Gemeenteblad van Staphorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 142740 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 142740 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Staphorst
Hoofdstuk 2 Beheer en indeling van de begraafplaatsen
De onder artikel 1 sub a genoemde begraafplaatsen zijn bestemd voor het begraven en begraven houden van lijken, immaturen en urnen of asbussen met as van natuurlijke personen of immaturen.
De administratie bevat een register van alle overledenen, met hun namen, datum van geboorte en datum van overlijden. In dit register wordt tevens vermeld de dag van de begraving, het gedeelte van de begraafplaats waarin dat is geschied en het nummer van het graf. Dit register is openbaar (zie art. 27 van de Wet op de Lijkbezorging).
Hoofdstuk 5 Gedenkplaatsen – indeling en gebruiksregels
Artikel 13 Particuliere gedenkplaatsen
Voor het gebruik als particuliere gedenkplaats kunnen worden uitgegeven: een particulier graf of een particulier urengraf, of ingeval de te gedenken personen een kind tot twaalf jaar betreft, dan is sprake van een particulier kindergraf of een immaturengraf.
Artikel 14 Gedenkplaats en graven voor immaturen
Het onder lid 2 bedoelde grafoppervlak wordt afgedekt door gras of een vlakke steen van 0,30 x 0,30 m, waarvan de bovenzijde op gelijke hoogte ligt met het maaiveld. Alleen op de vlakke steen mogen een gedenktekst en voorwerpen worden geplaatst. Als op het grafje geen tegel is geplaatst dan dienen de losse voorwerpen tegen de achterliggende borderrand worden geplaatst. Het is niet toegestaan om voorwerpen te plaatsen op het gras en/of het gehele grafoppervlak.
Hoofdstuk 6 Voorschriften voor begraving
Tot de begraving wordt niet overgegaan dan nadat:
alleen bij begraving van een stoffelijk overschot: het personeel van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de levenloos geborene of immatuur bevat.
Hoofdstuk 8 Overschrijving grafrechten
Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht worden overgeschreven op naam van een ander natuurlijk- of rechtspersoon, mits de aanvraag hiertoe schriftelijk wordt gedaan binnen één jaar het overlijden van de rechthebbende en mits de erfgenamen van de overleden rechthebbende hiermee instemmen.
Na het verstrijken van de in het tweede lid genoemde termijn kan het bestuursorgaan het grafrecht alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende, tenzij dit recht betrekking heeft op een particulier (urnen)graf dat inmiddels is geruimd of waarvan de dertig of vijftig jaar termijn is verlopen of een eerder verlengde termijn niet nogmaals is verlengd.
Het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken en/of de beplanting kan worden opgehaald, mits dit binnen een jaar na het vervallen van een grafrecht door de rechthebbende wordt gemeld bij de beheerder. Indien het gedenkteken en eventuele beplanting niet zijn afgehaald binnen een jaar na het vervallen van een grafrecht, dan vervalt de grafbedekking en eventuele aanwezige beplanting aan de gemeente.
Hoofdstuk 10 Het schudden en/of ruimen van graven
Het bestuursorgaan kan een grafruimte waarvan de grafrechten zijn vervallen of waarvan de afstand is gedaan door de rechthebbende opnieuw uitgeven voor begraving met een recht van dertig jaar, vijftig jaar of onbepaalde tijd of een algemeen graf voor begraving met een uitsluitend recht van twintig jaar.
Artikel 24 Plaatsen grafbedekking
Omtrent de wijze van aanvraag van de vergunning, de aard en de afmetingen van de grafbedekkingen, alsmede het aanbrengen of onderhoud van heesters of andere beplantingen heeft het bestuursorgaan nadere regels gesteld, omschreven in het bij deze verordening behorende uitvoeringsbesluit. Deze regels kunnen verschillen voor de te onderscheiden vakken en rijen graven.
Artikel 25 Niet blijvende grafbeplanting
Beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding.
Artikel 26 Onderhoud door de gemeente
Het bestuursorgaan voorziet enkel in het algemeen onderhoud van de begraafplaatsen.
Artikel 27 Onderhoud door de rechthebbende
Indien hij nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het bestuursorgaan de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. De verwijderde grafbedekking blijft gedurende twaalf weken ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
Indien binnen drie maanden na de dag van aanschrijving geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het bestuursorgaan bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of beplantingen over te gaan, waarbij geldt dat zij voor deze handeling niet aansprakelijk kan worden gesteld, onverlet het recht van het bestuursorgaan tot herstel of vernieuwing op kosten van de rechthebbende over te gaan.
Schade als gevolg van brand, storm, vorst, wateroverlast, bliksem, vandalisme, ontploffing en andere van buiten komende oorzaken, of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten, grafstenen, graftegels, gedenkplaatjes, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen ten behoeve van een opgraving is voor rekening en risico van de rechthebbende.
Een rechthebbende is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen door de gemeente op haar kosten tijdelijk geheel of gedeeltelijk worden verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.
Artikel 29 Verwijderen grafbedekking
De mogelijkheid bestaat om aan de beheerder van de begraafplaatsen kenbaar te maken dat de grafbedekking wordt opgehaald. De betrokkene heeft een jaar na afloop van de grafrechten de tijd om de beheerder in kennis te stellen en de grafbedekking af te halen. Na dat jaar vervalt de grafbedekking aan de gemeente.
Door vestiging van een grafrecht onderwerpt een rechthebbende zich aan de bepalingen van deze verordening.
Het bestuursorgaan beslist in situaties waarin deze verordening niet voorziet en kan het krachtens deze verordening opgenomen artikel 9 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing in een individueel geval leidt tot een onbillijkheid van ernstige aard.
Artikel 33 Intrekking oude regeling
Deze verordening treedt in werking onder gelijktijdige intrekking van ‘’Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Staphorst 2012’’ vastgesteld bij raadsbesluit van 25 oktober 2011.
Hij die handelt in strijd met de artikelen genoemd in deze verordening kan, door het bestuursorgaan, gestraft worden met een geldboete van de eerste categorie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-142740.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.