Wijziging van het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Lopik;

 

overwegende dat:

  • de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 tot gevolg heeft dat een aantal wetten vervalt en dat bevoegdheden worden opgenomen in de Omgevingswet;

  • dit maakt dat het wenselijk is het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018 aan te passen ten einde tot een werkbare bevoegdheidsverdeling te komen;

gelet op de Omgevingswet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

- - - - - - - - - - -

  • I.

    Het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018 als volgt te wijzigen:

     

    Hoofdstuk 3, paragraaf 1 Vergunningverlening en Handhaving

     

    Artikel 1 Toezichthouders en uitgifte legitimatiepassen

    Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het aanwijzen van de in artikel 5:11 van de Awb bedoelde toezichthouders en het uitgeven van de in artikel 5:12 van de Awb bedoelde legitimatiepassen voor het toezicht op de naleving op grond van:

    • a.

      de Algemene Plaatselijke verordening van de gemeente Lopik;

    • b.

      de Wet milieubeheer;

    • c.

      de Wet bodembescherming;

    • d.

      de wet geluidshinder;

    • e.

      de Woningwet;

    • f.

      de Monumentenwet;

    • g.

      de Huisvestingswet;

    • h.

      de Wet ruimtelijke ordening;

    • i.

      de Drank- en Horecawet;

    • j.

      de Wet basisregistratiepersonen;

    • k.

      de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • te vervangen door:

     

    Hoofdstuk 3, paragraaf 1 Toezicht

     

    Artikel 1 Toezichthouders en uitgifte legitimatiepassen

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het aanwijzen van de in artikel 5:11 van de Awb bedoelde toezichthouders en het uitgeven van de in artikel 5:12 van de Awb bedoelde legitimatiepassen voor het toezicht op de naleving op grond van:

    • a.

      de Algemene Plaatselijke verordening van de gemeente Lopik;

    • b.

      de Wet milieubeheer;

    • c.

      de Wet bodembescherming;

    • d.

      de wet geluidshinder;

    • e.

      de Woningwet;

    • f.

      de Monumentenwet;

    • g.

      de Huisvestingswet;

    • h.

      de Wet ruimtelijke ordening;

    • i.

      de Drank- en Horecawet;

    • j.

      de Wet basisregistratie personen;

    • k.

      de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

    • l.

      de Omgevingswet.

  • --------------------------------

     

    Artikel 2 Toezichthouders en uitgifte legitimatiepassen Brandweer

    Aan de directeur van de Veiligheidsregio Utrecht wordt verleend, slechts voor zover het betreft de medewerkers van de Veiligheidsregio Utrecht die belast zijn met het toezicht houden op de brandveiligheidregelgeving, de bevoegdheid tot het aanwijzen toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb, artikel 5.10 lid 3 Wabo en artikel 61 lid 3 Wet veiligheidsregio’s belast met het toezicht op de naleving van navolgende voorschriften en het uitgeven van de in artikel 5:12 van de Awb bedoelde legitimatiepassen voor het toezicht op de naleving op grond van:

    • a.

      de Woningwet, inclusief Bouwbesluit, de Regeling Bouwbesluit en de Bouwverordening;

    • b.

      het Vuurwerkbesluit als bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • c.

      de Wabo voor zover deze betrekking heeft op de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d. van die wet;

    • d.

      het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen als bedoeld in artikel 3 lid 3 Wet veiligheidsregio’s.

  • te vervangen door:

     

    Artikel 2 Toezichthouders en uitgifte legitimatiepassen Brandweer

    • 1.

      Aan de directeur van de Veiligheidsregio Utrecht wordt verleend, slechts voor zover het betreft de medewerkers van de Veiligheidsregio Utrecht die belast zijn met het toezicht houden op de brandveiligheidregelgeving, de bevoegdheid tot het aanwijzen toezichthouders, als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb en artikel 61 lid 3 Wet veiligheidsregio’s, die belast zijn met het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften in het kader van brandveiligheidregelgeving namens het college en/of de burgemeester.

    • 2.

      Ook het uitgeven van de in artikel 5:12 van de Awb bedoelde legitimatiepassen is gemandateerd aan de directeur van de Veiligheidsregio Utrecht.

  • --------------------------------

     

    Paragraaf 7, Omgevingsvergunning

     

    Artikel 7 Omgevingsvergunning*

    Aan het afdelingshoofd Dienstverlening worden verleend de bevoegdheden zoals weergegeven in het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530).

