Gemeenteblad van Oude IJsselstreek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2024, 168371 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2024, 168371 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement van orde rekenkamer Oude IJsselstreek 2024
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
1. De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter.
2. De leden zijn in gezamenlijkheid verantwoordelijk voor:
3. Bij of krachtens dit reglement kan de rekenkamer één of meer taken mandateren aan de voorzitter, de leden of de secretaris.
1. De voorzitter is belast met:
2. De rekenkamer wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan. Deze neemt de taken en bevoegdheden van de voorzitter waar, bij afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter, of bij terugtreding van de voorzitter ter vermijding van belangenverstrengeling.
De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast waarin onder meer worden beschreven: de wijze van totstandkoming van het onderzoeksprogramma, de criteria voor onderzoekselectie, de wijze van totstandkoming van een onderzoeksopzet, de presentatie van een onderzoeksresultaat en de communicatie omtrent deze onderwerpen.
Hoofdstuk 3: Vergaderingen en gedragscode
1. De rekenkamer vergadert zoveel als noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken.
2. Een lid kan de voorzitter verzoeken een extra vergadering te beleggen.
3. De vergaderingen zijn besloten, tenzij de rekenkamer anders beslist.
4. De voorzitter of een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit tijdig voor aanvang van de vergadering aan de secretaris weten.
5. De voorzitter kan één of meer derden uitnodigen om in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen. Deze hebben geen stemrecht.
1. De voorzitter stelt de voorlopige agenda op. De secretaris verzendt uit naam van de voorzitter, ten minste vijf werkdagen voor een vergadering, de agenda en bijbehorende stukken. In spoedeisende gevallen kan van de termijnen worden afgeweken.
2. Bij aanvang van de vergadering stelt de rekenkamer de agenda vast. Op voorstel van een lid kan de rekenkamer een agendapunt toevoegen of afvoeren of de volgorde van punten wijzigen.
Artikel 10. Quorum en besluitvorming
1. Besluiten kunnen alleen worden genomen als tenminste twee leden ter vergadering aanwezig zijn.
2. De rekenkamer streeft naar unanimiteit en besluit bij meerderheid van stemmen.
3. Indien één van de leden daarom vraagt kan een stemming worden gehouden.
4. Indien de stemmen staken, heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
5. In besluiten-/ afsprakenlijst van de vergaderingen wordt melding gemaakt van een eventueel minderheidstandpunt. De leden van de rekenkamer dragen het standpunt van de rekenkamer uit.
2. Het conceptverslag van elke vergadering wordt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering door de secretaris verspreid onder de leden.
3. Het conceptverslag wordt met eventuele wijzigingen de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
1. Bedrijven en/of organisaties waarbij een lid werkzaam is, bestuurslid of toezichthouder is, kunnen geen opdrachten voor de rekenkamer uitvoeren.
2. In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of nauwe betrokkenheid met onderwerp of organisatie, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden en geen deel uitmaken van de betreffende beraadslagingen.
3. Informatie die de leden van de rekenkamer en haar medewerkers hebben verkregen, in en buiten vergadering, dient vertrouwelijk te worden behandeld, tenzij de informatie middels rapportages openbaar is gemaakt.
4. Een lid, secretaris of extern ingehuurde onderzoeker vermijdt politiek of persoonlijk gedrag, dat aan het gezag van de rekenkamer schade kan toebrengen.
Hoofdstuk 4: Communicatie en verantwoording
1. De onderzoeksrapporten zullen worden aangeboden aan de raad, het college, de gemeentesecretaris en overige betrokkenen.
2. Alle relevante openbare informatie zal toegankelijk worden gemaakt via de website van de gemeente met een link naar de rekenkamer.
Hoofdstuk 5: Afsluitende bepalingen
De griffier treedt op als budgethouder van het budget voor de rekenkamer. De rekenkamer beslist hoe zij het budget besteedt.
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) schrijft voor dat de rekenkamer zorgt voor een behoorlijke behandeling van klachten over haar gedragingen, deze klachten registreert en daarover jaarlijks rapporteert. De rekenkamer behandelt klachten over haar gedragingen volgens de klachtenprocedure van de gemeente Oude IJsselstreek.
Daar waarin dit reglement van orde niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, besluit de rekenkamer.
Het reglement van de rekenkamer Oude IJsselstreek 2023 zoals vastgesteld bij besluit van
4 april 2023 wordt ingetrokken.
Dit reglement van orde treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-168371.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.