Gemeenteblad van Gorinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2024, 14368 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2024, 14368 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Gorinchem 2023
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In het verkeer tussen voorzitter en raad dan wel burgers wordt voor de toepassing van dit reglement met schriftelijk berichtenverkeer gelijk gesteld verzending of indiening langs elektronische weg mits dit verkeer op een voldoende betrouwbare wijze kan geschieden, gelet op aard en inhoud van het bericht en bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald.
ARTIKEL 5. ONDERZOEK GELOOFSBRIEVEN EN BEËDIGING RAADSLEDEN
De commissie voor de geloofsbrieven onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
De leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting, als bedoeld in artikel 18 Gemeentewet, als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad, als bedoeld in artikel 18 Gemeentewet, aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
HOOFDSTUK 2. PARALLELSESSIES EN ZEEPKIST
ARTIKEL 9. PARALLELSESSIES ALGEMEEN
De parallelsessie wordt geleid door een raadslid, daartoe per parallelsessie door de agendacommissie aangewezen, of door de voorzitter. De voorzitter van de parallelsessie wordt ondersteund door een door de griffier aan te wijzen griffiemedewerker. Indien er in een parallelsessie een tekort aan ruimte is, is aan tafel tenminste ruimte voor één vertegenwoordiger per fractie.
ARTIKEL 10. PARALLELSESSIE MET EEN INFORMATIEF KARAKTER: INFORMATIE & ONTMOETING
Aan Informatie & Ontmoeting kan worden deelgenomen door raadsleden, fractie-assistenten, het college en vertegenwoordigers van het college. Daarnaast kan de griffier, al dan niet op advies van de agendacommissie, burgers uitnodigen aan een Informatie & Ontmoeting deel te nemen. Ook andere belanghebbenden wordt de gelegenheid geboden mee te praten in Informatie & Ontmoeting.
ARTIKEL 11. PARALLELSESSIE MET EEN OORDEELVORMEND KARAKTER: BERAAD & ADVIES
Wanneer de voorzitter van Beraad & Advies vaststelt dat een voorstel voldoende is besproken, sluit hij de beraadslaging en verwoordt hij het advies. Indien de meerderheid van de woordvoerders een nieuw Beraad & Advies over het onderwerp en/of concept wenst, maakt de griffier aan de agendacommissie gemotiveerd kenbaar dat een vervolgbijeenkomst nodig is.
ARTIKEL 12. OPROEP PARALLELSESSIES
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter een aanvullende voorlopige agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de parallelsessie digitaal aan de raadsleden, de fractie-assistenten en het college ter beschikking gesteld.
ARTIKEL 13. TER INZAGE LEGGEN EN PUBLICEREN VAN STUKKEN PARALLELSESSIES
Indien op aan de raad verstrekte informatie geheimhouding is opgelegd door een ander orgaan, is alleen de raad bevoegd om die informatie vervolgens aan anderen te verstrekken. Indien de raad deze informatie heeft verkregen van het college of burgemeester, mag het college of burgemeester als uitzondering op deze regel alsnog aan anderen na de raad verstrekken indien dit onmiskenbaar noodzakelijk is voor het dagelijks bestuur van de gemeente.
ARTIKEL 14. OPENBARE KENNISGEVING PARALLELSESSIES
Parallelsessies worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in de daarvoor geselecteerde lokale media.
Inspraak door middel van een inspraakreactie door een burger of belanghebbende over een voorliggend concept raadsvoorstel vindt plaats in een parallelsessie voor Beraad & Advies. De spreektijd per inspreker bedraagt vijf minuten. Namens een belanghebbende organisatie, instelling of belangengroepering kan maximaal 1 inspreker het woord voeren.
ARTIKEL 16. INFORMATIE & ONTMOETING VANUIT BURGERINITIATIEF
Het is mogelijk voor burgers om een onderwerp aan de orde te brengen aan de raad in Informatie & Ontmoeting als wordt voldaan aan de voorwaarden conform de leden van dit artikel.
Initiatiefgerechtigden in de zin van artikel 16 lid 3 zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad, alsmede burgers van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad. Zij laten steun blijken door het geven van een handtekening en het vermelden van naam, adres en geboortedatum.
Voorafgaand aan de raadsvergadering is er de gelegenheid voor burgers de raad en het college toe te spreken over een onderwerp wat hen bezighoudt na voorafgaande aanmelding bij de griffie uiterlijk om 12.00 uur de dag voorafgaand aan de betreffende raadsvergadering. Het is niet toegestaan om persoonlijke zaken, bezwaren in de zin van artikel 5:1 van de Algemene Wet bestuursrecht of klachten in de zin van artikel 9:1 van de Algemene Wet bestuursrecht aan de orde te brengen.