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 2, Toetsing en vergunningverlening fysieke leefomgeving

     

    Artikel 3 Omgevingsvergunning*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten worden verleend de bevoegdheden zoals weergegeven in het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530).*

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid om op grond van of krachtens de Omgevingswet (Hoofdstuk 2, 4, 5, 10, 16, 17 en 19) te beslissen op aanvragen omgevingsvergunning (weigeringen en buitenplanse omgevingsplanactiviteiten zijn uitgezonderd van mandaat), het opleggen van maatwerkvoorschriften, het opleggen van gedoogplichten, het nemen van een beschikking gelijkwaardige maatregel, het geven van advies met instemming, het nemen van een besluit bijzondere omstandigheden zoals bedoeld in hoofdstuk 2 en 19 van de Omgevingswet, en het reageren op een melding. Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het maken van een passende beoordeling.*

    • 3.

      In het geval dat het ten behoeve van het beschrevene in het tweede lid noodzakelijk is om een overeenkomst te sluiten om nadeelcompensatie af te wentelen, dan is het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten bevoegd deze overeenkomst te sluiten en te ondertekenen.

    • 4.

      Onder het in het tweede lid beschrevene moet ook worden verstaan het intrekken op verzoek van vergunninghouder, wijzigen, reviseren of actualiseren van de van toepassing zijnde besluiten.

  • --------------------------------

     

    Paragraaf 8, Handhaving

     

    Artikel 8 Handhaving algemeen*

    Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het verrichten van (feitelijke/voorbereidings-) handelingen en tot het nemen van procedurele besluiten met betrekking tot de uitvoering van alle werkzaamheden die toepassing geven aan de naleving van het wettelijk bepaalde op het gebied van toezicht en handhaving.

     

    Artikel 9 Intrekken vergunning op verzoek aanvrager en/of ontheffing*

    Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het intrekken vaneen omgevingsvergunning op verzoek aanvrager en/of ontheffing in het kader van de handhaving als bedoeld in artikel 5.19 Wabo conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428).

     

    Artikel 10 Verzoek aan ander bevoegd gezag

    Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het ondertekenen van verzoeken aan een ander bevoegd gezag tot het opleggen van een last onder dwangsom, oplegging van een last onder dwangsom of intrekking van een vergunning of ontheffing, dan wel het afhandelen van een dergelijk verzoek als bedoeld in artikel 5.20, artikel 5.21, artikel 5.24 en artikel 5.25 Wabo conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428).

     

    Artikel 11 Last onder bestuursdwang/Last onder dwangsom*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het invorderen van de dwangsom als bedoeld in artikel 5:37, eerste lid van de Awb.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het voeren van correspondentie omtrent het besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in afdeling 5.3 van de Awb ter naleving van bepalingen in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Bouwverordening Lopik, het Gebruiksbesluit, de Wet milieubeheer, de Monumentenwet 1988, de Monumentenverordening Lopik, de Wet bodembescherming en de artikelen uit de APV.

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het aanwijzen van personen als bedoeld in artikel 5:27 lid 1 van de Awb, alsmede de bevoegdheid tot verstrekken van een machtiging voor het binnentreden van een woning als bedoeld in de Algemene wet op het binnentreden in gevallen als bedoeld in artikel 5:27 lid 2 van de Awb wanneer het college het bestuursorgaan is dat de bestuursdwang toepast.

    • 4.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het verzorgen van de uitvoering daarvan, in de gevallen zoals bedoeld in :

      • a.

        de Leidingenverordening 2012,

      • b.

        de APV,

    • waarbij de portefeuillehouder per geval zo spoedig wordt mogelijk geïnformeerd over de handhavingsactie.

    • 5.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het toepassen en beëindigen, alsmede uitvoering geven aan, van bestuursdwang bij/door stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden, al dan niet in samenhang met een preventieve last onder bestuursdwang conform beleid, als bedoeld in artikel 125 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 5:21, 5:24, 5:31 en 5:32 Awb.*

  • te vervangen door:

     

    Paragraaf 3, Handhaving

     

    Artikel 4 Handhaving algemeen*

    Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het verrichten van (feitelijke/voorbereidings-) handelingen en tot het nemen van procedurele besluiten met betrekking tot de uitvoering van alle werkzaamheden die toepassing geven aan de naleving van het wettelijk bepaalde op het gebied van toezicht en handhaving.

     

    Artikel 5 Intrekken vergunning op verzoek aanvrager en/of ontheffing*

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het intrekken van een omgevingsvergunning op verzoek aanvrager en/of ontheffing in het kader van een handhavingsprocedure.

     

    Artikel 6 Verzoek aan ander bevoegd gezag

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het ondertekenen van verzoeken aan een ander bevoegd gezag tot het opleggen van een last onder dwangsom, oplegging van een last onder dwangsom of intrekking van een vergunning of ontheffing.

     

    Artikel 7 Last onder bestuursdwang/Last onder dwangsom*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het invorderen van de dwangsom als bedoeld in artikel 5:37, eerste lid van de Awb.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het voeren van correspondentie omtrent het besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in afdeling 5.3 van de Awb ter naleving van een wettelijke bepaling.

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het aanwijzen van personen als bedoeld in artikel 5:27 lid 1 van de Awb, alsmede de bevoegdheid tot verstrekken van een machtiging voor het binnentreden van een woning als bedoeld in de Algemene wet op het binnentreden in gevallen als bedoeld in artikel 5:27 lid 2 van de Awb wanneer het college het bestuursorgaan is dat de bestuursdwang toepast.

    • 4.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het verzorgen van de uitvoering daarvan, in de gevallen zoals bedoeld in :

      • a.

        de Leidingenverordening 2012,

      • b.

        de APV,

    • waarbij de portefeuillehouder per geval zo spoedig wordt mogelijk geïnformeerd over de handhavingsactie.

    • 5.

      Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot het toepassen en beëindigen, alsmede uitvoering geven aan, van bestuursdwang bij/door stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden, al dan niet in samenhang met een preventieve last onder bestuursdwang conform beleid, als bedoeld in artikel 125 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 5:21, 5:24, 5:31 en 5:32 Awb.*

  • --------------------------------

     

    Paragraaf 6, Woningwet / Bouwverordening / Monumentenwet

     

    Artikel 6 Goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen*

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen als bedoeld in de Woningwet, Bouwbesluit en Bouwverordening.

     

    Artikel 7 Verlenen gebruiksvergunning brandveiligheid bouwwerken*

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen van een gebruiksvergunning brandveiligheid bouwwerken als bedoeld in artikel 6.1.1. van de Bouwverordening.

     

    Artikel 8 Verlenen van sloopvergunningen *

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen van sloopvergunningen als bedoeld in artikel 3.3 Wro en 8.1.1. van de Bouwverordening.

     

    Artikel 9 Vergunning bij of krachtens de Monumentenwet*

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen van een vergunning bij of krachtens de Monumentenwet als bedoeld in artikel 11 en 19 van de Monumentenwet 1988.

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 4, Goed- afkeuren berekeningen en tekeningen

     

    Artikel 8 Goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen*

    Aan het afdelingshoofd Strategie beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen als bedoeld in het Bouwbesluit.

     

    --------------------------------

     

    Paragraaf 9, Bomenverordening Lopik 2010

     

    Artikel 12 Bomenverordening*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning ten behoeve van het vellen van houtopstand dan wel het doen vellen van een houtopstand zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen tot een herplant-/instandhoudingsplicht zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 4.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een vergunning om gevelde bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren indien het een boomsoort betreft die een boomziekte kan verspreiden zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 5.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen tot het toepassen van bestuursdwang zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.

    • 6.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om één of meer voorwerpen in of aan een publieke houtopstand aan te brengen of anderszins te bevestigen zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

  • te vervangen door:

     

    Paragraaf 5, Bomenverordening Lopik 2010

     

    Artikel 9 Bomenverordening*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning ten behoeve van het vellen van houtopstand dan wel het doen vellen van een houtopstand zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen tot een herplant-/instandhoudingsplicht zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 4.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een vergunning om gevelde bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren indien het een boomsoort betreft die een boomziekte kan verspreiden zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

    • 5.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen tot het toepassen van bestuursdwang zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.

    • 6.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om één of meer voorwerpen in of aan een publieke houtopstand aan te brengen of anderszins te bevestigen zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik.*

  • --------------------------------

     

    Paragraaf 10, Milieu

     

    Artikel 13 RUD Utrecht

    • 1.

