de Wmo 2015. De Inwoner kan met zijn hulpvraag terecht bij één van de wijkteams in Zwolle.
Tijdens deze aanmeldingsprocedure wordt voor beschermd wonen het volgende beoordelingskader toegepast.
1.3 Toepassen beoordelingskader algemeen
Het wijkteam gaat onderzoeken of op basis van de hulpvraag een Wmo-voorziening de meest passende oplossing is voor de Inwoner. Mogelijk is een voorziening op grond van een andere wetgeving voorliggend.
1.3.1 Beschermd wonen volgens de Wmo 2015
Beschermd wonen is het wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorend toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de Inwoner of anderen.
1.3.2 Doelgroep op grond van de wet
Met inachtneming van artikel 2.2 van de verordening kan een Inwoner in aanmerking komen voor beschermd wonen op grond van de wet als:
Hij de situatie van psychische of psychosociale problemen niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen of maatwerkvoorzieningen gericht op het bevorderen van de participatie en zelfredzaamheid in de thuissituatie in voldoende mate kan verminderen of wegnemen en;
Beschermd wonen een passende en noodzakelijke bijdrage levert aan het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie, het psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, voorkomen van maatschappelijke overlast en/of het afwenden van gevaar voor de Inwoner of anderen en daarbij voorziet in het realiseren van een situatie waarin de Inwoner in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
1.3.3 Afbakening met andere domeinen
Naast de Wmo zijn andere financieringsvormen op het gebied van GGZ. Het gaat dan om verblijf gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet forensische zorg. Dat betekent dat het Sociaal Wijkteam altijd onderzoekt of één van deze wetten mogelijk voorliggend is.
Er is sprake van zorg uit de Zorgverzekeringswet wanneer de aanwezigheid van een psychiater of arts in de directe nabijheid van de Inwoner noodzakelijk is. Het wonen maakt integraal onderdeel uit van de behandeling.
De Wet forensische zorg regelt en financiert de zorg voor Inwoners met een justitiële forensische zorgtitel.
De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt en financiert onder andere de intramurale zorg voor Inwoners die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in nabijheid of permanent toezicht vanwege hun psychische stoornis (al dan niet in combinatie met een verstandelijke beperking). Deze behoefte aan directe nabijheid is gedurende een groot deel van iemands leven aanwezig. Er is geen uitzicht op verbetering of herstel.
1.3.4 Toepassing Woonplaatsbeginsel (met ingang van 01 januari 2025)
Tot de invoering van het woonplaatsbeginsel is de Centrumgemeente inhoudelijk en
financieel verantwoordelijk voor het verstrekken van beschermd wonen. De invoering van het woonplaatsbeginsel Beschermd Wonen met ingang van 01 januari 2025 verandert dat.
De gemeente waar de Inwoner zich meldt gaat middels het toepassen van het woonplaatsbeginsel onderzoeken welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de Inwoner. Doorgaans is dit de gemeente waar de Inwoner het meest recente woonadres op basis van het BRP heeft. Het woonplaatsbeginsel beschermd wonen is alleen van toepassing op nieuwe instroom en op “klassiek” beschermd wonen. Het is niet van toepassing op tussenvormen, waarbij Inwoners ambulant geholpen worden en/of huur betalen. Nadere uitwerking van het woonplaatsbeginsel Beschermd wonen vindt landelijk plaats in 2024.
1.4.1 Vaststelling aard van de problematiek
De grondslag (ofwel de reden voor de aanvraag en een toekenning) voor een voorziening beschermd wonen is gebaseerd op de constatering dat het gaat om psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek. Daarbij kan sprake zijn van verstandelijke -, lichamelijke - of zintuiglijke problematiek, echter de psychiatrische en/of ernstige psychosociale problemen staan op de voorgrond. Dit betekent dat beschermd wonen niet toegekend wordt, als andere problemen op de voorgrond staan.
Vaststelling psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek
Het vaststellen van psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek (op basis van diagnostiek of relevant onderzoek) gebeurt door of onder verantwoordelijkheid van een ter zake deskundig behandelaar. Verslaglegging hiervan wordt door de Inwoner overlegd op verzoek van het Sociaal Wijkteam. De doelgroep kenmerkt zich door het ontbreken van een bewuste ondersteuningsbehoefte en heeft onvoldoende maatschappelijke- en zelfredzaamheidsvaardigheden. Vaak is er sprake is van ernstige ontregeling op meerdere of alle leefgebieden in combinatie en de behoefte aan toezicht. Er is dus moet dus sprake van psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek, veelal komt dit voor in combinatie met tenminste twee en vaak meerdere van onderstaande problemen (meervoudige problematiek):
1.4.2 Vaststelling behoefte aan en de mate van toezicht
De toelating tot beschermd wonen kan alleen verstrekt worden indien 24/7 ondersteuning in de nabijheid noodzakelijk is. De mate waarin een Inwoner in staat is zich te handhaven op onderstaande gebieden is een leidraad voor het vaststellen het benodigde toezicht.
Het gaat om Inwoners die (nog) niet in staat zijn of nog onvoldoende regie hebben om alle organisatorische en financiële aspecten rondom het beheren van een eigen woning te verzorgen. Dit vanuit de persoonlijke problematiek en niet vanuit externe zaken zoals (belasting)schulden of zwarte lijst woningcorporatie en dergelijke. Voorgaande betekent dat geen toelating tot beschermd wonen wordt afgegeven indien de Inwoner in staat is om zelfstandig te blijven wonen, dan wel een uitdrukkelijke wens hiervoor heeft uitgesproken.
