dat zich in gemeente Nijmegen aan de noordzijde van rivier de Waal deels in de woonplaats Nijmegen en deels in de woonplaats Lent de Oosterhoutsedijk bevindt;
dat het deel van de Oosterhoutsedijk in de woonplaats Nijmegen bij de grens met gemeente Overbetuwe overgaat in de Waaldijk;
dat op het Nijmeegse deel van de Oosterhoutsedijk vanaf de grens met gemeente Overbetuwe een maximumsnelheid van 60 km/uur (zone) geldt;
dat in de bestaande situatie op dit punt ter hoogte van de Oude Groenestraat de grens van de bebouwde kom van de woonplaats Nijmegen ligt en vanaf hier de 60 km/uur zone overgaat in een 30 km/uur zone;
dat gemeente Overbetuwe het voornemen heeft om op het deel van de Waaldijk dat aansluit op de Oosterhoutsedijk een 30 km/uur zone in te stellen;
dat het om deze 30 km/uur zone op een logische wijze aan te laten sluiten op de 30 km/uur zone Oude Groenestraat gewenst is om op Nijmeegse grondgebied ook een deel van de Oosterhoutsedijk aan te wijzen als 30 km/uur zone;
dat hiertoe de 60 km/uur zone op de Oosterhoutsedijk niet langer direct vanaf de grens met gemeente Overbetuwe ingaat, maar deze opschuift in oostelijke richting tot het punt ca. 25 meter ten oosten van de gemeentegrens;
dat het gedeelte van de Oosterhoutsedijk vanaf de gemeentegrens tot aan de start van de 60 km/uur zone wordt aangewezen als 30 km/uur zone;
dat dit weggedeelte een daarop afgestemde inrichting krijgt, onder meer door het aanpassen van het verkeersplateau op de aansluiting Oosterhoutsedijk-Waaldijk-Oude Groenestraat;
dat de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens het mogelijk maken om op wegvakken buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen;
dat met de maatregelen in dit besluit wordt beoogd bij te dragen aan een veilige verkeerssituatie op de aansluiting Oosterhoutsedijk-Waaldijk-Oude Groenestraat;
dat dit deel van de Oosterhoutsedijk voornamelijk een verblijfsfunctie heeft en hieraan met deze maatregelen wordt bijgedragen;
dat dit bovendien past binnen het ontwerp van de weg als “Gastvrije Waaldijk”;
dat de maatregelen zijn afgestemd op de inrichting van het aansluitende deel van Waaldijk op grondgebied van gemeente Overbetuwe;
dat gemeente Overbetuwe voor de maatregelen op eigen grondgebied een verkeersbesluit neemt en de bekendmaking van beide verkeersbesluiten op elkaar zullen worden afgestemd;
dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;
dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;
dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994
gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
besluiten:
- I.
Door het plaatsen van borden A1 (30, zone) als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen:
- a.
Op de Oosterhoutsedijk; tussen de grens met gemeente Overbetuwe en het punt ca. 25 meter ten oosten van de grens met gemeente Overbetuwe;
- II.
Door het plaatsen van bord A1 (60, zone) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 de start van de zone op de Oosterhoutsedijk waar een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt vanaf de gemeentegrens ca. 25 meter op te schuiven in oostelijke richting tot het punt waar de in lid I. genoemde 30 km/uur zone eindigt;
Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening d.d. 09-02-2024