Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 160338 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 160338 | beleidsregel |
Beoordelingskader beschermd wonen Regio IJssel-Vecht
Beoordelingskader beschermd wonen
Burgemeesters en wethouders van de gemeente Zwolle
De beleidsregel Beoordelingskader beschermd wonen vast te stellen
Dit besluit treedt 1 april 2024 in werking
Dit beoordelingskader is tot stand gekomen in gezamenlijke afstemming tussen de Toegangen van de lokale gemeenten in de regio IJssel-Vecht[1] en de Centrale Toegang van GGD IJsselland. Het kader gaat uit van de producten, voorwaarden en eisen zoals vanaf 01 juli 2023 voor de regionaal ingekochte beschermd wonen producten gelden.
[1] Gemeenten Dalfsen, Hardenberg, Kampen, Ommen, Steenwijkerland, Staphorst, Zwartewaterland en Zwolle
1.2 Procedure van aanmelding voor een maatwerkvoorziening 3
1.3 Toepassen beoordelingskader algemeen 3
1.3.1 Beschermd wonen volgens de Wmo 2015 3
1.3.2 Doelgroep op grond van de wet 3
1.3.3 Afbakening met andere domeinen 4
1.3.4 Toepassing Woonplaatsbeginsel 4
1.4.1 Vaststelling aard van de problematiek 5
1.4.2 Vaststelling behoefte aan en de mate van toezicht 5
1.4.3 Afwijzen aanvraag beschermd wonen 6
1.5 Aard en omvang van de ondersteuning beschermd wonen 7
1.5.2 Producten beschermd wonen Regio IJssel-Vecht 8
1.5.3 Product en looptijd van de beschikking 8
1.5.5 Verstrekking vorm: Zorg in Natura of Persoonsgebonden Budget 9
1.5.6 Afgeven van de beschikking 9
Bijlage 1 Product en module omschrijving 10
Dit document beschrijft het beoordelingskader beschermd wonen voor de regio IJssel-Vecht [2] . Het beoordelingskader wordt toegepast door de wijkteams van de acht gemeenten in de regio IJssel-Vecht tijdens het vaststellen van de problematiek en de meest passende en noodzakelijke ondersteuningsvorm.
[2] Gemeenten Dalfsen, Hardenberg, Kampen, Ommen, Steenwijkerland, Staphorst, Zwartewaterland en Zwolle
1.2 Procedure van aanmelding voor een maatwerkvoorziening
De aanmeldingsprocedure voor een Inwoner tot een maatwerkvoorziening staat beschreven in de Beleidsregel “Toelichting op procedure aanvragen Wmo voorziening bij verordening maatschappelijke ondersteuning DEEL 0”. Uitgangspunt vormt hierbij artikel 2.3.2. eerste lid van de Wmo 2015. De Inwoner kan met zijn hulpvraag terecht bij één van de wijkteams in Zwolle.
Tijdens deze aanmeldingsprocedure wordt voor beschermd wonen het volgende beoordelingskader toegepast.
1.3.1 Beschermd wonen volgens de Wmo 2015
Beschermd wonen is het wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorend toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de Inwoner of anderen.
1.3.2 Doelgroep op grond van de wet
Met inachtneming van artikel 2.2 van de verordening kan een Inwoner in aanmerking komen voor beschermd wonen op grond van de wet als:
Hij de situatie van psychische of psychosociale problemen niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen of maatwerkvoorzieningen gericht op het bevorderen van de participatie en zelfredzaamheid in de thuissituatie in voldoende mate kan verminderen of wegnemen en;
Beschermd wonen een passende en noodzakelijke bijdrage levert aan het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie, het psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, voorkomen van maatschappelijke overlast en/of het afwenden van gevaar voor de Inwoner of anderen en daarbij voorziet in het realiseren van een situatie waarin de Inwoner in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
1.3.3 Afbakening met andere domeinen
Naast de Wmo zijn andere financieringsvormen op het gebied van GGZ. Het gaat dan om verblijf gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet forensische zorg. Dat betekent dat de gemeente altijd onderzoekt of één van deze wetten mogelijk voorliggend is.
Er is sprake van zorg uit de Zorgverzekeringswet wanneer de aanwezigheid van een psychiater of arts in de directe nabijheid van de Inwoner noodzakelijk is. Het wonen maakt integraal onderdeel uit van de behandeling.
De Wet forensische zorg regelt en financiert de zorg voor Inwoners met een justitiële forensische zorgtitel.
