b e s l u i t e n :
- 1.
Het gedeeltelijk opheffen van de parkeerschijfzone op het parkeerterrein aan de Burg. Hobusstraat, door het weghalen van de blauwe markering/klinkers. Een en ander zoals weergegeven op het kaartje in de bijlage.
Onderstaand leest u de nadere motivering hiervoor:
Overwegende dat,
Uit parkeeronderzoek is gebleken dat de verdeling tussen lang- en kortparkeerplekken niet overal optimaal is
. Gebleken is dat er een tekort is aan langparkeerplaatsen voor onder meer bewoners;
De gemiddelde parkeerdruk op de langparkeerplaatsen in de directe omgeving tussen de 60 en 99% ligt en daarmee erg hoog;
De gemiddelde parkeerdruk binnen de blauwe zone hier nergens boven de 50% ligt;
Er daarmee overcapaciteit is te constateren aan de Burg. Hobusstraat waar het gaat om kortparkeerplaatsen;
Er meerdere klachten zijn binnengekomen over gebrek aan parkeerplekken voor lang parkeren in dit gebied;
Het wijzigen van de verdeling van parkeerplaatsen tussen lang- en kort parkeren een normaal gevolg is van het regelmatig monitoren van het parkeermotief op de parkeerplaatsen;
Het binnen een parkeerschijfzone mogelijk is om parkeerplekken te hebben zonder tijdsbeperking
Binnen een parkeerschijfzone (aangeduid met verkeersbord “E10 zone”) dienen alle parkeervakken met een parkeerduurbeperking te worden voorzien van een blauwe markering aan tenminste één zijde. Het weghalen van de blauwe markering is daarmee voldoende om lang parkeren op deze vakken toe te staan;
de gemeente Nederweert verantwoordelijk
is voor het beheer en onderhoud van de wegen bedoeld in dit verkeersbesluit;
voor het opheffen van een, gedeelte van, een parkeerschijfzone een verkeersbesluit nodig is en de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd;
de plannen 6 weken ter inzage liggen en dat iedereen zijn bemerkingen hiertegen kenbaar kan maken;
de Politie Limburg-Noord, basiseenheid Weert-Nederweert om advies wordt gevraagd over de hieronder genoemde verkeersmaatregel;
gelet op artikel 2, lid 1a en 1b, artikel 14 en 15 van de Wegenverkeerswet 1994; gelet op artikel 9, 12, 13, 18, 19 en 24, 26 en 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 62, 65 lid 1 en 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.