Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2024, 147230 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2024, 147230 | beleidsregel |
TREASURYSTATUUT 2016 GEMEENTE MONTFERLAND
Het Treasurystatuut kan beschouwd worden als een nadere uitwerking van de geldende wetgeving en interne regelgeving.
Bij de opstelling van dit statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in de Gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (FIDO), het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten en de financiële verordening ex art. 212 Gemeentewet. Nieuw hierin is het verplicht schatkistbankieren dat met ingang van 15 december 2013 is ingevoerd. Hierdoor mogen overtollige liquide middelen die niet onmiddellijk nodig zijn voor het uitoefenen van de publieke taak alleen in rekening courant en via deposito’s bij de schatkist worden aangehouden.
Het Treasurystatuut van de gemeente is kaderstellend voor het opstellen en het uitvoeren van het treasurybeleid. Het gaat daarbij om de beleidsmatige vaststelling van uitgangspunten, doelstellingen en richtlijnen. De verdere uitwerking van de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten vindt jaarlijks plaats in de begroting van de gemeente.
2.1 Doelstellingen Treasuryfunctie
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut en de Wet fido;
Het uitzetten van geldmiddelen in de vorm van deelnemingen in rechtspersonen, maatschappen en verenigingen uit hoofde van de publieke taak, zoals opgenomen in artikel 160 van de Gemeentewet, is alleen toegestaan op basis van een besluit van de raad dat de vereiste goedkeuring heeft van de provincie;
Het gebruik van derivaten dient een prudent karakter te hebben en dient slechts gericht te zijn op het afdekken van renterisico's. Er moet in alle gevallen sprake zijn van een gesloten positie. Alvorens de derivatentransactie wordt afgesloten wordt het advies ingewonnen bij een onafhankelijke externe ter zake kundig adviseur. Voor elke transactie is vooraf toestemming van het college vereist;
De gemeente voert het renterisicobeheer als volgt uit:
De gemeente stelt een rentevisie vast. Hierin is zij terughoudend in het handelen op basis van voorspelde toekomstige rentebewegingen. Deze rentevisie is vooral gebaseerd op de mening van onafhankelijke partijen (zoals bijvoorbeeld de Nederlandse Staat, Centraal Planbureau) en in mindere mate op de opinie van commerciële partijen;
Uitgangspunt is dat de kasgeldlimiet zoveel mogelijk benut wordt omdat historisch gebleken is dat de korte rente gemiddeld lager is dan de lange rente. Dit betekent maximale kor-te financiering. Het college blijft echter gemachtigd van dit beleid af te wijken wanneer ontwikkelingen op de markt daar, in haar optiek, aanleiding toe geven.
De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury. Bij het uitzetten van overtollige liquide middelen wordt gebruik gemaakt van de volgende mogelijkheden:
Banken bij wie de gemeente een rekeningstructuur aanhoudt en waarbij rentecompen-satie is afgesproken. De bij deze banken aangehouden tegoeden worden periodiek afgeroomd naar de onder a genoemde rekening: hierbij geldt een wettelijk voorgeschreven drempel; Hierbij is de regelgeving vanuit de wet FIDO bepalend;
Ten aanzien van het verstrekken van leningen en garanties gelden de volgende aanvullende uitgangspunten:
De instelling die dit aangaat, zal een beargumenteerd voorstel moeten overleggen. Vast moet staan dat de te realiseren voorziening het algemeen belang dient, zonder gemeentelijke financiering niet van de grond komt en door de gemeente zelf ter hand zou worden genomen indien er geen particulier initiatief was geweest. Voor het verstrekken van garantie of geldlening zijn uiteraard ook de algemene voorwaarden van toepassing, een financiële toetsing bij aanvraag maar ook het monitoren van de (financiële) gang van zaken nadat de lening is verstrekt vormen hier onderdeel van;
Bij garantstelling maakt zij zoveel mogelijk gebruik van gespecialiseerde waarborgfondsen:
Sportverenigingen voor maximaal 50% van de verplichtingen van een lening tot € 250.000 voor de maximale duur van 15 jaar op voorwaarde dat de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) zich eerst garant heeft gesteld voor de andere 50% van de lening.
Nut en noodzaak van de onderliggende investering is onderwerp van toetsing bij beoordelen aanvraag.
Garanties via het NRF (Nationaal Restauratiefonds) inzake financiering van monumentale panden tot een bedrag van € 200.000.
3.5 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasury-activiteiten te baseren op een liquiditeitsplanning in relatie tot de bestaande leningenportefeuille, grondexploitaties en het meerjarige investeringsprogramma. De op basis van bovenstaande gegevens berekende financieringsbehoefte maakt onderdeel uit van de paragraaf financiering van de begroting.
