Algemene voorwaarden

 

1 Algemene bepalingen

1.1 Toepassing verklaring

Onderstaande bepalingen, los van de openingstijden van de kermis, de ritprijzen en de controle van de brandweer, wordt ook van toepassing verklaard op de kermis in Tungelroy, Altweerterheide, Swartbroek en Stramproy. Dit geldt eveneens als er enkel gesproken wordt over de stadskermis. Waar twijfel ontstaat beslist het college.

1.1 Datum en locatie kermissen

  • 1.

    De stadskermis wordt het laatste volle weekend van september gehouden tot en met de woensdag na het weekend. Deze wordt gehouden op de terreinen Dries, Stationsplein, Langpoort, Nieuwe Markt, van Berlostraat, Korenmarkt, Markt, Meikoel, Hoge Kei, Kasteelplein en Bassin.

  • 2.

    De kermis in Tungelroy zal gehouden worden de eerste zaterdag na Pinksteren tot en met de maandag erna. Deze wordt gehouden op het Barbaraplein aan de Kemperveldweg.

  • 3.

    De kermis in Altweerterheide zal gehouden worden in juni.

  • 4.

    De kermis in Swartbroek wordt gehouden de een na laatste zaterdag van september, tot en met de maandag erna. Deze wordt gehouden op het St. Cornelisplein

  • 5.

    De kermis in Stramproy wordt twee weken voor de Weerter stadskermis gehouden. Van zaterdag tot en met dinsdag. Deze wordt gehouden op het Kerkplein en de kruising Julianastraat-Molenweg.

1.2 Openingstijden kermis Weert

Vrijdag: 16.00 uur tot 00.30 uur (15.30 tot 16.00 uur gratis draaien op de vermaakzaken, na sluiting mag zonder muziek worden uitgedraaid tot max. 1.00 uur. Voor eetzaken en kermis café geldt een afwijkende regel (sluiten max 1 uur na sluitingstijd van de vermaakzaken.

Zaterdag: 12.30 uur tot 00.30 uur (Na sluiting mag zonder muzeik worden uitgedraaid tot max. 1.00 uur). Voor eetzaken en het kermis café geldt een afwijkende regel (sluiten max. 1 uur na sluitingstijd van de vermaakzaken)

Zondag: 12.30 uur tot 0.30 uur (na sluiting mag zonder muziek worden uitgedraaid tot max 1.00 uur) Voor de eetzaken en het kermis café geldt een afwijkende regel (sluiten max 1 uur na sluitingstijd van de vermaakzaken)

Maandag: 12.30 uur tot 0.00 uur (na sluiting mag zonder muziek worden uitgedraaid tot max 00.30 uur) Voor de eetzaken en het kermis café geldt een afwijkende regel (sluiten max 1 uur na sluitingstijd van de vermaakzaken)

Dinsdag: 12.30 uur tot 0.00 uur (na sluiting mag zonder muziek worden uitgedraaid tot max 00.30 uur) Voor de eetzaken en het kermis café geldt een afwijkende regel (sluiten max 1 uur na sluitingstijd van de vermaakzaken)

Woensdag: 12.30 uur tot 23.00 uur

2 Standplaatsen

2.1 Gesloten verpachting

  • 1.

    Het verhuren van circa 65% van de standplaatsen zal door middel van een gesloten voorverpachting plaatsvinden.

  • 2.

    De gemeente is anders dan in algemene zin geen verantwoording verschuldigd over het gevoerde plaatsingsbeleid.

  • 3.

    De gemeente zijn niet gehouden om standplaatsen aan de hoogstbiedende inschrijver(s)te verhuren. Zij kunnen een keuze doen uit de inschrijvingen om standplaatsen toe te wijzen voor alle inrichtingen die zij wensen toe te laten.

  • 4.

    Er kunnen geen bedingen voor een specifieke locatie worden gemaakt. Bij de gunning wordt geen rekening gehouden met toegewezen standplaatsen in afgelopen jaren.

  • 5.

    De inschrijver wordt geacht tevens de pachter te zijn.

2.2 Gesloten inschrijving

  • 1.

    De verhuur van circa 35% van de standplaatsen zal door middel van een gesloten inschrijving plaatsvinden

  • 2.

    Voor het doen van een inschrijving moet gebruik worden gemaakt van het gemeentelijk inschrijfformulier. Het inschrijfformulier moet volledig, duidelijk leesbaar worden ingevuld.