      Aan de directeur van de RUD wordt verleend de bevoegdheid tot het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen welke nodig zijn ter uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst welke tussen de gemeente Lopik en de RUD Utrecht gesloten is. 2. De bevoegdheid tot besluiten tot de intrekking van een vergunning overeenkomstig artikel 5.19 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht wordt niet gemandateerd. 3. De bevoegdheid tot beslissen op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht wordt niet gemandateerd.

  • te verwijderen.

     

    --------------------------------

     

    Paragraaf 11, Wet bodembescherming

     

    Artikel 14 Bodemverontreiniging

    • a.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot: het melden van gevallen van bodemverontreiniging en verstrekken van informatie aan Gedeputeerde Staten;

    • b.

      de bevoegdheid tot het verzoeken aan Gedeputeerde Staten om de gemeente te belasten met de uitvoering van onderzoek en/of sanering;

    • c.

      het melden van het voornemen de bodem te saneren of handelingen te verrichten ten gevolge waarvan de verontreiniging wordt verminderd of verplaatst en/of verzoeken om beschikking; conform het mandaatbesluit van 15 december 2009 (09.09877).

  • te vervangen door:

     

    Paragraaf 6, Wet bodembescherming

     

    Artikel 10 Bodemverontreiniging

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot: het melden van gevallen van bodemverontreiniging en verstrekken van informatie aan Gedeputeerde Staten;

    • 2.

      de bevoegdheid tot het verzoeken aan Gedeputeerde Staten om de gemeente te belasten met de uitvoering van onderzoek en/of sanering;

    • 3.

      het melden van het voornemen de bodem te saneren of handelingen te verrichten ten gevolge waarvan de verontreiniging wordt verminderd of verplaatst en/of verzoeken om beschikking; conform het mandaatbesluit van 15 december 2009 (09.09877).

  • --------------------------------

     

    Artikel 15 Activiteitenbesluit en Besluit lozen buiten inrichtingen

    <Gereserveerd>

     

    te verwijderen.

     

    --------------------------------

    Paragraaf 12, Wet geluidhinder

     

    Artikel 16 Melden saneringsgevallen Wet geluidhinder

    Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het melden van saneringsgevallen aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en het toezenden van het programma van maatregelen aan de inspecteur als bedoeld in de Wet geluidhinder.

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 7, Wet geluidhinder

     

    Artikel 11 Melden saneringsgevallen Wet geluidhinder

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het melden van saneringsgevallen aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en het toezenden van het programma van maatregelen aan de inspecteur als bedoeld in de Wet geluidhinder

     

    --------------------------------

     

    Paragraaf 13, Verkeer

     

    Artikel 17 Zwaar vervoer

    Aan de directeur RDW wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het verlenen van ontheffingen zwaar vervoer als bedoeld in artikel 149, eerste lid, Wegenverkeerswet en artikel 87 het Reglement verkeerregels en verkeerstekens 1990 voor andere wegen die onder het beheer van het Rijk, de provincie of een waterschap vallen.

     

    Artikel 18 Ontheffing verkeerstekens op borden, enz.

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 87 RVV (ontheffing verkeerstekens opborden, enz.), voor zover liggend op het terrein van de afdeling openbare ruimte. Waar nodig wordt advies van de politie, eenheid Midden-Nederland, ingewonnen.

     

    Artikel 19 Gehandicaptenparkeerplaatsen

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent gehandicaptenparkeerplaatsen (artikel 12 BABW), na overleg met de politie, eenheid Midden-Nederland, en waar nodig wordt advies van de g.g.d. ingewonnen.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het intrekken van een verkeersbesluit indien dit op aanvraag is van is van de vergunninghouder/belanghebbende.

  • Artikel 20 Verkeersbesluiten en ontheffing wedstrijden

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in artikel 15 Wegenverkeerswet (de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd) en artikel 12 en 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, ten aanzien van wegen in de gemeente Lopik die niet onder het beheer van het Rijk, de Provincie of Waterschap vallen.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18 Wegenverkeerswet nadat nader overleg is gepleegd zoals bedoeld in de artikelen 24 en 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen en weigeren van een ontheffing van het verbod op het houden van wedstrijden op gemeentelijke wegen zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid juncto artikel 148, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet.

