Gemeenteblad van Emmen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2024, 137594 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2024, 137594 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Emmen – Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Dordsestraat – waaronder het aanleggen van een voorrangsplein t.h.v. het kruispunt Dordsestraat/Emmalaan/Eerste Bokslootweg te Emmen (zaaknummer: 10856-2024).
Meerdere verkeersmaatregelen te nemen op de Dordsestraat gedeelte vanaf de Boermarkeweg tot aan het spoor. Hierbij wordt o.a. een voorrangsplein aangelegd ter hoogte van het kruispunt Dordsestraat/Emmalaan/Eerste Bokslootweg.
Op de Dordsestraat en Noordbargerstraat vinden rioolwerkzaamheden plaats. Het werk wordt uitgevoerd in twee fases. Dit besluit gaat over de eerste fase, het gedeelte van de Dordsestraat vanaf de Boermarkeweg tot aan het spoor. Door deze werkzaamheden wordt ook de openbare ruimte heringericht.
Ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming wordt een voorrangsplein gerealiseerd op het kruispunt Dordsestraat/Emmalaan/Eerste Bokslootweg. Uit eigen verkeersonderzoek blijkt dat bij voorrangspleinen het verkeer beter doorstroomt dan op het kruispunt met verkeerslichten. Voor een goede doorstroming en afwikkeling van het verkeer op de Dordsestraat wordt ter hoogte van het voorrangsplein het wegprofiel van 2×2 rijstroken teruggebracht naar 2×1 rijstrook.
Verder zorgen voorrangspleinen ervoor dat de oversteekbaarheid wordt verbeterd, omdat fietsers en voetgangers maar één rijstrook per keer hoeven over te steken en in de brede middenberm een rustpunt krijgen. Daarnaast kan gemotoriseerd verkeer bij de voorrangspleinen minder snel rijden, omdat de voorganger niet kan worden ingehaald. Hierdoor wordt het verkeer bij de benadering van het voorrangsplein op een natuurlijke manier afgeremd. Daarnaast zorgen asverspringingen ervoor dat de snelheid op de conflicten zoveel mogelijk rond de toegestane snelheid komt te liggen. Op het doorgaande fietspad langs de noord- en zuidzijde van de Dordsestraat, ter hoogte van alle inritconstructies, heeft de fietser voorrang op andere weggebruikers.
Daarnaast wordt de bereikbaarheid en snelheid van hulpdiensten met de toepassing van voorrangspleinen verbeterd. Er zijn minder verkeerslichten die het verkeer ophouden en omdat al het verkeer veel beter doorstroomt, zal dat ook voor hulpdiensten het geval zijn. Er zijn minder opstoppingen, omdat er geen wachtrij voor de verkeerslichten ontstaat. Tevens worden de zijbermen toegankelijk gemaakt om uit te wijken voor achteropkomende hulpdiensten..
De zijstraat aan de zuidzijde van de Dordsestraat (aan de oostzijde van de overweg) wordt ingericht als 30-zone en wordt voorzien van een inritconstructie. De doorsteek in de middenberm vanaf deze zijstraat naar de noordzijde van de Dordsestraat komt te vervallen. Het verkeer komende vanaf de zijstraat moet rechtsaf richting het voorrangsplein en kan daar keren. Dit vergroot de verkeersveiligheid op deze locatie.
Het fietspad aan de oostzijde van de Eerste Bokslootweg komt te vervallen. Dit heeft te maken met de toegangspoort van het bedrijf GETEC. Ter hoogte van deze toegang komen dagelijks veel vrachtwagens en auto’s samen. Met het laten vervallen van het fietspad aan de oostzijde bereiken we dat fietsers voordat ze op het kruispunt zijn al het fietspad opgaan aan de westzijde. Dit zal leiden tot minder conflicten. Daarbij sluit het fietspad aan op de enige fietsoversteek (westzijde) op het voorrangsplein.
Het herinrichtingsplan is op twee momenten gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst voor aanwonenden, bedrijven, winkeliers en de Erkende Overlegpartner. De eerste inloop was op 11 april 2o23. Hier hebben veel belangstellenden via reactiekaarten een reactie gegeven op het ontwerp. Deze reacties zijn beoordeeld op haalbaarheid en waar mogelijk zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. Het definitieve ontwerp is daarna nog een keer gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst op 11 december 2023.
Naast de inloopbijeenkomsten zijn ook apart gesprekken gevoerd met bewoners en bedrijven binnen het plangebied. Hierbij is ondermeer het verzoek gedaan om de doorsteek op de middenberm van de Dordsestraat tegenover de zijstraat Dordsestraat (aan de oostzijde van de spoorwegovergang) niet af te sluiten. In de nieuwe situatie wordt de middenberm dichtgezet, waardoor het verkeer komende vanaf de zijstraat Dordsestraat moet omrijden. Dit verzoek is afgewogen en er is besloten om de doorsteek op te ruimen waardoor de middenberm wordt afgesloten. Wij maken deze keuze met het oog op de verkeersveiligheid en de doorstroming op de Dordsestraat. De Dordsestraat is een gebiedsontsluitingsweg waarop we het aantal aansluitingen zoveel mogelijk willen beperken. Daarbij komt dat de aansluiting zit op het gedeelte waar het profiel van de Dordsestraat 2×2 rijstroken kent en een relatief smalle middenberm heeft. Hier opnieuw een volledige aansluiting faciliteren is vanuit verkeerveiligheid onwenselijk.
De reconstructie is opgenomen in het vastgestelde Integraal Uitvoeringsplan Regiostad Emmen (collegebesluit van 19 april 2022) en draagt bij aan een goede en comfortabele multimodale bereikbaarheid van het centrum van Emmen.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.
Verkeersborden als bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990.
Bijlage – Bebordingsplan herinrichting Dordsestraat fase 1 (ten oosten van het spoor) te Emmen – te plaatsen en te verwijderen verkeerstekens.
Emmen, 26 maart 2024
Burgemeester en wethouders van Emmen,
namens dezen,
de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte
V. Fennis
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met dhr. M.J. Olijve via telefoonnummer 14 0591.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de datum van publicatie tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Emmen, t.a.v. de team Projecten Openbare Ruimte, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen. Via het formulier op kan ook digitaal een bezwaarschrift worden ingediend.
Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.
Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-137594.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.