  • 3.

    De inschrijving dient voor de gepubliceerde datum, zoals genoemd in de advertentie in de vakbladen, ontvangen te zijn bij de gemeente Weert. In een dichte envelop onder vernoeming inschrijving kermis Weert t.a.v. kermisteam gemeente Weert.

  • 4.

    Te laat ontvangen, niet volledig ingevulde inschrijving en inschrijvingen zonder de gevraagde bijlages worden niet in behandeling genomen.

  • 5.

    De in behandeling genomen inschrijvingen worden beoordeeld door de beoordelingscommissie aan de hand van de criteria in paragraaf 2.3.

  • 6.

    De gemeente is gerechtigd om na afloop van de inschrijvingsperiode een standplaats toe te wijzen, ter vervanging van een attractie, waarvan de inschrijvingsperiode of na gunning blijkt dat:

    • a.

      De exploitant de voorlopige gunning heeft teruggegeven;

    • b.

      De gunning moet worden ingetrokken vanwege een tekortkoing aan de zijde van de exploitant;

    • c.

      Deze wegblijft of niet op tijd klaar is.

  • 7.

    De gemeente kan tevens na afloop van de inschrijvingsperiode een standplaats toewijzen ter verhoging van de kwaliteit en/of de aantrekkelijkheid van de kermis dan wel in verband met het wegblijven van een eerder gegunde attractie. Hierbij wordt rekening gehouden met genoemde criteria in paragraaf 2.3.

2.3 Criteria om in aanmerking te komen voor een standplaats

De gemeente bepaalt naar eigen inzicht op basis van onderstaande criteria of een standplaatshouder in aanmerking komt voor een standplaats.

  • a.

    De toegevoegde waarde van de attractie voor de kermis;

  • b.

    De uitstraling van de attractie;

  • c.

    De hoogte van de pachtsom;

  • d.

    De bereidheid om mee te doen aan speciale acties;

  • e.

    De maatvoering van een attractie;

  • f.

    Het stroomverbruik van een attractie.

2.4 Gunning en betaling

  • 1.

    Inschrijvers worden zo spoedig mogelijk van de gunningen op de hoogte gesteld.

  • 2.

    De geboden inschrijfsom, inclusief verplicht reclamegeld en wooneenheden, zoals genoemd in de overeenkomst, dienen dinsdag voor 15.00 uur voor aanvang van de kermis samen met eventuele andere kosten te zijn voldaan.

  • 3.

    Alle kosten die de gemeente maakt ter invordering van de aan de gemeente verschuldigde pachtsom zijn voor rekening van de exploitant.

2.5 Houder van de standplaats

  • 1.

    De standplaats mag alleen worden ingenomen door degene aan wie deze is toegewezen en dan alleen met de in de toewijzing vermelde inrichting en afmetingen.

  • 2.

    Het exploiteren van een attractie moet gebeuren door degene aan wie de standplaats is toegewezen of -onder zijn verantwoordelijkheid - en door hem aangewezen bedrijfsleider.

  • 3.

    Afstand, vervreemding, ruiling of verwisseling van een standplaats is verboden, tenzij uiterlijk een maand voor aanvang van de kermis schriftelijk toestemming aan burgermeester en wethouder is gevraagd en schriftelijk is verkregen en door de beoogde opvolger door middel van een handtekening geaccordeerd. De onderhavige voorwaarden blijven voor opvolger onverkort van toepassing.

2.6 Woon en pakwagens

  • 1.

    Pak-, slaap-, vracht-, woon-en/of andere wagens dienen geplaatst te worden op de door de gemeente aangewezen plaatsen, deze worden ook vermeld als bijlage in het contract. Het is niet toegestaan om deze elders te plaatsen.

  • 2.

    Pakwagens mogen niet op of langs de straat worden geparkeerd, ook niet te behoeve van laden en los-werkzaamheden

  • 3.

    Het innemen van de in lid 1 genoemde wagenplaats dient op aanwijzing van de daarvoor aangestelde persoon te gaan. Laden en los-werkzaamheden dienen op aanwijzing van de daarvoor aangestelde persoon te gaan. Aanwijzingen dienen te allen tijde te worden opgevolgd.

2.7 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Als de kermis in geval van overmacht niet doorgaat of stopt wordt de betaalde pachtsom (gedeeltelijk) terugbetaald of naar rato van het aantal dagen waarop de standplaats niet kan worden ingenomen terugbetaald. De exploitant heeft geen aansprak op schade-of rentevergoeding.