  • Artikel 20a Ontheffingen verkeersbesluit motorverbod Lekdijk

    Aan de medewerker OOV wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen van individuele ontheffingen van het verkeersbesluit motorverbod Lekdijk met kenmerk 03311472, onder de voorwaarde dat de benodigde gegevens schriftelijk (mail) worden ingediend en dat afstemming zal plaatsvinden met de portefeuillehouder verkeer in het college.

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 8, Verkeer

     

    Artikel 12 Zwaar vervoer

    Aan de directeur RDW wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het verlenen van ontheffingen zwaar vervoer als bedoeld in artikel 149, eerste lid, Wegenverkeerswet en artikel 87 het Reglement verkeerregels en verkeerstekens 1990 voor andere wegen die onder het beheer van het Rijk, de provincie of een waterschap vallen.

     

    Artikel 13 Ontheffing verkeerstekens op borden, enz.

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 87 RVV (ontheffing verkeerstekens opborden, enz.), voor zover liggend op het terrein van de afdeling openbare ruimte. Waar nodig wordt advies van de politie, eenheid Midden-Nederland, ingewonnen.

     

    Artikel 14 Gehandicaptenparkeerplaatsen

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen omtrent gehandicaptenparkeerplaatsen (artikel 12 BABW), na overleg met de politie, eenheid Midden-Nederland, en waar nodig wordt advies van de GGD ingewonnen.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het intrekken van een verkeersbesluit indien dit op aanvraag is van is van de vergunninghouder/belanghebbende.

  • Artikel 15 Verkeersbesluiten en ontheffing wedstrijden

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in artikel 15 Wegenverkeerswet (de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd) en artikel 12 en 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, ten aanzien van wegen in de gemeente Lopik die niet onder het beheer van het Rijk, de Provincie of Waterschap vallen.

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18 Wegenverkeerswet nadat nader overleg is gepleegd zoals bedoeld in de artikelen 24 en 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

    • 3.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen en weigeren van een ontheffing van het verbod op het houden van wedstrijden op gemeentelijke wegen zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid juncto artikel 148, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet.

  • Artikel 16 Ontheffingen verkeersbesluit motorverbod Lekdijk

    Aan de medewerker OOV wordt verleend de bevoegdheid tot het verlenen van individuele ontheffingen van het verkeersbesluit motorverbod Lekdijk met kenmerk 03311472, onder de voorwaarde dat de benodigde gegevens schriftelijk (mail) worden ingediend en dat afstemming zal plaatsvinden met de portefeuillehouder verkeer in het college.

     

    --------------------------------

     

    Paragraaf 14, Telecommunicatieverordening

    Artikel 21 Vaststellen formulier

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt de bevoegdheid verleend tot het vaststellen van het formulier als bedoeld in de Telecommunicatieverordening gemeente Lopik.

     

    Artikel 22 Beslissen op melding Telecommunicatieverordening

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt de bevoegdheid verleend tot het beslissen op een melding als bedoeld in de Telecommunicatieverordening (instemmingsbesluit).

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 9, Telecommunicatieverordening

     

    Artikel 17 Vaststellen formulier

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt de bevoegdheid verleend tot het vaststellen van het formulier als bedoeld in de Telecommunicatieverordening gemeente Lopik.

     

    Artikel 18 Beslissen op melding Telecommunicatieverordening

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt de bevoegdheid verleend tot het beslissen op een melding als bedoeld in de Telecommunicatieverordening (instemmingsbesluit).

     

    --------------------------------

     

    Paragraaf 15, Kabels en leidingen

     

    Artikel 23 ( Omgevings )vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in de APV en / of de Leidingenverordening ten behoeve van het leggen en hebben van kabels en leidingen.

     

    Paragraaf 16, Passeren notariële akte

     

    Artikel 24 Vertegenwoordigen burgemeester*

    Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot de ondertekening en niet de beslissingsbevoegdheid van grondtransacties, de vestiging van goederenrechtelijke rechten en het voeren van correspondentie omtrent de ondertekening van de aktes als bedoeld in artikel 171 Gemeentewet juncto artikel 160 eerste lid sub e Gemeentewet.

     

    Paragraaf 17, Huisnummering

     

    Artikel 25 (Huis)nummering*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het toekennen, wijzigen en intrekken van een huisnummer aan een object of een te onderscheiden deel daarvan, als bedoeld in de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Dienstverlening wordt verleend de bevoegdheid tot het stellen van nadere technische voorschriften voor de wijze van nummeren en voor het aanbrengen van nummerborden als bedoeld in de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

  • Paragraaf 18, Openbaar groen

     

    Artikel 26 Zelfbeheer openbaar groen

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het aangaan van overeenkomsten ten aanzien van het zelfbeheer van openbaar groen, als bedoeld in het besluit met kenmerk 15.14350..