De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt en financiert onder andere de intramurale zorg voor Inwoners die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in nabijheid of permanent toezicht vanwege hun psychische stoornis (al dan niet in combinatie met een verstandelijke beperking). Er is vastgesteld dat de Inwoner levenslange en levensbrede noodzaak heeft tot 24-uurs zorg in nabijheid. Er is geen uitzicht op verbetering of herstel.
1.3.4 Toepassing Woonplaatsbeginsel
Tot de invoering van het woonplaatsbeginsel is de Centrumgemeente financieel verantwoordelijk voor het verstrekken van beschermd wonen. De lokale gemeenten zijn inhoudelijk verantwoordelijk. De gemeente waar de Inwoner zich meldt gaat middels het toepassen van het woonplaatsbeginsel onderzoeken welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de Inwoner. Doorgaans is dit de gemeente waar de Inwoner het meest recente woonadres op basis van het BRP heeft. Het woonplaatsbeginsel beschermd wonen is alleen van toepassing op nieuwe instroom en op “klassiek” beschermd wonen. Het is niet van toepassing op tussenvormen, waarbij Inwoners ambulant geholpen worden en/of huur betalen. Nadere uitwerking van het woonplaatsbeginsel Beschermd wonen vindt landelijk plaats.
De grondslag (ofwel de reden voor de aanvraag en een toekenning) voor een voorziening beschermd wonen is gebaseerd op de constatering dat het gaat om psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek. Daarbij kan sprake zijn van verstandelijke -, lichamelijke - of zintuiglijke problematiek, echter de psychiatrische en/of ernstige psychosociale problemen staan op de voorgrond. Dit betekent dat beschermd wonen niet toegekend wordt, als andere problemen op de voorgrond staan.
Vaststelling psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek
Het vaststellen van psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek (op basis van diagnostiek of relevant onderzoek) gebeurt door of onder verantwoordelijkheid van een ter zake deskundig behandelaar. Verslaglegging hiervan wordt door de Inwoner overlegd op verzoek van het Sociaal Wijkteam. De doelgroep kenmerkt zich door het ontbreken van een bewuste ondersteuningsbehoefte en heeft onvoldoende maatschappelijke- en zelfredzaamheidsvaardigheden. Vaak is er sprake is van ernstige ontregeling op meerdere of alle leefgebieden in combinatie en de behoefte aan toezicht. Er moet dus sprake van psychiatrische en/of ernstige psychosociale problematiek, veelal komt dit voor in combinatie met tenminste twee en vaak meerdere van onderstaande problemen (meervoudige problematiek):
1.4.2 Vaststelling behoefte aan en de mate van toezicht
De toelating tot beschermd wonen kan alleen verstrekt worden indien 24/7 ondersteuning in de nabijheid noodzakelijk is. De mate waarin een Inwoner in staat is zich te handhaven op onderstaande gebieden is een leidraad voor het vaststellen het benodigde toezicht.
1.4.3 Afwijzen aanvraag beschermd wonen
De gemeente kan op basis van het onderzoek tot de conclusie komen dat beschermd wonen niet de meest passende of noodzakelijke ondersteuning is voor de Inwoner. De keuze voor een ondersteuningsvorm wordt door de gemeente gemotiveerd in het gespreksverslag. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dit beoordelingskader.
Redenen voor afwijzing van een aanvraag beschermd wonen kunnen o.a. zijn:
Het gaat bij beschermd wonen om het bieden van onderdak en begeleiding. Een beschermende woonvorm biedt géén behandeling [3] . Als een Inwoner behandeling nodig heeft, moet deze dat zelf regelen, eventueel met behulp van de begeleider.
[3] Behandeling: Er is sprake van behandeling wanneer de Inwoner vanwege een aandoening, beperking, stoornis of handicap geneeskundige zorg van specifieke medische, specifieke gedragswetenschappelijke of specifieke paramedische aard nodig heeft. De behandeling is gericht is op herstel, of voorkomen van verergering. Bron: www.zorginstituutnederland.nl
1.5.3 Product en looptijd van de beschikking
De gemeente bepaalt op basis van het Inwonersprofiel (zie bijlage 1) en te halen doelen de meeste passende ondersteuning. Hierbij kan de consulent kiezen uit beschermd wonen basis, beschermd wonen plus of begeleid wonen. Het product kan worden aangevuld met de modules dagbesteding, verblijf kind bij ouder en nazorg.
De gemeente bepaalt op basis van de te behalen doelen de looptijd van de beschikking. De maximale looptijd van een beschikking is drie (3) jaar. De gemeente omschrijft in het gespreksverslag de resultaten van het onderzoek en de afgesproken doelen. Het gespreksverslag dient te worden getekend door zowel de Inwoner als de consulent van de gemeente.
