Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 147462 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 147462 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit gemeente Groningen 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen,
gelet op het gestelde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht,
gelet op het advies van de Ondernemingsraad d.d. 13 maart 2024,
Organisatiebesluit gemeente Groningen 2024
In dit organisatiebesluit stelt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen de hoofdstructuur en de aansturing van de ambtelijke organisatie vast. Uitgangspunt van dit besluit is dat, binnen deze hoofdstructuur, de gemeentesecretaris de verantwoordelijkheid heeft voor de inrichting en aansturing van de organisatie. Het mandaatstelsel van de gemeente Groningen bestaat uit:
Samen met de (onder)mandaatbesluiten vormt het organisatiebesluit het formele kader voor de uitvoering van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden door de Groningse ambtelijke organisatie.
In dit besluit wordt verstaan onder:
Concerndirecteur: de leidinggevende die de gemeentesecretaris bijstaat in de uitvoering van diens taken, die verantwoordelijk is voor de resultaten van het toegewezen domein (en de daartoe behorende directies) en de toegewezen concernopdrachten/-opgaven of (begrotings)programma’s. Daar waar de gemeentesecretaris hiërarchisch verantwoordelijk is voor een onderdeel, wordt de gemeentesecretaris eveneens begrepen onder de aanduiding concerndirecteur.
Functionaris Gegevensbescherming (FG): de functionaris die als interne toezichthouder bij de gemeente Groningen toe ziet op de naleving van de wet- en regelgeving rond de bescherming van persoonsgegevens. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg) zijn de wettelijke basis voor het toezicht van de FG.
De concerncontroller heeft voor de uitvoering van taken de beschikking over een team dat bestaat uit meerdere controllers, auditors en (mogelijk) andere toezichthoudende functionarissen. Daarnaast heeft de concerncontroller een functionele relatie met andere control- en toezichthoudende functionarissen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Groningen op 26 maart 2024,
de burgemeester,
Koen Schuiling
de loco-gemeentesecretaris,
Bert Popken
Bijlage Organisatiebesluit gemeente Groningen 2024 - Beschrijvingen directies (artikel 2)
Sociaal Maatschappelijk domein, met directies:
Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO)
Zet in op het van betekenis zijn gedurende de levensloop van inwoners zodat inwoners op alle levensdomeinen eigen regie kunnen voeren in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. DMO zorgt voor de randvoorwaarden voor de sociale infrastructuur in de gemeente, zet in op een integrale wijkaanpak om tot sterke wijken en dorpen met sociale veerkracht te komen en DMO speelt in op de actualiteit. De directie ontwikkelt hiervoor het beleid en zorgt dat het beleid uitgevoerd wordt door voorzieningen te subsidiëren of in te kopen. Ook draagt de directie zorg voor de monitoring. DMO is actief op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Zorg & Veiligheid, Jeugd, Gezondheid, Kindermishandeling en huiselijk geweld, Onderwijs, Werk, Inkomen en Maatschappelijke Participatie, Armoede (Brede aanpak armoede en schulden, naar een zeker bestaan met perspectief), Migratie, Sociale Gebiedsontwikkeling (inclusief Diversiteit en Sociale Basis), Sport, Cultuur, Maatschappelijk Vastgoed en Evenementen.
Ondersteunt inwoners die hulp nodig hebben op het gebied van inkomen en schulden. Waaronder administratie rond de rechtmatige verstrekking van uitkeringen, voorkomen van fraude en uitvoeren van inkomensondersteunende regelingen voor minima. Schuldhulpverlening bestaat uit het aanbieden van preventie, schuldregelingen, inkomstenbeheer, vroegsignalering, sociale kredietverlening en budgetcoaching.
Biedt inwoners perspectief op verbetering van hun maatschappelijke of arbeidsmarktpositie, zodat iedereen mee kan doen naar vermogen. Uitvoering van de Participatiewet, Wet inburgering, de Wet sociale werkvoorziening, de banenafspraak en de centrumgemeenterol (Werk in Zicht/Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen). Onderdelen zijn werkgeversdienstverlening, werken met begeleiding, administratie, gebiedsteams en specialistische teams, trainingscentrum, Werk in Zicht, thuis in 050, basisbanen, Talentperron en innovatie en ontwikkeling.
iederz is het sociaal ontwikkelbedrijf van de gemeente Groningen. Vanuit de Participatiewet en het gemeentelijk participatiebeleid levert de directie iederz een wezenlijke bijdrage aan het realiseren van een inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet naar vermogen. Bij iederz krijgen mensen die willen of kunnen werken voorzieningen aangeboden om zo een stap naar loonvormende arbeid of (praktijk)leren te kunnen maken. iederz biedt beschut werk aan mensen die hierop zijn aangewezen en ontwikkelt medewerkers door middel van werk.
SPOT Groningen is de grootste theater- en concertorganisatie van Noord-Nederland. SPOT presenteert een breed palet aan podiumkunsten, van toneel, cabaret en dans tot muziek, en van beginnende tot gevestigde artiesten, aan een breed publiek. Dat doet SPOT niet alleen in de eigen huizen De Oosterpoort en de Stadsschouwburg maar ook op andere locaties in de stad en in de regio, zoals de Lutherse Kerk, de USVA, de drafbaan en de Machinefabriek. SPOT is een lerende organisatie en werkt dagelijks samen met het noordelijke onderwijsveld.
Sport050 voert het sportbeleid uit en ontwikkelt, onderhoudt en verhuurt sportaccommodaties, zoals sportparken, gymzalen en dojo’s. Bij Sport050 kunnen inwoners zwemmen en schaatsen, recreatief of door lessen te volgen in de zwembaden en ijsbanen. Bovendien is Sport050 het sportloket van de gemeente Groningen: het eerste aanspreekpunt voor inwoners, verenigingen en bestuurders die vragen hebben over het sport- en beweegaanbod binnen de gemeente.
Ruimtelijk Economisch domein, met directies:
Stadsontwikkeling - Ruimtelijk Beleid & ontwerp
Ontwikkelen van beleid en kaders op het gebied van woningbouw, bereikbaarheid, (ruimtelijke) economische ontwikkeling, versterking, energietransitie en vergroening van de leefomgeving. En het vormgeven en uitvoeren van de wettelijke kaders en instrumenten van de Omgevingswet, inclusief het verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving.
Zet het gemeentelijk vastgoed integraal in om gemeentelijke beleidsdoelen te realiseren en daarbij het maatschappelijk rendement te optimaliseren. Is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud, nieuw- en verbouw en verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Het gaat hierbij om ruim 500 panden, variërend van buurthuizen, schoolgebouwen, sport- en kantoorlocaties tot cultuurpanden zoals het Groninger Forum en de Kunstwerf.
Werken met en voor ondernemers, partnerorganisaties en kennisinstellingen aan het creëren van een toekomstbestendige Groningse economie met kansrijke banen nu én in de toekomst. Een inclusieve, bruisende economie, waarbij ruimte is voor creativiteit, ondernemerszin, en oog voor de leefkwaliteit van iedere inwoner. Verbindt partijen, initieert, maakt mogelijk en verleent subsidies. Stimuleert en ondersteunt initiatieven en ondernemers, die bezig zijn met gezondheid, verduurzaming, digitalisering, circulaire en impactvolle economie. Tevens opdrachtgever voor de vrijetijdsmarketing, economische profilering en merkmanagement van de stad Groningen, het verstrekken van vergunningen voor horeca, kansspelen en prostitutie. En verantwoordelijk voor internationale economische betrekkingen en welkombeleid internationals.
Domein Dienstverlening, met directies:
Beheer en onderhoud van de openbare ruimte, bijzondere woonvormen, dierenwelzijn, natuur- & duurzaamheidseducatie, water- & rioolzorg, beheer buitenkunst Kunstpunt, fietsenbeheer, verkeersmaatregelen, meldingen openbare ruimte, begraafplaatsen, afvalinzameling, afvalbrengstations & circulariteit, zakelijke dienstverlening en beheer van het gemeentelijk wagenpark. Onderdelen zijn beheer openbare ruimte, wijkonderhoud, afval & circulariteit en bedrijfsvoering.
Dienstverlening en uitvoering van gemeentelijke en wettelijke taken ten behoeve van individuele burgers. Onderdelen zijn Burgerzaken (reisdocumenten, rijbewijzen, burgerlijke stand, etc.), Klant Contact Centrum (vragen en verzoeken van burgers, zowel via telefoon, e-mail, whatsapp, etc.) en programma MijnGroningen (verbetering digitale dienstverlening).
Naast de eerder genoemde directies zijn er nog twee andere directies:
Werkt aan het versterken van strategie, positionering, integraliteit, externe gerichtheid en resultaatgerichtheid binnen de gemeentelijke organisatie. Onderdelen zijn bestuursondersteuning, concernadvies (strategisch en concernbreed), externe betrekkingen (regio, Den Haag en internationaal) en CAS (centraal ambtelijk secretariaat medezeggenschap). Ook concernbrede thema’s zoals het Akkoord van Groningen en organisatieontwikkeling zijn bij de Concernstaf ondergebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-147462.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.