     

    te vervangen door:

     

    Paragraaf 10, Kabels en leidingen

     

    Artikel 19 ( Omgevings )vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg

    Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in de APV en / of de Leidingenverordening ten behoeve van het leggen en hebben van kabels en leidingen.

     

    Paragraaf 11, Passeren notariële akte

     

    Artikel 20 Vertegenwoordigen burgemeester*

    Aan het afdelingshoofd wordt verleend de bevoegdheid tot de ondertekening en niet de beslissingsbevoegdheid van grondtransacties, de vestiging van goederenrechtelijke rechten en het voeren van correspondentie omtrent de ondertekening van de aktes als bedoeld in artikel 171 Gemeentewet juncto artikel 160 eerste lid sub e Gemeentewet.

     

    Paragraaf 12, Huisnummering

     

    Artikel 21 (Huis)nummering*

    • 1.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het toekennen, wijzigen en intrekken van een huisnummer aan een object of een te onderscheiden deel daarvan, als bedoeld in de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

    • 2.

      Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het stellen van nadere technische voorschriften voor de wijze van nummeren en voor het aanbrengen van nummerborden als bedoeld in de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

  • Paragraaf 13, Openbaar groen

     

  • Artikel 22 Zelfbeheer openbaar groen

  • Aan het afdelingshoofd Strategie, Beleid en Projecten wordt verleend de bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten ten aanzien van het zelfbeheer van openbaar groen, als bedoeld in het besluit met kenmerk 15.14350.

--------------------------------

  • 1.

    Ondermandaten hoofdstuk 3

Het bevoegde bestuursorgaan besluit hierbij, haar bevoegdheden uit de hieronder in kolom 1 genoemde artikelen uit Hoofdstuk 3 te ondermandateren of in volmacht, machtiging te geven aan de hieronder in kolom 4 genoemde functionarissen, onder de in kolom 5 genoemde voorwaarden/bijzonderheden.

 

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Oorspronkelijk bevoegd orgaan C = college,

Bgm = burgemeester

(Onder)mandaat verleend aan

Voorwaarden/bijzonderheden

3

Bevoegdheid tot het goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

4

Bevoegdheid tot het verlenen van een gebruiksvergunning brandveiligheid bouwwerken

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

5

Bevoegdheid tot het verlenen van sloopvergunningen

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

6

bevoegdheid tot het verlenen van een vergunning bij of krachtens de Monumentenwet

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

7

Omgevingsvergunning

C

Casemanager / behandelaar

Conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530).

 

Zie ook collegebesluit van 24 mei 2011 (11.08003) met bijbehorend raadsbesluit van 28 juni 2011 voor wat betreft het afgeven van een Verklaring van geen bedenkingen.

8

Bevoegdheid tot het verrichten van (feitelijke- / voorbereidings-) handelingen en tot het nemen van procedurele besluiten met betrekking tot de uitvoering van alle werkzaamheden die toepassing geven aan de naleving van het wettelijk bepaalde

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

Conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530)

9

Bevoegdheid tot het intrekken van een omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager en / of ontheffing in het kader van de handhaving

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Casemanager / behandelaar kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

11 lid 2

Bevoegdheid tot het voeren van correspondentie omtrent het opleggen van een last onder dwangsom en het opleggen van een last onder bestuursdwang

C

Casemanager / behandelaar

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling,

Functionaris APV.

Indien conform beleid wordt hier in ieder geval onder verstaan het sturen van een constateringbrief.

11 lid 5

Toepassen en beëindigen, alsmede uitvoering geven aan, bestuursdwang bij/door stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden, al dan niet in samenhang met een preventieve last onder bestuursdwang conform beleid, als bedoeld in artikel 125 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 5:21, 5:24, 5:31 en 5:32 Awb

C

Aangewezen Functionaris Ruimtelijke Ontwikkeling & Beheer

Aangewezen ambtenaren zie o.a. de collegebesluiten van 19 april 2005 en 5 juli 2005.

