Verordening commissie Ruimte gemeente Lingewaard 2024

De raad van de gemeente Lingewaard heeft op 29 februari 2024 besloten de Verordening Commissie Ruimte gemeente Lingewaad 2024 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Commissie: commissie Ruimte

Griffier: de raadsgriffier van de gemeente Lingewaard

Artikel 2 Instelling

Er is een adviescommissie aan de raad, ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet, genaamd Commissie Ruimte.

Artikel 3a Taken advisering bopa

  • 1.

    De commissie heeft tot taak om de raad te adviseren bij het beoordelen van aanvragen voor vergunningen voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) waarbij het bindend adviesrecht van de raad conform de lijst van bindend adviesrecht van toepassing is.

Artikel 3b Taken Klankbord

  • 1.

    De commissie heeft tot taak om de raad te ondersteunen bij het beoordelen van het beleid en de ontwikkelingen op het gebied van de Omgevingswet. Zij kan de raad hieromtrent gevraagd danwel ongevraagd adviseren.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten worden in ieder geval begrepen:

    • a.

      het monitoren en zo nodig toetsen van de uitwerking van vastgesteld beleid, beleidsvoornemens en dienstverlening op het gebied van de Omgevingswet;

    • b.

      het monitoren van ontwikkelingen rondom de Omgevingswet en de effecten van het beleid op het gebied van de Omgevingswet;

    • c.

      het behandelen en monitoren van actuele onderwerpen op het gebied van de Omgevingswet;

    • d.

      het monitoren van de inzet van financiële middelen uit de begrotingsbudgetten voor de Omgevingswet.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal vijf en maximaal zoveel leden als er fracties zijn in de gemeenteraad.

  • 2.

    De raad benoemt de leden van de commissie. Elke fractie kan hiervoor één raadslid of PA-lid voordragen. Tevens kan elke fractie een raadslid of PA-lid voordragen als vaste vervanger van het lid van de commissie.

  • 3.

    De leden worden benoemd voor een periode gelijk aan die van de zittingsduur van de raad en de benoeming van de leden geschiedt vlak na de gemeenteraadsverkiezingen en de daaropvolgende benoeming van de raadsleden.

  • 4.

    De leden wijzen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door:

    • a.

      het verlies van het raadslidmaatschap of PA-lidmaatschap;

    • b.

      door ontslagname;

    • c.

      door een met redenen omkleed besluit van de raad

  • 6.

    Indien een vacature in de commissie ontstaat, voorziet de raad desgewenst in de ontstane vacature.

Artikel 5 De ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De commissie kan besluiten om een externe adviseur of sparringpartner uit te nodigen om haar terzijde te staan.

  • 2.

    De commissie kan naar behoefte van de raad een onderzoek binnen het gebied van de Omgevingswet uit laten voeren door een onafhankelijke partij.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie. Hij wijst daartoe een ambtelijk secretaris en een plaatsvervangend ambtelijk secretaris aan vanuit de griffie.

     

Werking commissie bopa (artikel 6,7,8)

Artikel 6 Vergaderingen en werkwijze advisering bopa

  • 1.

    De commissie vergadert nadat een aanvraag voor een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) waarbij het bindend adviesrecht van de raad is ingediend. De vergadering vindt uiterlijk één week voor een raadsvergadering plaats.

  • 2.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproeping van de leden - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste een week voor de vergadering plaatsvindt. Alsdan zijn ook de agenda en bijbehorende stukken voor de leden digitaal beschikbaar.

  • 3.

    De agenda en de vergaderstukken zijn in principe openbaar, tenzij de voorzitter anders oordeelt.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Als er minder dan vijf leden ter vergadering aanwezig zijn, wordt de vergadering niet gehouden en wordt een nieuwe datum vastgesteld.

  • 6.

    Insprekers krijgen bij aanvang van het agendapunt de mogelijkheid om in te spreken conform artikel 8 van deze verordening. De voorstellen worden vervolgens technisch ingeleid. Daarna is er ruimte voor verhelderende vragen en oordeelsvormende standpunten. Uiteindelijk volgt er een advies richting de raad, via de agendacommissie.

