Gemeenteblad van Rijswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2024, 144600 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2024, 144600 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening participatie en uitdaagrecht gemeente Rijswijk 2024
De Raad van Rijswijk deelt het volgende mede.
De gemeenteraad van Rijswijk heeft in zijn vergadering van 26 maart 2024 besloten tot:
Rijswijk is een groeiende gemeente die zich volop ontwikkelt. Om de woningnood op te lossen en naoorlogse gebieden nieuw leven in te blazen worden er veel woningen gebouwd. De komende jaren komen er veel nieuwe Rijswijkers bij. Het wordt drukker, we gaan meer van elkaar merken en belangen kunnen in de beschikbare ruimte die niet mee groeit, meer gaan botsen.
Mensen maken de stad en de gemeente regelt de zaken voor de Rijswijkse gemeenschap die een inwoner niet in z’n eentje kan organiseren. Het succes van de stad wordt in hoge mate bepaald door hoe wij samen onze gemeenschap organiseren. Door hen te betrekken bij voor wie een initiatief of beleid bedoeld is, wordt de gemeentelijke dienstverlening beter. Maar participatie dient ook een hoger doel: het vergroot zowel de betrokkenheid bij de eigen fysieke leefomgeving als bij de medebewoners van Rijswijk.
Inwoners, ondernemers en organisaties participeren vaak vanuit een eenzijdig belang of visie. Met participatie brengen wij eenieder bij elkaar om verbindingen te leggen rondom ons algemeen belang, een mooier en sociaal veilig Rijswijk, en het besef alsook het respect voor het feit dat we samen een gemeenschap vormen. Participatie moet actief bijdragen aan de sociale cohesie in Rijswijk. Daarom zetten wij ons in om huidige én nieuwe Rijswijkers zo goed mogelijk te betrekken bij gemeentelijke initiatieven en beleid.
De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders in Rijswijk vinden het dan ook belangrijk dat er op een zorgvuldige manier wordt nagedacht over en gewerkt aan participatie van inwoners in beleidsvorming, -bepaling en -uitvoering. Deze verordening dient als ankerdocument voor alle participatietrajecten. De uitgangspunten in dit document zijn voorwaarden voor hoe we participatie vormgeven in Rijswijk.
Het vertrekpunt voor het nadenken over participatie in Rijswijk dat zijn onze inwoners en ondernemers. Dat betekent dat het perspectief van inwoners, ondernemers en andere betrokkenen centraal staat in de manier waarop we participatie vormgeven. We nemen de inbreng van hen serieus, en tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat raadsleden uiteindelijk de taak hebben om verschillende belangen af te wegen en een besluit te nemen in het algemeen belang. Per onderwerp kijken we dan ook hoe we participatie zo goed mogelijk vorm kunnen geven op een manier die past bij de doelgroep.
2. Proces zorgvuldig, verwachtingen helder
In Rijswijk doen wij participatie zorgvuldig. Dat vinden wij belangrijk. Dat betekent dat vooraf de vraag aan inwoners duidelijk is en ook welke invloed betrokkenen kunnen hebben en binnen welke randvoorwaarden. Onze communicatie daarover is helder en transparant. Zo voorkomen we dat inwoners achteraf voor verrassingen komen te staan. We stellen het op prijs als inwoners participeren, daarom zorgen we voor een goede en tijdige terugkoppeling over de uitkomst van het proces. Over de inhoudelijke uitkomst van participatie kunnen we het oneens zijn. Maar over het proces zou geen discussie moeten zijn – dat is en was vooraf helder. We noemen dit procedurele rechtvaardigheid.
Voor elk participatietraject in Rijswijk betrekken we een zo representatief mogelijke groep inwoners passend bij het voorliggende dossier. We willen het liefst aan alle verschillende stemmen ruimte geven – ook diegene die zich wat minder vanzelfsprekend of luid laten horen. Raadsleden, bestuurders en ambtenaren zetten zich hier maximaal voor in, en werken daarin nauw samen met relevante partners. Immers, hoe representatiever de groep deelnemers aan participatie is, hoe beter het beeld wordt van wat verschillende groepen vinden en wat de stad afgewogen in z’n geheel ‘vindt’. Iedereen bereiken is overigens iets anders dan 100% draagvlak.
In een gemeente die zo in ontwikkeling is, kun je participatie nooit als ‘af’ beschouwen. We zijn ons ervan bewust dat participatie mensenwerk is en dat het dus niet altijd helemaal goed kan gaan. Door regelmatig en op een systematische manier te evalueren, blijven we met elkaar leren van dit soort ervaringen.
Deel II Onderwerp participatie
Artikel 4. Inwonersparticipatie & Inspraak
Elk bestuursorgaan besluit ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden of participatie wordt toegepast. Participatie wordt toegepast wanneer het bestuursorgaan verwacht dat er mensen zijn die in aanzienlijke mate geraakt zullen worden door het betreffende beleid of besluit en er ruimte is voor invloed op de te maken keuzes.
Rijswijk beschikt over een referendumverordening. De procedure zoals daar beschreven wordt gevolgd voor een raadgevend referendum.
Deel III Procedure participatie
Artikel 8. Inwonerparticipatie & Inspraak
Artikel 9. Overheidsparticipatie
Het bestuursorgaan beslist binnen zes weken op het verzoek, in lijn met de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 11. Besluitvorming inwonersparticipatie
Het bestuursorgaan kan van de op grond van lid 1 gemaakte keuze afwijken, bijvoorbeeld omdat het participatietraject sterk uiteenlopende visies opleverde, omdat betrokken belangen onvoldoende zijn meegewogen of omdat de participatie leidde tot nieuwe ideeën en inzichten die op gespannen voet staan met de vooraf gestelde kaders. De afwijking van de uit hoofde van het eerste lid gemaakte keuze wordt expliciet gemotiveerd en gecommuniceerd aan de deelnemers aan het participatietraject.
Artikel 12. Omgevingsplan en omgevingsvergunning
De gemeenteraad stelt vast voor welke gevallen die in strijd zijn met het omgevingsplan participatie verplicht is. Conform de door de gemeenteraad genomen besluiten in het kader van het vanaf januari 2024 geldende Rijswijkse Omgevingsplan geldt de participatieverplichting bij alle buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Dit geldt tevens voor alle afwijkingen die vallen binnen de ‘Externe link: kruimelregeling’ zoals vermeld in het Rijswijkse Omgevingsplan.
Deel VI Evaluatie en monitoring
Artikel 13. Evaluatie en monitoring
De uitvoering van deze verordening wordt één keer per jaar geëvalueerd. Het college van burgemeester en wethouders zendt hiertoe aan de gemeenteraad een participatieverslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk. De jaarrekening (zoals beschreven in artikel 2 lid 3) kan hiervoor het middel zijn.
Dit verslag beschrijft de wijze waarop participatieprocessen zijn georganiseerd, de rolinvulling door raad en college, de kosten, het resultaat van de participatie en de belangrijkste ervaringen. Het verslag bevat tevens informatie over bewonersinitiatieven, toegekende budgetten en over de werking van het uitdaagrecht.
Artikel 14. Intrekken oude verordening
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking. Op het moment van inwerkingtreding van deze verordening wordt de inspraakverordening ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-144600.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.