Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2024, 149805 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2024, 149805 | beleidsregel |
Controleprotocol voor de accountantscontrole jaarrekening 2023 van gemeente Leiden
De raad van de gemeente Leiden:
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (Raadsvoorstel RV 23.0025 van 11 april 2023), mede gezien het advies van de commissie Werk en Middelen,
Het Controleprotocol voor de accountantscontrole jaarrekening 2023 van gemeente Leiden vast te stellen.
Artikel 1. Algemene uitgangspunten voor de accountantscontrole
De door de raad benoemde accountant zal de controle op de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitvoeren en een oordeel afgeven over:
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit accountantscontrole decentrale overheden), evenals de Nadere voorschriften Controle- en overige standaarden (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.
Artikel 2. Reikwijdte rechtmatigheidscontrole en rechtmatigheidsverantwoording
Met ingang van boekjaar 2023 is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor het afgeven van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) dat “de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen”, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder de gemeentelijke verordeningen".
Het kader van de (financiële) rechtmatigheidsverantwoording bestaat uit de volgende criteria:
De controle op rechtmatigheid is gericht op de naleving van externe en interne regelgeving, zoals die opgenomen zijn in het normenkader. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld door de gemeenteraad. De controle op rechtmatigheid is uitsluitend van toepassing voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de (accountants)controle bij gemeenten en provincies wordt onder meer verwezen naar het Besluit accountantscontrole decentrale overheid (Bado), Notitie Rechtmatigheidsverantwoording (Bado) en de Kadernota Rechtmatigheid van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De commissie BBV heeft een standaardtekst opgesteld voor de rechtmatigheidsverantwoording. De standaardtekst wordt door de gemeente opgenomen in de jaarrekening.
De totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording is onderdeel van het Algemeen controleplan van de gemeente Leiden. Het ambitieniveau voor de eerste jaren betreft volwassenheidsniveau 1 en is gericht op de wettelijke uitgangspunten (notitie rechtmatigheidsverantwoording Bado). Jaarlijks worden de gemaakte keuzes rondom de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording geëvalueerd en waar nodig aangepast.
Artikel 3a. Goedkeuringstoleranties
Bij de oordeelsvorming over de jaarrekening spelen goedkeuringstoleranties een belangrijke rol. Deze gaan over getrouwheid van zowel de baten en lasten als de grootte en samenstelling van het vermogen en de rechtmatigheid met betrekking tot specifieke uitkeringen. Als de goedkeuringstoleranties niet worden overschreden, wordt in beginsel een goedkeurende controleverklaring afgegeven. Als één of beide goedkeuringstolerantie(s) worden overschreden zal geen goedkeurende controleverklaring, maar één van de drie andere hieronder aangegeven oordelen worden verstrekt door de accountant.
Artikel 3b. Rapporteringstoleranties:
De rapporteringstolerantie heeft betrekking op het vastgestelde bedrag waarboven geconstateerde fouten en onzekerheden altijd worden opgenomen in de rapportage van controlebevindingen. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. De rapporteringstolerantie is ongeveer 5% van de goedkeuringstolerantie.
Rapporteringstolerantie jaarrekening
Rapporteringtolerantie single information single audit (Sisa)
In het verslag van bevindingen van de accountant wordt per specifieke uitkering gerapporteerd met een rapporteringtolerantie gebaseerd op de lasten van de specifieke uitkering in het verantwoordingsjaar. In het geval van meerjarige financiële afrekening wordt gerapporteerd over prestatieafspraken, gebaseerd op het totale voorschot per specifieke uitkering. In alle gevallen geldt een ondergrens van te melden bevindingen zoals opgenomen in de Nota verwachtingen accountantscontrole behorende bij de Sisa-circulaire van het betreffende begrotingsjaar.
Artikel 3c. Verantwoordings- en rapporteringsgrens rechtmatigheidsverantwoording
Voor de invulling van de rechtmatigheidsverantwoording door het college van burgemeester en wethouders moet de gemeenteraad aanwijzingen geven voor het opstellen van deze rechtmatigheidsverantwoording in de vorm van verantwoordingsgrens en rapporteringsgrens. De raad heeft met raadsvoorstel RV21.0010 de verantwoordingsgrens en rapporteringsgrens als volgt bepaald:
Ook heeft de raad aanwijzingen gegeven over zaken waarover de raad in het kader van financiële rechtmatigheid geïnformeerd wil worden in de paragraaf bedrijfsvoering bij de jaarrekening. In de paragraaf bedrijfsvoering in de jaarstukken wordt informatie opgenomen over:
Artikel 4. Communicatie en periodiek overleg
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt overleg plaats met de accountant. In bijlage 1 is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd.
De raad heeft de mogelijkheid om jaarlijks extra accenten mee te geven voor de accountantscontrole. Extra accenten voor de accountantscontrole worden opgenomen in het algemeen controleplan van de gemeente Leiden dat door de externe accountant van de gemeente Leiden wordt opgesteld. De externe accountant van de gemeente Leiden legt via de standaard rapportagemomenten verantwoording af over de conclusies en eventuele bevindingen ten aanzien van de extra accenten.
Artikel 6. Rapportering accountant
In bijlage 2 is een overzicht opgenomen met de standaard rapportagemomenten.
Tijdens en na afronding van de controle rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven in artikel 6a, 6b en 6c.
Artikel 6a. Boardletter na uitvoering interimcontrole
De accountant voert een tussentijdse controle uit (interimcontrole). Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag (boardletter) uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college van burgemeester en wethouders. De boardletter is een managementletter op hoofdlijnen en bevat de bestuurlijk relevante zaken op het gebied van administratieve organisatie en relevante aspecten voor de jaarrekening.
Artikel 6b. Verslag van bevindingen na afronding eindejaarscontrole
In overeenstemming met de gemeentewet wordt over de controle van de jaarrekening een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college van burgemeester en wethouders. Het verslag van bevindingen bevat in ieder geval bevindingen over:
Artikel 6c. Controleverklaring bij de jaarrekening
De controleverklaring geeft op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weer, ten aanzien van de getrouwheid. Deze controleverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het college van burgemeester en wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
Artikel 7. Intrekking oude regeling
Het controleprotocol gemeente Leiden 2014 wordt ingetrokken na inwerkingtreding van het controleprotocol gemeente Leiden 2023.
Gedaan in de openbare raadsvergadering van 8 juni 2023,
de plaatsvervangend griffier,
mw. A.M. Slink
de voorzitter,
drs. H.J.J. Lenferink
Bijlage 1: Communicatie en periodiek overleg gedurende een kalenderjaar
Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor een kalenderjaar. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage kunnen de volgende contacten tussen de accountant en het bestuur en ambtelijke organisatie van toepassing zijn.
Bijlage 2: Overzicht standaard rapportagemomenten
De volgende standaardrapportagemomenten worden onderkend:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-149805.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.