Verkeersbesluit VB-2024-20 E-Laadpaal Vermeerplantsoen 40 G Drunen.

D.Valkhoff.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994;het Reglement Verkeersregels- en Verkeerstekens 1990;

het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; de Algemene wet bestuursrecht;

de Mandaatkaderregeling Heusden 2022 vastgesteld bij besluit van 8 maart 2022 van het college en van de burgemeester van de gemeente Heusden waarbij het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandelend ambtenaar.

Overwegende dat:

op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschaphet college heeft besloten aan te sluiten bij de aanbesteding van de provincie Noord Brabant voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte;

het Vermeerplantsoen 40 G is gelegen binnen de bebouwde kom van Drunen in beheer en eigendom is bij de gemeente Heusden;

een inwoner van Drunen een verzoek heeft ingediend voor een elektrisch laadpunt in de omgeving van het Vermeerplantsoen 40 G;

dat de locatiebepaling van laadpalen onderhevig is aan de volgende factoren: fysieke netwerkmogelijkheden, verkeersveiligheid, laad-vraag in de omgeving, infrastructuur van de openbare ruimte en de voorwaarden zoals vastgelegd zijn in de collectieve concessie met de installateur, (Vattenfall) & RAL-zuid, (Regionale aanpak laadinfrastructuur zuid);twee voertuigen gelijktijdig kunnen laden bij deze laadpaal;

er geen mogelijkheid is tot het parkeren op eigen terrein;

in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

de tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

de voorgestelde maatregelen door middel van verkeersborden kenbaar worden gemaakt aan de weggebruiker;

het bezit en gebruik van elektrische voertuigen snel groeit;

elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, het milieu en het bevorderen van doelmatig en zuinig energiegebruik;

oplaadpunten zijn bedoeld voor algemeen gebruik.

Belangenafweging

twee parkeervakken in het Vermeerplantsoen 40 G in Drunen aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van het verkeersbord model E1000 (Oplaadpunt voor elektrische auto's), van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en de onderborden: ‘’uitsluitend opladen elektrische voertuigen’’ en OB504 gericht op de parkeervakken waar deze regeling voor geldt;

het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;

het tweede parkeervak wordt aangewezen bij een verbruik van meer dan 3500 kWh per jaar of wanneer er meer dan vijf unieke gebruikers zijn per maand over een periode van een jaar. Of een equivalent hiervan gedurende een periode van minimaal drie maanden;

BESLUIT

 

  • 1.

    twee parkeervakken in het Vermeerplantsoen 40 G in Drunen aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van het verkeersbord model 1000 (Oplaadpunt voor elektrische auto's), van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en de onderborden: ‘’uitsluitend opladen elektrische voertuigen’’ en OB504 gericht op de parkeervakken waar deze regeling voor geldt;

  • 2.

    het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;

  • 3.

    bij voldoende gebruik van de laadvoorziening, en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;

4. een en ander uit te voeren conform bijlage met tekening nummer: VB-2024-20-c.

 

Heusden 11-4-2024

Namens het college van Heusden,

Team Beleid en Beheer openbare Ruimte,

D.Valkhoff

Medewerker Verkeer & Vervoer.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente een bezwaarschrift indienen. Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:

 

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum;

  • 3.

    een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • 4.

    argumenten voor het bezwaar;

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_Formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven