Ontwerp verkeersbesluit 2024VB19 reserveren twee parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen Djept

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van een besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht.

De vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen.

De Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte (2023).

 

Uit oogpunt van

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Is het gewenst om

Twee locaties aan de Djept aan te wijzen om twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Motivering

De gemeente Veldhoven heeft zich in 2017 aangesloten bij de Global Goals voor Sustainable Development, een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Verder zijn in 2019 binnen Nederland organisaties en partijen (waaronder de VNG namens de Nederlandse gemeenten) het Klimaatakkoord overeengekomen zijn de opwarming van de aarde te beperken. Een van de vele maatregelen die daar uit voortkomen is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 op de markt komen 100% elektrisch moeten zijn. Hierdoor hebben 65 samenwerkende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg, waaronder Veldhoven, als doelstelling opgenomen om in de komende vier jaar 4.000 nieuwe laadpalen te plaatsen in deze gemeenten. De gemeente Veldhoven plaatst om die reden proactief laadpalen op centrale locaties, rekening houdend met een goede spreiding en reeds geplaatste laadpalen. De locaties zijn gekozen op basis van vooraf bekeken kenmerken, zoals verwachting gebruik elektrische auto’s, afstand tot elektriciteitsnet, grondeigendom gemeente, afstand tot bomen, enz. De Djept is één van de locaties waar we proactief een laadpaal willen gaan plaatsen. De laadpalen worden tussen twee openbare parkeerplaatsen geplaatst vanwege efficiënt (ruimte)gebruik en voor het optimaal gebruik van de laadpalen is het wenselijk dat deze openbare parkeerplaatsen uitsluitend gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie.

De verkeerskundig adviseur van de gemeente Veldhoven heeft de aanvraag beoordeeld en heeft positief geadviseerd.

 

Voornemens

Om op twee locaties aan de Djept twee parkeerplaatsen aan te wijzen om te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, door middel van het plaatsen van een verkeersbord E1000 van bijlage 1 van het RVV, zoals op de bij dit besluit behorende tekening staat aangegeven.

 

Veldhoven 10 april 2024

College van burgemeester en wethouders

Mededelingen

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 11 april 2024 tot en met woensdag 22 mei 2024 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Zienswijze

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze bij voorkeur schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

naam en adres van de indiener;

datum en handtekening;

vermelding van het nummer en de datum van het ontwerp verkeersbesluit;

een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het voornemen.

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Naar boven