Artikel 7 Advisering naar de raad

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht en besproken, sluit hij de beraadslaging, tenzij de commissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de commissie welk advies aan de agendacommissie wordt uitgebracht;

    • a.

      bespreekstuk: het voorstel behoeft nadere bespreking in de raadsvergadering. De commissie motiveert de nadere bespreekpunten.

    • b.

      hamerstuk: het voorstel is rijp voor besluitvorming in de raadsvergadering

    • c.

      Niet rijp voor besluitvorming in de raadsvergadering; het voorstel vraagt om een verdere voorbereiding voordat het weer wordt behandeld in de raadscyclus.

  • 3.

    Het advies vermeldt ook het standpunt van een minderheid.

Artikel 8 Spreekrecht vergaderingen advisering bopa

  • 1.

    Inwoners, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, instellingen of bedrijven en andere betrokkenen kunnen tijdens de commissievergadering het spreekrecht uitoefenen. Degene die hiervan gebruik wil maken, doet hiervan uiterlijk om 12.00 uur op de dag voorafgaande aan de dag van de vergadering opgave aan de griffier. Hij geeft daarbij zijn naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer op en, indien van toepassing, namens wie hij optreedt en voorts het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 2.

    De voorzitter geeft insprekers het woord in volgorde van aanmelding. Hij kan van de volgorde afwijken indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 3.

    De inspreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De spreektijd bedraagt per onderwerp maximaal 30 minuten voor alle insprekers tezamen en maximaal drie minuten per inspreker. Indien er meer insprekers zijn, wordt de maximale spreektijd voor alle insprekers naar evenredigheid verdeeld. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 4.

    De voorzitter kan de deelnemers toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Tussen de deelnemers en de insprekers vindt geen discussie plaats.

     

Werking commissie klankbord (artikel 9)

Artikel 9 Vergaderingen en werkwijze klankbord

  • 1.

    De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte en stelt daartoe zo mogelijk per jaar een vergaderschema vast waarbij minimaal één keer per kwartaal een vergadering wordt belegd.

  • 2.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproeping van de leden - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste een week voor de vergadering plaatsvindt. Alsdan zijn ook de agenda en bijbehorende stukken voor de leden digitaal beschikbaar.

  • 3.

    De agenda en de vergaderstukken zijn in principe openbaar, tenzij de voorzitter anders oordeelt.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    De commissie beslist over de openbaarmaking van het in de vergadering besprokene en van de stukken die in de commissie worden behandeld.

  • 6.

    De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Als er minder dan vijf leden ter vergadering aanwezig zijn, wordt de vergadering niet gehouden en wordt een nieuwe datum vastgesteld.

Artikel 10 Bevoegdheden

De commissie is bevoegd om:

  • a.

    in het kader van de uitoefening van de in artikel 3a en 3b genoemde taken informatie in te winnen bij en te overleggen met het college van burgemeester en wethouders, ambtenaren en externe deskundigen;

  • b.

    leden van het college, ambtenaren, belanghebbenden, deskundigen en burgers uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.

Artikel 11 Verslaglegging en verantwoording

  • 1.

    De besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt zo spoedig mogelijk na de vergadering digitaal aan de leden toegezonden.

  • 2.

    Bij het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De besluitenlijst moet inhouden:

    • a.

      de namen van de aanwezigen;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het besprokene.

    • d.

      Indien geformuleerd, een advies gegeven door de commissie.

  • 4.

    De besluitenlijst wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

  • 5.

    De besluitenlijst wordt na vaststelling verzonden naar alle raadsleden.

  • 6.

    Onderzoeksuitkomsten, monitoringsrapporten en overzichten worden altijd en ongefilterd, zo mogelijk tezamen met het advies van de commissie, aan de raad voorgelegd.

Artikel 12 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 13 Evaluatie

Nut en noodzaak van de commissie worden eens per jaar door de raad geëvalueerd.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie Ruimte gemeente Lingewaard 2024.

Naar boven