Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van de WVW 1994, hoofdstuk 2, de bevoegdheid bestaat om maatregelen te treffen omtrent het wijzigen van de inrichting van de weg of tot het verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer;
Ingevolge het Mandaatbesluit Beekdaelen d.d. 1 januari 2019 onder artikel 4 en 5 het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de ambtenaar die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn en overeenstemmen met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid Ruimte c.q. taakveld Verkeer waarbinnen de ambtenaar werkzaam is;
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om:
De Hommerterweg in de kern Amstenrade af te waarderen van 50km/u naar 30 km/u;
De bestaande rode suggestiestroken als fietsstroken aan te duiden.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat de gemeenteraad van Beekdaelen een besluit heeft genomen om alle wegen binnen de bouwde kom af te waarderen naar 30 km/uur;
Dat de Hommerterweg een wettelijke maximumsnelheid van 50km/uur heeft;
Dat de Hommerterweg van rode suggestiestroken is voorzien;
Dat de Hommerterweg geen 50km/u inrichting heeft;
Dat de Hommerterweg een zogenaamde grijze weg binnen de bebouwde kom is;
Dat er op de Hommerterweg veel wordt gefietst en een school-thuisroute van en naar het St. Janscollege is;
Dat met dit besluit Hommerterweg binnen de bebouwde kom wordt afgewaardeerd naar 30km/uur;
Dat met dit besluit de Hommerterweg binnen de bebouwde kom wordt afgewaardeerd naar een GOW 30 weg;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg bijdraagt aan het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg bijdraagt aan de risico-gestuurde aanpak van het SPV 2030;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg bijdraagt aan een vloeiende, duidelijke en veilige verkeersafwikkeling;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid;
Dat de direct omwonenden geen hinder of overlast van ondervinden;
Dat de direct omwonenden met een brief maart 2024 zijn geïnformeerd;
Dat het gemotoriseerde verkeer hier geen hinder van ondervindt;
Dat het landbouwverkeer en openbaar vervoer hier geen hinder van ondervinden;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg bijdraagt aan een vermindering van het risico op ongevallen;
Dat de nieuwe inrichting van de Hommerterweg tot stand is gekomen in samenwerking met een afvaardiging van bewoners;
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg en met deze is besproken. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.Verder is niet gebleken dat de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken.