Gemeenteblad van Beekdaelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2024, 134901 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2024, 134901 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling van Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Kompas voert de taken, genoemd onder artikel 5 van deze regeling, uit voor de gemeenten die onder artikel 1 sub b staan vermeld.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
Ter verwezenlijking van de in artikel 4 genoemde gemeenschappelijke belangen is door de gemeenten aan Kompas opgedragen de volledige verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de taken en bevoegdheden op grond van en krachtens de na te melden wetten en regelingen.
Het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (voor zover nog van toepassing), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet schuldhulpverlening, de Wet inburgering (Wi);
De uitvoering van de algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelingen van de genoemde wetten en andere taken op het gebied van sociale zekerheid, voortvloeiende uit gemeentelijke, zowel autonome als in medebewind tot stand gekomen, verordeningen, alsmede beleidsplannen in het kader van het gemeentelijke minimabeleid.
Artikel 6: Overdracht van bevoegdheden
Waar in deze regeling artikelen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de in artikel 5 genoemde wetten en regelingen of enige andere wet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in de artikelen voor de Gemeentewet, de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester onderscheidenlijk gelezen, Kompas, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
De leden van het algemeen bestuur die tussentijds ontslag nemen, stellen de voorzitter van het algemeen bestuur alsmede de raad die hen heeft aangewezen hiervan op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk. Leden van het algemeen bestuur die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien.
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als het daartoe heeft besloten, maar minimaal twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste een vijfde deel van de leden van het algemeen bestuur zulks verzoekt (onder schriftelijke opgave van de redenen). In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen – met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, lid 2, (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd), bedoelde stukken – worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. (Artikel 19 Gemeentewet en artikel 22 Wet gemeenschappelijke regelingen).
Uit de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing de bepalingen in artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet-deelname aan de stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (totstandkoming besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes), artikel 32 (overige stemmingen) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het bestuur).
Artikel 9: Besloten vergadering
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur over de geheimhouding van de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing.
In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het beleidsplan, de begroting, de rekening en het liquidatieplan.
Naast hetgeen overigens in deze regeling daaromtrent is bepaald, is de taak van het algemeen bestuur:
Het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 31a, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, indien het algemeen bestuur meent dat dit in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang, zoals geformuleerd in artikel 4 van deze regeling.
HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Het dagelijks bestuur kan een reglement van orde voor zijn vergaderingen vaststellen, dat aan het algemeen bestuur ter kennisneming wordt overgelegd. Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Staken de stemmen dan opnieuw, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
De taak van het dagelijks bestuur is in ieder geval:
Het besluiten namens Kompas, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
HOOFDSTUK 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 17: Informatieverstrekking door het algemeen en dagelijks bestuur
Het algemeen en het dagelijks bestuur geven, met toepassing van de in artikel 17 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, schriftelijk aan de raden en aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten gevraagd en ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.
Op de arbeidsovereenkomsten met het personeel is van toepassing de CAO Samenwerkende gemeentelijke organisaties (CAO SGO). Dit wordt in de arbeidsovereenkomsten vastgelegd. Het algemeen bestuur zal daartoe de GR Kompas laten aansluiten als lid van de Werkgeversvereniging samenwerkende gemeentelijke organisaties (WSGO).
HOOFDSTUK 9: HET UITVOERINGSPLAN EN HET JAARVERSLAG
Het dagelijks bestuur bereidt jaarlijks een uitvoeringsplan voor. In het uitvoeringsplan staat op welke wijze het beleid van de gemeenten zal worden uitgevoerd. Het uitvoeringsplan wordt gelijktijdig met de ontwerpbegroting, bedoeld in artikel 22, eerste lid, naar de raden gezonden. Artikel 22, derde tot en met vijfde lid, zijn van overeenkomstige toepassing op het uitvoeringsplan.
Als de raad van een gemeente, ten aanzien van een bepaald onderwerp, een eigen beleid wenst uit te voeren dat afwijkt van het gemeenschappelijke beleid, wordt dit ook in het uitvoeringsplan opgenomen en door Kompas uitgevoerd. Voor de financiële gevolgen van dit lid is artikel 23 lid 7 onder b van toepassing.