HOOFDSTUK 3. RAADSVERGADERINGEN
ARTIKEL 19. VERGADERFREQUENTIE
Raadsvergaderingen vinden in de regel op donderdag, één keer per maand plaats, de vakantieperiodes niet meegerekend. De agendacommissie maakt daarbij onderscheid tussen een reguliere raadsvergadering en een hamerraad. Een hamerraad bestaat uit ter kennisname en zonder verder debat afhameren van eerder behandelde voorstellen. Hierbij kunnen korte stemverklaringen worden gegeven.
ARTIKEL 21. OPROEP RAADSVERGADERINGEN
De voorzitter zendt via de griffier ten minste zes dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een schriftelijke oproep onder gelijktijdige uitnodiging aan het college. Hij draagt er tevens zorg voor dat gelijktijdig de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in hoofdstuk Va van de Gemeentewet bedoelde stukken, digitaal aan de raadsleden ter beschikking wordt gesteld.
ARTIKEL 27. DEELNAME AAN DE BERAADSLAGING DOOR ANDEREN
Onverminderd artikel 21 van de Gemeentewet kan de raad op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
De raad kan op voorstel van de voorzitter of een raadslid voorafgaand aan de beraadslaging over een onderwerp of voorstel besluiten tot beperking van de spreektijd van de raadsleden, het college of andere aanwezigen.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem over het aanhangige onderwerp het woord ontnemen.
ARTIKEL 30. VOORSTELLEN VAN ORDE
Raadsleden kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
ARTIKEL 35. STEMMING; PROCEDURE HOOFDELIJKE STEMMING
Als een raadslid om stemming of hoofdelijke stemming vraagt, doet de voorzitter daarvan mededeling aan de raad. Stemming geschiedt middels de stemkastjes of middels handopsteken. De voorzitter stelt vast welke fracties c.q. raadsleden voor of tegen een voorstel hebben gestemd of overeenkomstig artikel 28 van de Gemeentewet niet aan de stemming hebben deelgenomen en of het voorstel is aangenomen of verworpen.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
ARTIKEL 38. HERSTEMMING; BESLISSING DOOR HET LOT
Wanneer ook bij de tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Indien bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen zijn verdeeld, vindt een tussenstemming plaats om uit te maken tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden.
Wanneer het lot moet beslissen worden de namen van degenen waartussen moet worden beslist door het stembureau op twee gelijke briefjes opgeschreven, welke vervolgens op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal worden gedeponeerd. Vervolgens neemt de voorzitter één van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op het briefje voorkomt, is gekozen.
PARAGRAAF 4. VERSLAGLEGGING; INGEKOMEN STUKKEN
ARTIKEL 39. VERSLAG EN BESLUITENLIJST
Een verslag bevat in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
PARAGRAAF 5. BESLOTEN RAADSVERGADERINGEN EN PARALLELSESSIES
ARTIKEL 41. TOEPASSING REGLEMENT OP BESLOTEN RAADSVERGADERINGEN EN PARALLELSESSIE
Op besloten raadsvergaderingen en parallelsessies is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de raadsvergadering of parallelsessie.
ARTIKEL 43. OPHEFFING GEHEIMHOUDING
Als de raad op de grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
HOOFDSTUK 4. BEVOEGDHEDEN, INSTRUMENTEN RAADSLEDEN
ARTIKEL 48. INITIATIEFVOORSTEL
Indien het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is, wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst
ARTIKEL 51. SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Er is een mogelijkheid voor het college of de burgemeester om deze termijn met 14 dagen te verlengen indien de beantwoording binnen de in lid 3 gestelde termijn onmogelijk is. Hiervan brengt zij binnen de in lid 3 gestelde termijn de griffier gemotiveerd en schriftelijk op de hoogte die de raad hierover informeert.
De verlangde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk aan de raad verschaft. Indien daarvoor een langere termijn dan tien dagen is vereist, doet het college c.q. de burgemeester daarvan met redenen omkleed mededeling aan de raad met vermelding van de termijn waarbinnen hij de verlangde inlichtingen verstrekt.
Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een korte toelichting daarop te geven. De voorzitter kan de vragensteller de gelegenheid geven om naar aanleiding van de beantwoording één of enkele korte vervolgvragen ter verduidelijking te stellen.
Tijdens het vragenuur kunnen leden van het college korte mondelinge mededelingen doen. Leden van het college die korte mondelinge mededelingen tijdens het vragenuur willen doen, melden dit onder aanduiding van de mededelingen uiterlijk de dinsdag 17:00 voorafgaand aan de vergadering bij de griffier tenzij het een spoedeisend geval betreft.
ARTIKEL 55. SCHRIFTELIJKE VRAGENRONDE
Indien de agendacommissie ingevolge artikel 2 lid 5 onder b gezien de technische aard van de stukken deze rechtstreeks agendeert voor een raadsvergadering zonder parallelsessies, kunnen de raadsleden in de gelegenheid gesteld worden schriftelijke vragen te stellen. Indien deze gelegenheid geboden wordt, hebben raadsleden 10 dagen de tijd schriftelijke vragen te stellen tenzij de agendacommissie een andere termijn stelt in een specifiek geval.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-14368.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.