  • 2.

    Burgermeester en wethouders behouden zich het recht voor om na definitieve gunning (of na volledige betaling) en vóór aanvang van de kermis op vrijdag 15.30 uur wijzigingen/verplaatsingen aan te brengen voor wat betreft positionering van (individuele) attracties indien calamiteiten of onvoorziene omstandigheden het college daartoe verplichten. De exploitant heeft geen aanspraak op schade-of rentevergoeding.

3 Attracties

3.1 Plaatsen van attracties

  • 1.

    De standplaatsen en grenshoeken van de attracties worden door de gemeente aangewezen, zoals in de bijlage van het contract staat aangegeven.

  • 2.

    Het is de inschrijver niet toegestaan om een attractie op te bouwen van kleinere of grotere afmeting dan waarmee ingeschreven. De consequenties van niet nakomen vind de inschrijver in paragraaf 3.2 van dit document.

  • 3.

    De inschrijver is verplicht om de aan hem toegewezen standplaats daadwerkelijk in te nemen met de attractie waarmee de huurder heeft ingeschreven.

3.2 Opbouw en afbraak

  • 1.

    De start van de opbouw van de attracties is vanaf dinsdag na 11.00 uur. Attracties mogen pas opgebouwd worden na toestemming van het kermisteam.

  • 2.

    Voordat begonnen wordt met opbouwwerkzaamheden moet de exploitant zich melden bij het kermisteam. Wordt dit verzuimd en van start gegaan met opbouwwerkzaamheden is dit geheel op eigen risico van de exploitant.

  • 3.

    Vanaf donderdag 18.00 uur dienen de attracties opgebouwd en bedrijfsklaar te zijn.

  • 4.

    Het afbreken van de attractie mag niet eerder dan woensdag 23.00 uur.

  • 5.

    Tijdens opbouw, kermis en afbouw dient er een geldig keuringsrapport van de attractie zoals bedoeld in het besluit veiligheid attractie en speeltoestellen bij de attractie aanwezig te zijn. Deze dient op verzoek van het kermisteam of bevoegd gezag direct getoond te worden.

  • 6.

    De exploitanten zijn verplicht maatregelen te nemen die een veilige opbouw en afbraak van hun attractie waarborgen, daaronder inbegrepen de veiligheid van toeschouwers werknemers. Bij de opbouw en afbouw dient hiervoor door de exploitant de ruimte die hiervoor nodig is afgezet te worden.

  • 7.

    Onmiddellijk na de opbouw, afbraak moeten de materiaal-,pak- en vooraadwagens van het kermisterrein worden verwijderd.

  • 8.

    Zowel tijdens opbouw en afbraak dient de calamiteitenroute vrij te zijn van obstakels.

  • 9.

    In de verharding mogen geen, wiggen of andere voorwerpen worden geslagen.

  • 10.

    Er mogen geen takken uit bomen gezaagd worden zonder weten van het kermisteam.

3.3 Rit en spelprijzen Weert

  • 1.

    Voor alle attracties, behoudens consumptiezaken oefenspellen geldt een vaste ritprijs, waar de exploitant zich aan dient te houden.

    • a.

      Kindervermaak € 1,80;

    • b.

      Familievermaak € 2,00;

    • c.

      Grootvermaak € 2,80;

    • d.

      Voor de attracties in de categorie buitengewoon vermaak kunnen in overleg afwijkende ritprijzen worden overeengekomen, met een maximum van € 5,00.

  • 2.

    Iedere exploitant is verplicht deel te nemen aan het half uur gratis draaien (en eventuele andere acties) deze acties worden van tevoren bekend gemaakt in de informatiemap.

  • 3.

    Alle vermaakzaken zijn verplicht de door de gemeente beschikbare gestelde ritprijssticker duidelijk zichtbaar voor publiek aan de kassa te tonen. De sticker mag niet door de exploitant verwijderd of gewijzigd worden.

  • 4.

    De exploitanten zijn verplicht om de prijkaart tijdens de hele kermis duidelijk zichtbaar voor publiek te tonen.

  • 5.

    Voor de kermissen in Tungelroy, Altweerterheide, Swartbroek en Stramproy worden de ritprijzen in overleg vastgesteld tijdens de pachtgesprekken.

  • 6.

