Gemeenteblad van Deurne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deurne | Gemeenteblad 2024, 164511 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deurne | Gemeenteblad 2024, 164511 | ander besluit van algemene strekking |
In deze regeling wordt verstaan onder:
klacht: een schriftelijk of digitaal ingediende klacht als bedoeld in artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht. Een klacht gericht tegen een gedraging van een bestuursorgaan als bedoeld onder a van dit artikel en aan de voorwaarden als genoemd in artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht voldoet;
Een mondeling geuite klacht wordt conform deze regeling slechts in behandeling genomen indien deze op schrift wordt gesteld. De ontvanger van een mondelinge klacht verzoekt de klager om de klacht op schrift te stellen. Indien de klager daarom verzoekt helpt de ontvanger bij het op schrift stellen van de klacht. In de laatstgenoemde situatie wordt de op schrift gestelde klacht ter tekening aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste formulering van de klacht. Indien de klager akkoord verklaart ontvangt hij een kopie van de klacht en wordt de klacht in behandeling genomen.
Een klacht over een gedraging van een medewerker, wordt behandeld door de teamleider van de medewerker. Indien de inhoud van de klacht daartoe aanleiding geeft kan de teamleider zijn afdelingshoofd verzoeken hem bij te staan bij de behandeling van de klacht. Bij afwezigheid van de betreffende teamleider treedt een andere teamleider als plaatsvervanger op.
Een klacht over een gedraging van een teamleider, wordt behandeld door het afdelingshoofd van de teamleider. Indien de inhoud van de klacht daartoe aanleiding geeft kan het afdelingshoofd de gemeentesecretaris verzoeken hem bij te staan bij de behandeling van de klacht. Bij afwezigheid van het betreffende afdelingshoofd treedt een ander afdelingshoofd als plaatsvervanger op.
Een klacht over een gedraging die tot de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders als zodanig, of tot een lid van het college behoort wordt behandeld door de burgemeester, tenzij de burgemeester zelf het onderwerp van de klacht is, dan is het zesde lid van dit artikel van toepassing.
Een klacht over een gedraging die tot de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad of één of meer leden van de raad behoort, wordt behandeld door de burgemeester, als voorzitter van de raad. Een schriftelijke kennisgeving van haar bevindingen richt zij aan de gemeenteraad. Indien de voorzitter zelf of mede onderwerp is van de klacht, wordt door haar niet deelgenomen aan de behandeling en beoordeling van de klacht. Het zesde lid van dit artikel is dan van toepassing.
Artikel 8 Trajecten in de klachtenbehandeling
De klachtbehandeling kent meerder trajecten.
Bij een informele behandeling probeert de klachtenbehandelaar de klacht direct op te lossen. De klachtenbehandelaar neemt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht contact op met de klager. In iedere fase kan de klachtenbehandelaar nagaan of de klager door middel van een informele afhandeling van zijn klacht tevreden gesteld kan worden.
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze regeling. De klager ontvangt in dat geval een schriftelijke kennisgeving van de afsluiting van de procedure. Aan de betrokkene en de klachtenbehandelaar wordt een kopie van kennisgeving verstrekt.
Als de klager geen informele behandeling wenst of als de klager niet tevreden is over de uitkomst van de informele behandeling dan wordt de formele klachtenprocedure gevolgd. Bij een formele behandeling wordt de ingediende klacht eerst intern door de klachtbehandelaar, als bedoeld in artikel 7 van deze regeling behandeld.
De formele interne klachtenprocedure kent de volgende procedurestappen;
De klachtenbehandelaar draagt er zorg voor dat het bestuursorgaan de klacht binnen de in artikel 9:11 van de Awb gestelde termijn van zes weken afhandelt. Indien afhandeling niet binnen de gestelde termijn plaatsvindt, stelt de klachtencoördinator de klager schriftelijk in kennis van verdaging van de beslistermijn, met maximaal vier weken. De klachtenbehandelaar houdt de klachtencoördinator op de hoogte van de stappen die door hem worden ondernomen.
De klachtenbehandelaar stelt de klager en betrokkene in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunten te reageren. De klachtenbehandelaar bepaalt de plaats en de tijd van de hoorzitting en draagt zorg voor de uitnodiging van partijen. Het horen van de partijen vindt bij voorkeur plaats in elkaars aanwezigheid. De klachtenbehandelaar mag getuigen oproepen.
Het college van burgemeester en wethouders mandateert de gemeentesecretaris en bij zijn afwezigheid een afdelingshoofd of teamleider om te beslissen over de gegrondheid van een klacht. Zie in dit verband nr. 22 van tabel I-A van het algemeen deel van bijlage 2 van de Algemene mandaatregeling Deurne 2020, bijbehorende Vervangingsregeling leidinggevenden Deurne 2020 en het Mandaatregister 4e wijziging.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-164511.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.