BIJLAGE 1 NIET GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN VAN HET COLLEGE / DE BURGEMEESTER
(Bijlage bij artikel 3, eerste lid, van de Mandaatregeling gemeente Schiedam 2024)
Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Algemeen
1.
Het nemen van besluiten en voeren van correspondentie, gericht tot:
-
de gemeenteraad;
-
de Koning en andere leden van het Koninklijk huis;
-
de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
-
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
-
de vice-president van de Raad van State;
-
de president van de Algemene Rekenkamer;
-
de Nationale Ombudsman;
-
het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten;
-
enig bestuursorgaan van een provincie, waterschap of gemeente;
-
gemeenschappelijke regelingen;
voor zover geen sprake is van zaken met een routinematig karakter.
Publiekrecht
2.
Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.
3.
Het vaststellen van de Organisatieregeling.
4.
Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels.
5.
Het vaststellen van een andere inspraakprocedure voor een of meer beleidsvoornemens dan die is beschreven in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
6.
Het toepassing geven aan een hardheidsclausule.
7.
Het afwijken van een advies van een adviescommissie.
8.
Het nemen van besluiten over vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bestemd voor de gemeente zelf.
9.
Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.
10.
Het verlenen van een subsidie die niet is gebaseerd op een wettelijk voorschrift, tenzij de begroting de subsidieontvanger en het maximale subsidiebedrag vermeldt.
11.
Het aanwijzen van een dienst als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).
12.
Het beslissen op een bezwaarschrift gericht tegen een besluit dat door het college, de burgemeester of de gemeentesecretaris/algemeen directeur is genomen of waarbij wordt afgeweken van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
13.
Het beslissen op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter met betrekking tot een besluit dat door het college, de burgemeester of de gemeentesecretaris/algemeen directeur is genomen.
14.
Het afhandelen van een formele klacht over een gedraging van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
15.
Het nemen van een besluit over een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
16.
Het nemen van een besluit over inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.
17.
Het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.
18.
Het ontzeggen van de bevoegdheid zwak-alcoholhoudende drank te verkopen voor een periode langer dan 6 weken.
19.
Het vaststellen van de grens en de naam van een of meer woonplaatsen en het verdelen hiervan in wijken en buurten.
20.
Het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke gebouwen en bouwwerken.
21.
Het vaststellen of intrekken van lig- en standplaatsen voor de basisregistratie adressen en gebouwen.
Privaatrecht
Aanbestedingen
22.
Het vaststellen van een inkoopstrategie voor opdrachten vanaf € 1.000.000.
Overeenkomsten
23.
Het besluiten tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.
24.
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten voor grondexploitaties.
25.
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten als:
a.
op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;
b.
op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen over de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente;
c.
de raad hierover om informatie heeft gevraagd.
26.
Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, als de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, waarbij in dat geval de burgemeester een volmacht kan verlenen aan een wethouder.
Civiele procedures
27.
Het besluiten tot het instellen van hoger beroep of cassatie namens de gemeente in civiele procedures.
28.
Het besluiten over alternatieve geschillenbeslechting, voor zover afspraken daarover vooraf zijn vastgelegd.
29.
Het treffen van een schikking in een civiele procedure, als hiervoor geen financiële middelen op de begroting beschikbaar zijn.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
30.
Het besluiten tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
31.
Het kwijtschelden, buiten invordering stellen of oninbaar verklaren van privaatrechtelijke vorderingen.
32.
Het besluiten tot de aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten en schenkingen, anders dan bedoeld in bijlage 4.
33.
Het besluit tot het doen van een schenking.
34.
Het besluit tot aankoop en verkoop van (gemeentelijk) vastgoed.
35.
Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.
36.
Het afgeven van garanties en borgstellingen.
37.
Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.
Personeelsaangelegenheden
38.
Het vaststellen van (rechtspositionele) regelingen voor de ambtelijke organisatie.
39.
Het aangaan van de arbeidsovereenkomst met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en overige besluiten over de rechtspositie van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
40.
Het regelen van de vervanging van de gemeentesecretaris.
41.
Het aangaan van de arbeidsovereenkomst met de directeur en overige besluiten over de rechtspositie van de directeur.
42.
Het toevoegen van bronnen en doelen aan het Individueel Keuze Budget.
43.
Het aanwijzen van vakantiedagen als lokale feestdagen of verplichte sluitingsdagen.
44.
Het vaststellen van een sociaal statuut en een reglement over de werkwijze van het lokaal overleg.
Overige aangelegenheden
45.
Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.
46.
Het benoemen van personen in adviesorganen van het college, met uitzondering van een tijdelijke adviescommissie voor nadeelcompensatie.
47.
Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, belast met de heffing van gemeentelijke belastingen.
48.
Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, belast met de invordering van gemeentelijke belastingen.
49.
Het aanwijzen van een functionaris gegevensbescherming (FG).
50.
Het aanwijzen van de gemeentearchivaris.
51.