1.4.3 Afwijzen aanvraag beschermd wonen
De gemeente kan op basis van het onderzoek tot de conclusie komen dat beschermd wonen niet de meest passende of noodzakelijke ondersteuning is voor de Inwoner. De keuze voor een ondersteuningsvorm wordt door het Sociaal Wijkteam gemotiveerd in het gespreksverslag. Hierbij maakt het Sociaal Wijkteam gebruik van het beoordelingskader.
Redenen voor afwijzing van een aanvraag beschermd wonen kunnen o.a. zijn:
1.5 Aard en omvang van de ondersteuning beschermd wonen
Indien het onderzoek zoals beschreven in paragraaf 1.4 uitwijst dat beschermd wonen noodzakelijk is, dan dienen vervolgens de aard en omvang van de ondersteuning bepaald te worden. Hiervoor worden eerst de te behalen doelen en resultaten omschreven.
Het gaat bij beschermd wonen om het bieden van onderdak en begeleiding. Een beschermende woonvorm biedt géén behandeling. Als een Inwoner behandeling nodig heeft, moet deze dat zelf regelen, eventueel met behulp van de begeleider.
Het Sociaal Wijkteam en Inwoner bepalen gezamenlijk met behulp van de onderstaande leefgebieden de doelen waarvoor de ondersteuning wordt ingezet.
We onderscheiden de volgende leefgebieden:
1.5.3 Product en looptijd van de beschikking.
Het Sociaal Wijkteam bepaald op basis van het Inwonersprofiel (zie bijlage 1) en te halen doelen de meeste passende ondersteuning. Hierbij kan de consulent kiezen uit beschermd wonen basis, plus of begeleid wonen. Het product kan worden aangevuld met de modules dagbesteding, verblijf kind bij ouder en nazorg.
Het Sociaal Wijkteam bepaalt o.b.v. de te behalen doelen de looptijd van de beschikking. De maximale looptijd van een beschikking is drie (3) jaar.
Het Sociaal Wijkteam omschrijft in het gespreksverslag de resultaten van het onderzoek en de afgesproken doelen. Het gespreksverslag dient te worden getekend door zowel de Inwoner als de consulent van het Sociaal Wijkteam.
De wachtlijstbeheerders van GGD IJsselland en Inwoner zoeken gezamenlijk een passende plek bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Hierbij worden de huidige woonplaats, het netwerk, eventueel geloofsovertuiging en andere culturele aspecten betrokken. De Inwoner, eventueel samen met het Sociaal Wijkteam, hebben gezamenlijk een gesprek met de beoogde zorgaanbieder. Indien zorgaanbieder en Inwoner tot overeenstemming komen stelt de zorgaanbieder op basis van het gespreksverslag en de gemaakte afspraken een ondersteuningsplan op. In het ondersteuningsplan wordt beschreven hoe de doelen uit het gespreksverslag bereikt moeten worden en welke ondersteuning wordt ingezet.
1.5.4 Verstrekking vorm: Zorg in Natura of Persoonsgebonden Budget
Beschermd wonen kan worden verstrekt in natura of in de vorm van een persoonsgebonden budget. De regio IJssel-Vecht gaat uit van voldoende passend aanbod in de vorm van zorg in natura bij de gecontracteerde beschermd wonen zorgaanbieders. Indien voor een Inwoner geen passend aanbod is in de vorm van zorg in natura is het onder voorwaarden mogelijk de ondersteuning bij een niet gecontracteerde zorgaanbieder af te nemen. De gemeente kan hiervoor een persoonsgebonden budget afgeven. De Inwoner dient zelf te motiveren waarom geen passend aanbod is in de vorm van zorg in natura. Tevens vindt een pgb-vaardigheidstoets plaats en moet een pgb-plan inclusief bewijsdocumenten worden aangeleverd. De voorwaarden voor het toekennen van een persoonsgebonden budget en de pgb-aanvraag procedure staan beschreven in ‘Beoordelingskader Persoonsgebonden Budget thuisondersteuning en beschermd wonen 2024’ van gemeente Zwolle.
1.5.5 Afgeven van de beschikking
De Inwoner ontvangt een beschikking van de lokale gemeente. Hierin is gemotiveerd opgenomen welke ondersteuning is toegekend, de duur van de beschikking en indien mogelijk door welke zorgaanbieder de ondersteuning wordt geleverd. Hierop is bezwaar mogelijk.
Indien de Inwoner kiest voor verstrekking in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt de informatie met betrekking tot de ondersteuningsvorm en intensiteit vastgelegd in een gespreksverslag. Op het gespreksverslag is geen bezwaar mogelijk. De Inwoner kan deze informatie gebruiken bij het opstellen van het pgb-plan. In het beoordelingskader pgb wordt beschreven hoe een pgb-aanvraag wordt beoordeeld. Bij toekenning van het persoonsgebonden budget ontvangt de Inwoner een beschikking van de lokale gemeente. Hierop is bezwaar mogelijk.
Bijlage 1 Producten beschermd wonen
Product beschermd wonen basis en plus
Module Verblijf kind bij ouder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-169550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.