12 lid 1

Bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning ten behoeve van het vellen van houtopstand dan wel doen vellen van een houtopstand

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

12 lid 2

Bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften zoals bedoeld in artikel 8 van de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

12 lid 3

Bevoegdheid tot het beslissen tot een herplant-/instandhoudingsplicht

c

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

12 lid 4

Bevoegdheid tot het beslissen op een vergunning om gevelde bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren indien het een boomsoort betreft die een boomziekte kan verspreiden

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

12 lid 6

Bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om één of meer voorwerpen in of aan een publieke houtopstand aan te brengen of anderszins te bevestigen

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

24

Vertegenwoordigen burgemeester bij het passeren van notariële aktes

Bgm

De notaris van notariskantoor Van Gehlen

25

Mandaten aan gaande (huis)nummering

C

Casemanager / behandelaar

Alleen wanneer aantoonbaar gebruik is gemaakt van een tweede lezer.

 

Wabo-coördinator kan niet zowel behandelaar als de besluitende persoon zijn.

 

te vervangen door:

 

  • 1.

    Ondermandaten hoofdstuk 3

Het bevoegde bestuursorgaan besluit hierbij, haar bevoegdheden uit de hieronder in kolom 1 genoemde artikelen uit Hoofdstuk 3 te ondermandateren of in volmacht, machtiging te geven aan de hieronder in kolom 4 genoemde functionarissen, onder de in kolom 5 genoemde voorwaarden/bijzonderheden.

 

Artikel

Omschrijving bevoegdheid

Oorspronkelijk bevoegd orgaan C = college,

Bgm = burgemeester

(Onder)mandaat verleend aan

Voorwaarden/bijzonderheden

3, lid 1 en 2

Omgevingsvergunning

C

Casemanager / behandelaar

Conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530).

 

Zie ook collegebesluit van 24 mei 2011 (11.08003) met bijbehorend raadsbesluit van 28 juni 2011 voor wat betreft het afgeven van een Verklaring van geen bedenkingen.

4

Bevoegdheid tot het verrichten van (feitelijke- / voorbereidings-) handelingen en tot het nemen van procedurele besluiten met betrekking tot de uitvoering van alle werkzaamheden die toepassing geven aan de naleving van het wettelijk bepaalde

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

Voor zover betrekking hebbend op de Wabo conform het mandaatbesluit van 19 november 2013 (13.17428) en het besluit van het college van 29 oktober 2013 (13.16530)

5

bevoegdheid tot het intrekken van een omgevingsvergunning op verzoek aanvrager en/of ontheffing in het kader van een handhavingsprocedure

C

Casemanager / behandelaar

7 lid 1

Bevoegdheid tot het

toepassen en beëindigen, alsmede uitvoering geven aan, van bestuursdwang bij/door stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden, al dan niet in samenhang met een preventieve last onder bestuursdwang conform beleid, als bedoeld in artikel 125 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 5:21, 5:24, 5:31 en 5:32 Awb.

C

Aangewezen Functionaris Strategie, Beleid en Projecten

8

Bevoegdheid tot het goed- en/of afkeuren van statische berekeningen en technische tekeningen

C

Functionaris vergunningverlening

Functionaris Ruimtelijke ontwikkeling.

9 lid 1

Bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning ten behoeve van het vellen van houtopstand dan wel het doen vellen van een houtopstand zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

9 lid 2

Bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

9 lid 3

Bevoegdheid tot het beslissen tot een herplant-/instandhoudingsplicht zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

9 lid 4

Bevoegdheid tot het beslissen op een vergunning om gevelde bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren indien het een boomsoort betreft die een boomziekte kan verspreiden zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

9 lid 6

Bevoegdheid tot het beslissen op een aanvraag om één of meer voorwerpen in of aan een publieke houtopstand aan te brengen of anderszins te bevestigen zoals bedoeld in de Bomenverordening Lopik

C

Casemanager / behandelaar

20

Vertegenwoordigen burgemeester bij het passeren van notariële aktes

Bgm

De notaris van notariskantoor Van Gehlen

21

Mandaten aan gaande (huis)nummering

C

Casemanager / behandelaar

II. Het besluit in werking te laten treden op 1 januari 2024.

Aldus besloten op 21 december 2023 door,

het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

de secretaris,

(drs. F. Jonker)

de burgemeester,

(dr. L.J. de Graaf)

de burgemeester,

(dr. L.J. de Graaf)

Naar boven