Na beschikking wordt Inwoner op de wachtlijst beschermd wonen geplaatst. De Inwoner wordt geïnformeerd over de acceptatieplicht binnen beschermd wonen.
De wachtlijstbeheerders van GGD IJsselland zoeken een passende plek bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Hierin worden huidige woonplaats, netwerk, eventueel geloofsovertuiging en andere maatschappelijke aspecten betrokken. De Inwoner heeft, eventueel samen met een consulent van de gemeente, een gesprek met de beoogde zorgaanbieder.” Indien zorgaanbieder en Inwoner tot overeenstemming komen stelt de zorgaanbieder op basis van het gespreksverslag en de gemaakte afspraken een ondersteuningsplan op. In het ondersteuningsplan wordt beschreven hoe de doelen uit het gespreksverslag bereikt moeten worden en welke ondersteuning wordt ingezet.
Wanneer Inwoner de voorgestelde plek niet passend vindt, dient de Inwoner de afwijzing gemotiveerd (schriftelijk of mondeling) kenbaar te maken bij de wachtlijstbeheerders. De wachtlijstbeheerders bepalen of het een geldige reden is om de voorgestelde plek te weigeren. Indien de reden geldig, dan blijven wachtlijstbeheerders actief op zoek naar een andere passende plek. Indien de reden niet voldoende is, dan worden de wachtdagen van de Inwoner op on-hold gezet. De Inwoner kan dit moment gebruiken om gezamenlijk met de Toegang een gesprek te voeren over welke ondersteuning als passend wordt geacht. Als beschermd wonen nog steeds passend is, wordt dit doorgegeven aan de wachtlijstbeheerders. Zij gaan dan weer actief zoeken naar een passende plek. Als Inwoner voor een tweede keer weigert zonder goede reden, dan is de consequentie dat de wachtdagen van de Inwoner naar nul worden gezet. Er volgt een gesprek met Toegang en Inwoner om naar alternatieven te gaan kijken, buiten het beschermd wonen aanbod om.
Als Inwoner nog wachtende is op een plek binnen beschermd wonen, wordt passende ambulante begeleiding ter overbrugging ingezet vanuit de gemeente.
1.5.5 Verstrekking vorm: Zorg in Natura of Persoonsgebonden Budget
Beschermd wonen kan worden verstrekt in natura of in de vorm van een persoonsgebonden budget. De regio IJssel-Vecht gaat uit van voldoende passend aanbod in de vorm van zorg in natura bij de gecontracteerde beschermd wonen zorgaanbieders. Indien voor een Inwoner geen passend aanbod is in de vorm van zorg in natura is het onder voorwaarden mogelijk de ondersteuning bij een niet gecontracteerde zorgaanbieder af te nemen. De gemeente kan hiervoor een persoonsgebonden budget afgeven. De Inwoner dient zelf te motiveren waarom geen passend aanbod is in de vorm van zorg in natura. Tevens vindt een pgb-vaardigheidstoets plaats en moet een pgb-plan inclusief bewijsdocumenten worden aangeleverd. De voorwaarden voor het toekennen van een persoonsgebonden budget en de pgb-aanvraag procedure staan beschreven in ‘Beoordelingskader Persoonsgebonden Budget thuisondersteuning en beschermd wonen 2024’ van gemeente Zwolle.
1.5.6 Afgeven van de beschikking
De Inwoner ontvangt een beschikking van de lokale gemeente. Hierin is gemotiveerd opgenomen welke ondersteuning is toegekend, de duur van de beschikking en indien mogelijk door welke zorgaanbieder de ondersteuning wordt geleverd. Hierop is bezwaar mogelijk.
Indien de Inwoner kiest voor verstrekking in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt de informatie met betrekking tot de ondersteuningsvorm en intensiteit vastgelegd in een gespreksverslag. Op het gespreksverslag is geen bezwaar mogelijk. De Inwoner kan deze informatie gebruiken bij het opstellen van het pgb-plan. In het beoordelingskader pgb wordt beschreven hoe een pgb-aanvraag wordt beoordeeld. Bij toekenning van het persoonsgebonden budget ontvangt de Inwoner een beschikking van de lokale gemeente. Hierop is bezwaar mogelijk.
Dit beoordelingskader is tot stand gekomen in gezamenlijke afstemming tussen de Toegangen van de lokale gemeenten in de regio IJssel-Vecht en de Centrale Toegang van GGD IJsselland. Het kader gaat uit van de producten, voorwaarden en eisen zoals vanaf 01 juli 2023 voor de regionaal ingekochte beschermd wonen producten gelden.
Bijlage 1 Producten beschermd wonen
Product beschermd wonen basis en plus
Module Verblijf kind bij ouder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-160338.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.