Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 131947 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 131947 | beleidsregel |
BELEIDSREGELS ONDERSTEUNING GEDUPEERDEN KINDEROPVANGTOESLAGAFFAIRE STICHTSE VECHT 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en gelet op 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen;
in de periode tussen 2004 en 2019 heeft de Rijksbelastingdienst (hierna: RBD) in voorkomende gevallen niet juist gehandeld bij de uitvoering van de Kinderopvangtoeslag. Ouders moesten daardoor onterecht veel geld terugbetalen en kwamen in grote problemen. Ouders die benadeeld zijn met kinderopvangtoeslag hebben recht op herstel;
in de landelijke samenwerkingsafspraken die zijn gemaakt tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Rijks Belastingdienst is afgesproken dat gemeenten zorgen voor zorgvuldige, effectieve en efficiënte hulp aan gedupeerden die dat nodig hebben op de leefdomeinen wonen, financiën, gezondheid, werk en dagbesteding en/of problemen in de gezinssituatie;
besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
gedupeerde: ouders die zich hebben aangemeld bij de UHT als mogelijk gedupeerde ouder van de toeslagenproblematiek en de definitieve beoordeling (beschikking) hebben ontvangen en daarin zijn aangemerkt als erkend gedupeerde en waarin wordt aangekondigd dat ze de eenmalige tegemoetkoming gaan ontvangen. Tevens worden als gedupeerde aangemerkt: de kinderen, pleegkinderen of voormalig pleegkind van de erkend gedupeerde ouder die de eenmalige tegemoetkoming hebben ontvangen. In een aanvullend wetsvoorstel zijn op 15 juli 2023 daaraan de ex-toeslagpartners van erkend gedupeerde ouder(s), nabestaanden van een overleden erkend gedupeerde aanvrager of een overleden kind van een erkend gedupeerde ouder aan toegevoegd.
Artikel 3. Doelstelling van de ondersteuning
Het college verleent geen compensatie voor directe of indirecte materiële en immateriële schade aan gedupeerden omdat deze taak belegd is bij de landelijke Commissie Werkelijke Schade, tenzij het een acute situatie betreft en een oordeel van de Commissie Werkelijke Schade niet kan worden afgewacht. Voorts dient er een directe relatie te zijn met de benadeling door de wijze van uitvoering van de Kinderopvangtoeslag.
Artikel 4. Werkwijze en uitgangspunten van de ondersteuning
Het college neemt telefonisch contact op met ouders waarvan de UHT de contactgegevens heeft gedeeld met het college. Zo nodig worden meerdere pogingen ondernomen om contact te leggen, als de inwoner telefonisch niet bereikbaar is wordt per brief contact opgenomen en/of sturen we een sms met de vraag om contact met ons op te nemen.
De ouder maakt samen met het college een plan van aanpak op de vijf leefdomeinen wonen, financiën, gezondheid, werk en dagbesteding en/of problemen in de gezinssituatie. Het plan van aanpak is van kracht als de ouder er schriftelijk mee instemt. De ouder en de consulent bespreken regelmatig de voortgang van het plan van aanpak. Als de ouder (op onderdelen) niet instemt met het plan van aanpak, dan wordt dat in de beschikking op de aanvraag ook weergegeven. Tevens wordt het besluit inclusief de afwijking gemotiveerd.
Artikel 5. Nazorg, overdracht en beëindiging
Om de doelstellingen van het ondersteuningsplan te monitoren biedt het college minimaal 12 maanden nazorg aan. Deze nazorg bestaat uit periodieke gesprekken. Als de doelen van het plan bereikt zijn kan het college eveneens deze nazorg bieden gedurende een peridode van maximaal 12 maanden. De nazorg maakt onderdeel uit van het ondersteuningsplan.
Het college beëindigt de ondersteuning als de RBD de ouder afwijst als gedupeerde na de integrale beoordeling door de UHT. Waar nodig en mogelijk worden ouders warm overgedragen aan reguliere hulpverlening en ondersteuning, bijvoorbeeld van het sociaal team. Als er extra maatwerk is verleend op grond van deze beleidsregels wordt dit binnen een redelijke termijn afgebouwd. Dit is ter beoordeling aan het college.
Het college draagt bij verhuizing van de ouder naar een andere gemeente de ondersteuning over, in overleg met de ouder. Het beoogde resultaat van de overdracht is dat de ouder in de gemeente van vestiging een vaste contactpersoon heeft die op de hoogte is van het ondersteuningsplan. Als de gedupeerde verhuist naar een gemeente die minder hulp biedt dan Stichtse Vecht dan zal een redelijke afbouwtermijn worden geboden. Dit is ter beoordeling aan het college van Stichtse Vecht.
Artikel 6. Onvoorziene Omstandigheden
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbenden afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Deze beleidsregels worden aangehaald als de ‘Beleidsregels ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire Stichtse Vecht 2023’.
Dat betekent dat de RBD dacht dat zij ernstige fouten hadden gemaakt in hun aanvraag voor kinderopvangtoeslag, terwijl het vaak ging om kleine fouten.
Ouders die zich hebben aangemeld voor de beoordeling bij de UHT krijgen een eerste beoordeling op basis van een zogeheten lichte toets. Als uit deze eerste toets blijkt dat de ouder gedupeerde is krijgt die ouder een compensatiebedrag van € 30.000. Als de eerste toets geen uitsluitsel geeft volgt altijd een integrale beoordeling, dit kost meer tijd. Ook compensatie naar deze ouders volgt indien een ouder alsnog gedupeerde blijkt te zijn.
Hieronder valt ook de situatie waarin de ouder zelf aangeeft de ondersteuning te willen beëindigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-131947.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.