HOOFDSTUK 10: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 22: Begrotingsprocedure
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen twaalf weken na toezending van de ontwerpbegroting het dagelijks bestuur van hun zienswijze doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijzen van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur stelt de raden van de gemeenten voorafgaande aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld in het derde lid, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Het algemeen bestuur stelt jaarlijks de begroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
Artikel 23: Bijdragen van de gemeenten
Van de baten en lasten van het openbaar lichaam wordt door het dagelijks bestuur over elk begrotingsjaar verantwoording afgelegd aan het algemeen bestuur, onder overlegging van de conceptjaarrekening en het jaarverslag met daarbij behorende bescheiden. Na de eigen oordeelsvorming zendt het dagelijks bestuur de voorlopige jaarrekening jaarlijks vóór 30 april toe aan de besturen van de gemeenten. De rekening moet zijn vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de betrouwbaarheid van de jaarrekening ingesteld door de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen deskundigen en van hetgeen het dagelijks bestuur voor zijn verantwoordingstaak verder dienstig acht.
Artikel 27: Medewerking gemeenten
Als de gemeente, naar het oordeel van het bestuur de in lid 1 bedoelde medewerking niet of in onvoldoende mate verleent, kan het bestuur namens of ten laste van de gemeente een besluit uitvoeren of laten uitvoeren. Alvorens daartoe over te gaan stelt het bestuur de betrokken gemeente daarvan in kennis.
HOOFDSTUK 13: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN OPHEFFING
Een college zendt de besluiten tot uittreding van de raad en het college aangetekend aan het algemeen bestuur. Daarbij wordt een opzegtermijn van 2 jaar, ingaande op 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar, in acht genomen, tenzij de raden en de colleges unaniem een andere opzegtermijn overeenkomen.
Artikel 30b Procedure en inhoud van het uittredingsplan
Het in artikel 30a, derde lid, bedoelde uittredingsplan bevat de financiële, juridische, personele en organisatorische consequenties die gedurende een periode van vijf jaar het directe gevolg zijn van de uittreding. Tevens bevat het uittredingsplan de uittreedsom die betaald moet worden door de uittredende deelnemer.
Het algemeen bestuur wijst de onafhankelijke adviseur aan op basis van een gezamenlijke voordracht van de uittredende deelnemer en de voorzitter. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt over een gezamenlijke voordracht, wijst het algemeen bestuur de onafhankelijke adviseur aan op basis van een bindende voordracht van een selectiecommissie bestaande uit drie leden van het algemeen bestuur, waaronder in ieder geval een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de uittredende deelnemer.
De onafhankelijke adviseur neemt bij het bepalen van de uittreedsom het bepaalde in dit artikel en in artikel 30a in acht en baseert zich daarbij op de jaarrekening van het begrotingsjaar direct voorafgaand aan het moment van uittreding. Tevens past de onafhankelijke adviseur bij de berekening van de uittreedsom een risico-opslag van 5% op de uittreedsom toe om eventueel onvoorziene toekomstige kosten gerelateerd aan de uittreding te ondervangen. Deze opslag vrijwaart de uittredende deelnemer van alle toekomstige onvoorzienbare kosten.
Het algemeen bestuur is gehouden redelijkerwijs al het mogelijke te doen om de uittreedsom zo laag mogelijk te houden. Het algemeen bestuur onderzoekt in dat kader met de uittredende deelnemer de mogelijkheid tot overname van personeel, activa en contracten. Het voorgaande behoeft echter niet te leiden tot wijziging van overeenkomsten met en verplichtingen jegens derden die zijn aangegaan respectievelijk bepaald voorafgaand aan het tijdstip van ontvangst door het algemeen bestuur van het besluit tot uittreding van de deelnemer.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen op 19 december 2023
de secretaris,
de burgemeester,
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Beekdaelen in zijn openbare vergadering gehouden op 31 oktober 2023
de griffier,
de voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Simpelveld op 27 februari 2024
de secretaris,
de burgemeester,
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Simpelveld in zijn openbare vergadering gehouden op 14 december 2023
de griffier,
de voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voerendaal op 19 december 2023
de secretaris,
de burgemeester,
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Voerendaal in zijn openbare vergadering gehouden op 5 oktober 2023
de griffier,
de voorzitter,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-134901.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.