    Het is niet toegestaan om extra pinkosten te berekenen.

3.4 Exploitatie

  • 1.

    Het is niet toegestaan om vuur-en steekwapens en daarop lijkende voorwerpen al prijzen uit te geven. Er worden daarom geen messen, dolken, vlindermessen, geweren, revolvers en dergelijke geduld, ook al betreft het namaak. Zie artikel 2 en artikel 9 Wet Wapens en Munitie. Het is evenmin toegestaan om zakmessen, hoe klein ook, als prijs te geen aan kinderen beneden de leeftijd van zestien jaar.

  • 2.

    Het is niet toegestaan stinkbommetjes, rookbommetjes, aanstootgevende artikelen en vergelijkbare producten waarmee hinder, schade of overlast aan bezoekers of andere exploitanten kan worden toegebracht als prijzen uit te geven.

  • 3.

    Het is niet toegestaan spuitbussen, waaruit verf, plak of een andere hinderlijke of schadelijke substantie kan worden gespoten als prijzen uit te geven.

  • 4.

    Het is niet toegestaan om nep sigaretten, in welke vorm dan ook uit te geven als prijs.

  • 5.

    Bij twijfel bepaalt het kermisteam, al dan niet na overleg met politie, burgemeester en/of eventuele adviseurs of een product uit de zaak moet worden verwijderd.

  • 6.

    Kinderzaken dienen tot sluitingstijd van de kermis geopend en verlicht te zijn.

  • 7.

    Tijdens de kermis dient de calamiteitenroute ten vrij te zijn van obstakels.

3.5 Geluid

  • 1.

    Op de pleinen wordt een door de gemeente beschikbaar gestelde geluidsbegrenzer geplaatst bij de door de gemeente aangewezen inrichtingen.

  • 2.

    De exploitanten dienen zich te houden aan de decibelgrens. De decibelgrens is gesteld op maximaal 80 Dba’s. Hierop wordt gehandhaafd. Het geluidsniveau wordt gemeten op 1 meter afstand van de geluidsbox.

  • 3.

    Geluidsboxen zijn zodanig aangebracht, dat het voortgebracht geluid naar beneden of naar het midden van attractie is gericht en niet richting de gevel van woongebouwen of andere geluidsgevoelige gebouwen.

  • 4.

    Aanwijzingen van medewerkers gemeente of door de gemeente aangesteld moeten direct worden opgevolgd. Bij overtreding van de geluidsvoorschriften zal tot sanctie worden overgegaan

3.6 Controle brandweer

  • 1.

    De algemene controle door de brandweer wordt voor de aanvang van de kermis uitgevoerd. Deze controle bestaat uit de calamiteitenroute, controle van eetzaken met gasinstallaties en controle van de openbare blusmiddelen.

  • 2.

    Exploitanten van eetzaken die in hun zaak een gasinstallatie hebben dienen, in hun zaak aanwezig te zijn voor een inspectie van de installatie. Datum en tijdstip van de controle wordt bekend gemaakt in de informatiemap. Na de controle volgt vrijgave van de zaak, zodat zij kan openen

4 Sanctiebepaling

4.1 Kermisexploitant

  • 1.

    Degene die zijn standplaats na ontvangst van de voorlopige gunning niet inneemt, moet een direct opeisbare, en niet voor matiging vatbare, boete betalen van € 10.000,00 excl. B.T.W. Daarnaast is de exploitant de volledige pachtsom verschuldigd en heeft geen recht op teruggave van de reeds betaalde pachtsom. Deze bepaling is aldus van toepassing in het tijdvak vanaf ontvangst van de voorlopige gunning tot en met het einde van de kermis. Degene, aan wie een standplaats op de kermis is toegewezen, en deze plaats niet bezet, kan door de gemeente voor een bepaalde tijd worden uitgesloten van het krijgen van een standplaats op de kermis in de binnenstad.

  • 2.

    De gemeente kan een boete opleggen van maximaal 5 maal de pachtsom indien de exploitant:

    • a.

      Niet 6 uur voor aanvang van de kermis met zijn/haar attractie aanwezig is en deze niet bedrijfsklaar heeft;

    • b.

      Niet komt met de attractie waarvoor deze overeenkomst geldt.

  • 3.

    De exploitanten, die zich niet aan de bepalingen van de Verpachtingvoorwaarden en/of de door het personeel van de gemeente te geven aanwijzingen houden, lopen het risico, zonder dat zij in gebreke hoeven te worden gesteld - op weigering van stroomaansluiting en/ of het verbod tot openstelling van hun attractie.