Het vervangen van archiefbescheiden door reproducties, om de vervangen bescheiden te vernietigen.
|
BIJLAGE 1 NIET GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN VAN HET COLLEGE / DE BURGEMEESTER
(Bijlage bij artikel 3, eerste lid, van de Mandaatregeling gemeente Schiedam 2024)
Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Algemeen
1.
Het nemen van besluiten en voeren van correspondentie, gericht tot:
-
de gemeenteraad;
-
de Koning en andere leden van het Koninklijk huis;
-
de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
-
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
-
de vice-president van de Raad van State;
-
de president van de Algemene Rekenkamer;
-
de Nationale Ombudsman;
-
het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten;
-
enig bestuursorgaan van een provincie, waterschap of gemeente;
-
gemeenschappelijke regelingen;
voor zover geen sprake is van zaken met een routinematig karakter.
Publiekrecht
2.
Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.
3.
Het vaststellen van de Organisatieregeling.
4.
Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels.
5.
Het vaststellen van een andere inspraakprocedure voor een of meer beleidsvoornemens dan die is beschreven in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
6.
Het toepassing geven aan een hardheidsclausule.
7.
Het afwijken van een advies van een adviescommissie.
8.
Het nemen van besluiten over vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bestemd voor de gemeente zelf.
9.
Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.
10.
Het verlenen van een subsidie die niet is gebaseerd op een wettelijk voorschrift, tenzij de begroting de subsidieontvanger en het maximale subsidiebedrag vermeldt.
11.
Het aanwijzen van een dienst als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).
12.
Het beslissen op een bezwaarschrift gericht tegen een besluit dat door het college, de burgemeester of de gemeentesecretaris/algemeen directeur is genomen of waarbij wordt afgeweken van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
13.
Het beslissen op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter met betrekking tot een besluit dat door het college, de burgemeester of de gemeentesecretaris/algemeen directeur is genomen.
14.
Het afhandelen van een formele klacht over een gedraging van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
15.
Het nemen van een besluit over een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
16.
Het nemen van een besluit over inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.
17.
Het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.
18.
Het ontzeggen van de bevoegdheid zwak-alcoholhoudende drank te verkopen voor een periode langer dan 6 weken.
19.
Het vaststellen van de grens en de naam van een of meer woonplaatsen en het verdelen hiervan in wijken en buurten.
20.
Het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke gebouwen en bouwwerken.
21.
Het vaststellen of intrekken van lig- en standplaatsen voor de basisregistratie adressen en gebouwen.
Privaatrecht
Aanbestedingen
22.
Het vaststellen van een inkoopstrategie voor opdrachten vanaf € 1.000.000.
Overeenkomsten
23.
Het besluiten tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.
24.
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten voor grondexploitaties.
25.
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten als:
a.
op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;
b.
op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen over de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente;
c.
de raad hierover om informatie heeft gevraagd.
26.
Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, als de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, waarbij in dat geval de burgemeester een volmacht kan verlenen aan een wethouder.
Civiele procedures
27.
Het besluiten tot het instellen van hoger beroep of cassatie namens de gemeente in civiele procedures.
28.
Het besluiten over alternatieve geschillenbeslechting, voor zover afspraken daarover vooraf zijn vastgelegd.
29.
Het treffen van een schikking in een civiele procedure, als hiervoor geen financiële middelen op de begroting beschikbaar zijn.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
30.
Het besluiten tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
31.
Het kwijtschelden, buiten invordering stellen of oninbaar verklaren van privaatrechtelijke vorderingen.
32.
Het besluiten tot de aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten en schenkingen, anders dan bedoeld in bijlage 4.
33.
Het besluit tot het doen van een schenking.
34.
Vervallen
35.
Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.
36.
Het afgeven van garanties en borgstellingen.
37.
Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.
Personeelsaangelegenheden
38.
Het vaststellen van (rechtspositionele) regelingen voor de ambtelijke organisatie.
39.
Het aangaan van de arbeidsovereenkomst met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en overige besluiten over de rechtspositie van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
40.
Het regelen van de vervanging van de gemeentesecretaris.
41.
Het aangaan van de arbeidsovereenkomst met de directeur en overige besluiten over de rechtspositie van de directeur.
42.
Het toevoegen van bronnen en doelen aan het Individueel Keuze Budget.
43.
Het aanwijzen van vakantiedagen als lokale feestdagen of verplichte sluitingsdagen.
44.
Het vaststellen van een sociaal statuut en een reglement over de werkwijze van het lokaal overleg.
Overige aangelegenheden
45.
Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.
46.
Het benoemen van personen in adviesorganen van het college, met uitzondering van een tijdelijke adviescommissie voor nadeelcompensatie.
47.
Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, belast met de heffing van gemeentelijke belastingen.
48.
Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, belast met de invordering van gemeentelijke belastingen.
49.
Het aanwijzen van een functionaris gegevensbescherming (FG).
50.
Het aanwijzen van de gemeentearchivaris.
51.
Het vervangen van archiefbescheiden door reproducties, om de vervangen bescheiden te vernietigen.
|