Valutarisico’s worden uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
4.2 Kortlopende financiering (rentetypische looptijd < 1 jaar)
4.3 Langlopende financiering (rentetypische looptijd > 1 jaar)
5.1 Algemene uitgangspunten geldstromenbeheer
Voor het geldstromenbeheer gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau waar mogelijk op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen. Daartoe heeft de gemeente voor onbeperkte duur een rekening-courantovereenkomst afgesloten bij de huisbankier;
6. Administratieve organisatie / Interne controle
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
- Het vaststellen van treasurydoelstellingen, beleidskaders, limieten en de paragraaf financiering in de programmabegroting en programmarekening; - Het houden van toezicht op de uitvoering van het treasurybeleid; - Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid. |
|
- Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid); - Het rapporteren en afleggen van verantwoording aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid. |
|
Administrateur 1) |
- Zorgdragen voor het uitvoeren van de aan hem opgedragen treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en paragraaf financiering; - Het zorgdragen voor de liquiditeitsplanning en de financieringsprognose; - Het rapporteren en het afleggen van verantwoording aan het college over de uitvoering van het treasurybeleid en – beheer;. - Het uitvoeren van de aan hem opgedragen treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en paragraaf financiering; |
- Het beheren van de geldstromen; - Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen; - Het adviseren van de afdelingen over de gevolgen/geldstromen van hun activiteiten en projecten voor de liquiditeitspositie. |
|
- Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die zij aanleveren aan afdeling Middelen, cluster Financiën met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten. - Verantwoordelijk voor betalingen middels het paraferen van de aan hem toegewezen facturen. |
|
Medewerker financiële administratie 2) |
- Het afhandelen van het betalingsverkeer; - Het incasseren van openstaande vorderingen; - Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten en uitgaven in de financiële administratie; - Het rapporteren en afleggen van verantwoording aan de treasurer over de uitvoering van de aan hem/haar onder gemandateerde activiteiten. |
- Het uitvoeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties. - Het controleren en bewaken van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en hierover rapporteren aan het college van B&W. |
Het vastleggen van bevoegdheden start vanuit het college. In onderstaande matrix zijn voor de belangrijkste treasuryactiviteiten de bevoegdheden opgenomen.
Hierbij wordt rekening gehouden met een functiescheiding tussen: voorbereiden, autoriseren, uitvoeren, administreren en controleren van de treasuryactiviteiten.
medew. Financiën 3) medew. Financiën 3) |
medew. Financiën 3) medew. Financiën 3) |
|
- Het aantrekken van langlopende middelen conform begroting. 4) |
||
- Het uitzetten van langlopende middelen conform begroting. 4) |
||
- Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak |
||
- Het verstrekken van garanties, anders dan Waarborgfonds Sociale Woningbouw. 5) |
Het treasurystatuut geeft de kaders weer, waarbinnen de activiteiten dienen te worden uitge-voerd. De gemeente stelt jaarlijks een paragraaf financiering bij de begroting op. Hierin wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasurybeleid. In het lopende begrotingsjaar wordt de liquiditeitenplanning bijgesteld en wordt verantwoording afge-legd in de Bestuursrapportage en in de paragraaf Financiering van de jaarrekening.
Het opstellen en hanteren van operationele informatie is de verantwoordelijkheid van de func-tionarissen die bij de uitvoering betrokken zijn. De belangrijkste operationele informatie die te allen tijde beschikbaar moet zijn:
- Actuele liquiditeitsplanning;
De verantwoording over het uit te voeren treasurybeleid vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control cyclus. Daarnaast wordt in de paragraaf financiering bij de jaarrekening het uitgevoerde beleid geëvalueerd. In de evaluatie wordt weergegeven in hoeverre de beleidsvoornemens uit de paragraaf bij de begroting zijn uitgevoerd en wat de oorzaken zijn van eventuele afwijkingen.
Om een goede vergelijkbaarheid mogelijk te maken dienen de indeling en de onderwerpen van de evaluatie aan te sluiten bij de paragraaf financiering van de begroting van het betreffende jaar.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
1. Gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning |
|||
Periodiek 6) |
|||
3. Beleidsplannen treasury in paragraaf financiering van de begroting |
|||
4. Evaluatie treasuryactiviteiten in paragraaf financiering van de jaarrekening |
|||
5. Voortgang onderdelen van de paragraaf financiering via de bestuursrapportages |
|||
6. Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in Wet FIDO |
In dit statuut wordt verstaan onder:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-147230.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.