  • 4.

    Degene die uitgesloten is tot het innemen van een standplaats, mag geen exploitatiewerkzaamheden verrichten op de kermis.

4.2 Navordering op de pachtsom

  • 1.

    Als bij het opbouwen van een attractie blijkt dat de afmeting groter zijn dan door de exploitant is opgegeven, kan hij het recht op de plaats en de som, die door hem al is betaald, verliezen.

  • 2.

    Is er echter genoeg ruimte, dan kan de gemeente die attractie alsnog toelaten. Dit tegen bijbetaling van een bedrag, dat zich tot het bedrag van de geboden pachtsom verhoudt als de meerdere oppervlakte tot de opgegeven oppervlakte, verhoogd met 20%.

4.3 niet nakoming van de voorwaarden

  • 1.

    De gemeente heeft de bevoegdheid om, als de exploitant de verplichting op grond van deze voorwaarden niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt, afhankelijk van de overtreding, de navolgende maatregelen te treffen (afzonderlijk of in combinatie):

    • a.

      Waarschuwing;

    • b.

      Oplegging van een boete;

    • c.

      Onmiddellijke stopzetting van de levering van stroom;

    • d.

      Belemmering van de exploitatie van de kermisinrichting door het college te achten maatregelen;

    • e.

      Bevel tot sluiting van de kermisinrichting;

    • f.

      Verwijdering van de kermisinrichting c.q. ontruimen van het kermisterrein;

    • g.

      Uitsluiting van het verkrijgen van een standplaats voor de toekomst.

  • 2.

    Het college gaat hiertoe niet over nadat de exploitant op zijn verzuim is gewezen en aan hem een redelijke termijn is gegund om het verzuim te herstellen. De exploitant wordt slechts bij de eerste constatering de gelegenheid geboden tot verzuimherstel. Bij iedere daaropvolgende constatering van een overtreding is de boete direct opeisbaar.

  • 3.

    Bij toepassing van de boeteoplegging, conform het eerste lid, sub b, bedraagt de boete 10% van de pachtsom, met een minimum van € 2000,- Deze boeteoplegging vindt plaats per elke geconstateerde overtreding nadat de exploitant op zijn verzuim is gewezen. Dit met een maximum van € 15.000,-.

  • 4.

    Bij toepassing van deze maatregelen hebben de exploitanten geen enkel recht op schadevergoeding of terugbetaling van de reeds betaalde pachtsom c.q. ontslag van de verplichting om de nog verschuldigde pachtsom te betalen.

  • 5.

    Wanneer op donderdag zonder overleg met het kermisteam, niet begonnen is met de opbouw, met uitzondering van de categorie grootvermaak, verliest de betrokken exploitant zonder enige ingebrekestelling het recht op zijn standplaats en heeft het college het recht daarover te beschikken, zonder dat de exploitant aanspraak op teruggaaf van de pachtsom of schadeloosstelling kan maken, terwijl hij verplicht blijft tot betaling van het volle bedrag van de pachtsom, bij wijze van direct opeisbare boete.

5 Slotbepaling

  • 1.

    Iedere exploitant dient bekend te zijn met de inhoud van deze voorwaarden en de daarbij behorende bijlagen, die hem ter gelegenheid van de toezending van de intakeformulieren op aanvraag zijn verstrekt. De exploitanten dienen zich te onderwerpen aan de bepalingen van deze voorwaarden.

  • 2.

    De exploitant stelt de gemeente en derden schadeloos voor alle directe en indirecte schade die zij lijden en die door de exploitant, diens medewerkers of door hem ingeschakelde personen of door (het gebruik van) de attractie is veroorzaakt aan personen en zaken, de openbare ruimte (waaronder het openbaar groen), alsmede aan overige publieke voorzieningen. De exploitant zal ervoor zorgen dat de gemeente en/of derde(n) in een situatie wordt/worden gebracht waarin zij zou/zouden hebben verkeerd als het schadeveroorzakend feit zich niet zou hebben voorgedaan.

  • 3.

    In gevallen, waarin deze voorwaarden en bepalingen niet voorzien, beslist het college.

Weert, 19 maart 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Weert,

secretaris,

A.M.A. Vrijenhoek

de burgemeester,

mr. R.J.H. Vlecken

Naar boven