Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2024, 154691 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2024, 154691 | beleidsregel |
Tweede wijzigingsbesluit Beleidsnota prostitutie en seksbranche 2018
Het prostitutiebeleid wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.4 komt het vierde lid te luiden:
Binnen de vergunde branche wordt opgetreden tegen misstanden en overtredingen door een streng en intensief toezicht- en handhavingsbeleid. Illegale prostitutie wordt - gelet op de onzichtbaarheid en daardoor een hoger risico op misstanden - zoveel mogelijk bestreden met het oog op de openbare orde en veiligheid. Het handhavingsarrangement maakt dat er op een uniforme en effectieve manier kan worden opgetreden, zodat de bestuurlijke aanpak daadkrachtig is en er een stevig signaal wordt afgegeven dat misstanden in deze branche niet worden geaccepteerd.
Seksbedrijven en zelfstandige sekswerkers mogen net als andere beroepsgroepen de veiligheid en leefbaarheid van Almere niet aantasten. Om overlast in wijken en buurten tegen te gaan zijn seksbedrijven en thuiswerkers gebonden aan een aantal regels. Voor seksbedrijven geldt dat zij moeten voldoen aan de regelgeving uit de APV (hoofdstuk 3) en de vergunningsvoorwaarden. De locatie van het seksbedrijf moet passen binnen het geldende bestemmingsplan. Daarnaast moet er ruimte zijn binnen het maximumstelsel (zie hoofdstuk 2). Voor thuiswerkers geldt dat zij zich moeten houden aan de regels voor aan-huis-verbonden beroepen. Deze regels zijn opgenomen in de bestemmingsplannen (straks omgevingsplannen). Voor thuiswerkers geldt verder dat zij zich moeten houden aan de voorwaarden/regels die in dit beleid opgenomen zijn.
Bij het niet naleven van de regelgeving uit de APV, het bestemmingsplan of dit beleid kan de gemeente handhaven of de vergunning intrekken.
In artikel 1.5 worden de volgende wijzigingen aangebracht:
Onder de definitie van escortbedrijf wordt een definitie toegevoegd, luidende:
Thuiswerker: de natuurlijke persoon die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen betaling in of vanuit de eigen woning (inschrijving Basisregistratie personen is leidend). Er mogen geen andere prostituees wonen en werken in de woning.
Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:
Tabel 1: soorten seksbedrijven, onderverdeeld naar locatiegebonden en niet locatiegebonden.
Seksclub/privéhuis1 |
||
Bedrijfsmatig thuiswerken is toegestaan zonder vergunning. De sekswerker die vanuit zijn of haar woning werkt moet daarbij voldoen aan de voorwaarden van een aan-huis-verbonden beroep die zijn opgenomen in de bestemmingsplannen (straks omgevingsplannen)*. Deze voorwaarden gelden niet specifiek voor sekswerkers, maar voor alle aan-huis-verbonden beroepen. Hier vallen ook andere dienstverlenende beroepen onder zoals kappers en nagelstylisten die vanuit huis werken.
De voorwaarden voor aan-huis-verbonden beroepen zijn doorgaans:
De activiteit heeft een kleinschalig karakter, die in een gedeelte van de woning of bijbehorende bouwwerken wordt uitgeoefend, waarbij de woonfunctie als primaire functie behouden en herkenbaar blijft en waarbij de activiteit een ruimtelijke uitstraling of uitwerking heeft die met de woonfunctie in overeenstemming is;
*: de regelgeving omtrent aan-huis-verbonden beroepen kan per bestemmingsplan verschillen. De regelgeving van een aan-huis-verbonden beroep zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan (met ingang van 1 januari 2024 onderdeel van het tijdelijk omgevingsplan) is leidend.
In artikel 5.1 wordt “Op dit moment is de politie aangewezen als de bestuurlijk toezichthouder op de vergunde seksbranche. Het Team Mensenhandel en Mensensmokkel (TMM) van de politie Midden-Nederland voert samen met de toezichthouders van de gemeente de bestuurlijke controles uit op de vergunde bedrijven.” vervangen door: De toezichthouders van de gemeente voeren samen met de politie Midden-Nederland de bestuurlijke controles uit op de vergunde bedrijven. Indien de situatie daarom vraagt kan de expertise van het Team Mensenhandel en Mensensmokkel (TMM) van de politie Midden-Nederland ingeschakeld worden.
In artikel 5.2 wordt “In de meeste gevallen wordt een last onder dwangsom opgelegd en er kan ook overgegaan worden tot het sluiten van een pand op grond van verstoring van de openbare orde.” vervangen door: De handhavingsuitgangspunten staan vermeld in het handhavingsarrangement (bijlage 2).
In nummer 1.2 van bijlage 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht:
Na de begripsomschrijving herhaalde overtreding worden twee begrippen annex omschrijvingen toegevoegd luidende:
**: in het geval het een seksinrichting of -bedrijf betreft dat in strijd met artikel 3.3 van de APV 2011 wordt geëxploiteerd, kan er ook sprake zijn van een: eigenaar, huurder, verhuurder, beheerder of andere (rechts)persoon die aangeschreven wordt om de overtreding op te heffen en opgeheven te houden).
In nummer 2 van bijlage 2 wordt in de opsomming van de uitgangspunten met betrekking tot te maken keuzes bij het opleggen van sancties de volgende wijzigingen aangebracht:
In nummer 3 van bijlage 2 wordt in de omschrijving van stap 2 de zinsnede “bepaalt de toezichthouder de strafbare feiten” vervangen door: bepaalt de toezichthouder de handhavingsstrategie.
In nummer 4 van bijlage 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-154691.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.