Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 162143 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 162143 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamer Nederweert
Hoofdstuk 2 Werkwijze en bevoegdheden
Artikel 5 Werkwijze en bevoegdheden van de rekenkamer
De voorzitter stelt de leidinggevende(n) van de organisatie(s) en/of de organisatieonderdelen die onderwerp van onderzoek zijn schriftelijk op de hoogte van het onderzoek en van de voorlopige onderzoeksresultaten. Dit maakt het onderzoeksproces transparant en bij het presenteren van de onderzoeksopzet en de presentatie van het rapport is er ruimte voor hoor en wederhoor van partijen.
In het proces van hoor en wederhoor, zoals bedoeld in voorgaand lid, wordt onderscheid gemaakt tussen ambtelijk en bestuurlijk hoor en wederhoor, waarbij rekening wordt gehouden met een fase waarin toetsing van de feiten aan de orde is, waarna er in een vervolgfase gelegenheid is voor een reactie op de conclusies en de aanbevelingen. Betrokkenen worden in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren, met inachtneming van de termijn zoals genoemd in de Verordening op de rekenkamer.
Artikel 9 Het kiezen van het onderwerp van onderzoek
De rekenkamer houdt bij haar werkzaamheden rekening met de onderzoeken die worden ingesteld door het college van burgemeester en wethouders en de externe accountant. Het college wordt jaarlijks in oktober schriftelijk verzocht, onder verwijzing naar artikel 213a van de Gemeentewet, een opgave te doen van de krachtens dit artikel gedane onderzoeken en de resultaten daarvan.
Artikel 10 Criteria voor onderwerpselectie
Bij de onderwerpselectie spelen de volgende criteria een rol:
Artikel 11 Kwaliteitseisen uitvoering onderzoek
De rekenkamer is gehouden de volgende kwaliteitseisen te hanteren:
Artikel 12 Voorbereiding van een onderzoek
Voordat uitvoering van een onderzoek ter hand wordt genomen, worden de onderzoeksvragen geformuleerd en eventueel een oriënterend onderzoek gedaan. Daarbij kunnen stukken worden opgevraagd en oriënterende gesprekken worden gevoerd. Tevens worden mogelijke effecten van het onderzoek bekeken en wordt er een raming gemaakt van kosten en tijdsbeslag.
Artikel 16 Tegenstrijdige belangen
De voorzitter noch een lid van de rekenkamer laat belangen verstrengelen. De voorzitter of het betreffende lid doet hiervan onmiddellijk melding aan de rekenkamer, mocht er belangenverstrengeling of zelfs de schijn daarvan kunnen optreden. In gevallen waarin belangenvertstrengeling optreedt of de schijn van belangenverstrengeling kan ontstaan, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden en niet deelnemen aan de beraadslagingen en de besluitvorming ter zake.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-162143.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.