Verkeersbesluit instellen tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de Dutch TT van Assen

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

 

 

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

 

Mede uit het oogpunt van:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Ten behoeve van de verkeersveiligheid rondom het evenement Dutch TT van Assen tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen. Een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen op de Eekhoutswijk en Laaghalerveen te Smilde. Op de Asserweg een snelheidsverlaging in te stellen.

 

Overwegende dat:

● de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

● deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

● de Eekhoutswijk en Laaghalerveen in het GVVP 2012-2020 gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg en gelegen zijn buiten de bebouwde kom;

● de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

● de Asserweg in het GVVP 2012-2020 gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg en gelegen is buiten de bebouwde kom;

● de verblijfsfunctie op gebiedsontsluitingswegen ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

● vanwege het jaarlijks terugkerend evenement de Dutch TT van Assen, een verkeersplan is opgesteld om diverse verkeersstromen middels tijdelijke maatregelen af te wikkelen;

● de Eekhoutswijk en Laaghalerveen onderdeel uitmaken van dit verkeersplan en worden gebruikt voor de aan- en afvoer van bezoekers met motoren naar het circuit van Assen tijdens de TT;

● dit verkeersplan is opgesteld in samenspraak tussen onder andere de organisatie Dutch TT, gemeente Assen, Provincie Drenthe, Rijkswaterstaat en daarmee onderdeel uitmaakt van een groter verkeersplan dan de in dit besluit beschreven maatregelen;

● voor bezoekers met overige motorvoertuigen andere routes beschikbaar zijn om bestemmingen om en nabij het TT-circuit Assen te bereiken;

● gezien de omvang van het aantal motorvoertuigen waaronder autoverkeer het gewenst is motorvoertuigen op meer dan twee wielen te weren op de Eekhoutswijk (vanaf Molenwijk) en Laaghalerveen;

● met deze maatregel de veiligheid van het gebruik van de weg wordt vergroot voor het motor- en fietsverkeer;

● de bereikbaarheid voor belanghebbenden aan de Eekhoutswijk en Laaghalerveen hiermee gewaarborgd blijft;

● genoemde geslotenverklaring gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersbord C6 van bijlage 1 van het RVV1990, voorzien van onderbord “uitgezonderd aanwonenden”

● op de Eekhoutswijk twee verticale snelheidsremmers aanwezig zijn welke met waarschuwingsborden worden aangegeven;

● gezien de omvang van het aantal motorrijders en de veiligheid op de weg, het wenselijk wordt geacht een extra verwijzing te plaatsen op de aanwezigheid van deze snelheidsremmers middels gele borden met de tekst: “Motorrijders Let op: drempels in route” en “Motorrijders Let op drempel”;

● tijdens het evenement eveneens gebruik wordt gemaakt van de TT-Tunnelweg en het defensieterrein ten westen van de A28;

● de route over het defensieterrein wordt gebruikt voor een beperkte groep van bezoekers en onderdeel uitmaakt van een van de calamiteitenroutes rond het evenement;

● dat na afloop van het evenement de route via het defensieterrein tevens wordt gebruikt voor de afwikkeling van het verkeer;

● genoemde route vanaf het defensieterrein aansluit op de Asserweg;

● op de Asserweg een maximumsnelheid van 80 km/uur geldt;

● ten tijde van het evenement het kruispunt Asserweg met parallelweg Asserweg ter hoogte van huisnummer 13 drukker is dan te doen gebruikelijk en kan worden beschouwd als een potentieel gevarenpunt;

● vanwege het grote aantal afslaande bewegingen van en naar de Asserweg, het voor de veiligheid op de weg, gewenst is de snelheid ter plaatse van het kruispunt tijdelijk te verlagen van 80 km/uur naar 50 km/uur;

● de genoemde snelheidsverlaging gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersborden A1 (50) van bijlage 1 van het RVV 1990, nabij het kruispunt Asserweg – Asserweg ter hoogte van huisnummer 13, in beide richtingen;

● de genoemde snelheidsverlaging na het passeren van het kruispunt wordt opgeheven middels het plaatsen van verkeersborden A2 (50) van bijlage 1 van het RVV 1990 in beide richtingen;

● de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten buiten de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Midden-Drenthe;

● het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

● dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

● dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

● dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord-Nederland, afdeling infrastructuur. Op 21-03-2024 heeft de politie laten weten positief te adviseren op de voorgenomen maatregelen;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

1. door het tijdelijk plaatsen en verwijderen van verkeersborden C6 van bijlage 1 van het RVV1990, een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen op de Eekhoutswijk en Laaghalerveen in te stellen en deze te voorzien van onderbord “uitgezonderd aanwonenden”

2. door het tijdelijk plaatsen en verwijderen verkeersborden A1-(50) en A2-(50) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximale snelheid van 50 km/uur in te stellen op de Asserweg bij tussen aansluiting Geelbroekerweg en Asserweg ter hoogte van huisnummer 20;

3. de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaren tijdens het jaarlijks terugkerend evenement Dutch TT Assen, op vrijdag 28 juni, zaterdag 29 juni en zondag 30 juni 2024.

Situatieschetsen:

 

 

Bekendmaking:

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

 

 

Vastgesteld op 27 maart 2024,

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,

Geert van de Logt,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven