Ontwerpverkeersbesluit voor het herinrichten van de Rembrandt van Rijnstraat en Spoorzone/Schilderspad te Boxmeer

Burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 verplicht tot het nemen van een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de wegenverkeerswet 1994 verplicht tot het nemen van een verkeersbesluit voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt;

OVERWEGENDE:

  • dat de Rembrandt van Rijnstraat, Jeroen Boschstraat en Schilderspad gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Boxmeer en in beheer zijn bij de gemeente Land van Cuijk;

  • dat de Rembrandt van Rijnstraat en Jeroen Boschstraat heringericht worden;

  • dat hierbij een inrichting gekozen is die de kenmerken heeft van een fietsstraat in rood asfalt;

  • dat hiermee een alternatieve fietsroute wordt geboden voor de oversteek van het Schilderspad bij de Spoorstraat;

  • dat een van de kenmerken van deze inrichting is dat de fietsroute voorrang heeft op het overige verkeer;

  • dat dit betekent dat de voorrang gewijzigd wordt op alle kruisingen van de Jeroen Boschstraat tussen de Rembrandt van Rijnstraat en het Schilderspad;

  • dat dit betekent dat de voorrang gewijzigd wordt op alle kruisingen van de Rembrandt van Rijnstraat;

  • dat gekozen is om in alle zijwegen inritten aan te brengen, om op die manier de voorrang te regelen;

  • dat op een druk bereden fietsroute haakse parkeerplaatsen niet wenselijk zijn;

  • dat daarom parkeerplaatsen herschikt worden;

  • dat daardoor de gehandicaptenparkeerplaatsen tussen de Hercules Seghersstraat en Jozef Israëlsstraat verlegd worden;

  • dat in de Jeroen Boschstraat een versmald profiel aanwezig gaat zijn tussen de Jan van de Capellestraat en de Hans Memlingstraat;

  • dat op dat versmalde gedeelte van de weg de doorgang wordt geblokkeerd als er door voertuigen geparkeerd wordt;

  • dat een parkeerverbod op de rijbaan daarvoor een oplossing biedt;

  • dat de spoorzone, waar het Schilderspad deel van uitmaakt, een parkachtige inrichting krijgt;

  • dat deze spoorzone wordt voorzien van wandelpaden;

  • dat (brom-)fietsers niet welkom zijn op deze wandelpaden;

  • dat daarom het fietspad tussen de Jan Sluitersstraat en de Jozef Israëlstraat en tussen het fietspad bij de Jan van Goijenstraat en het fietspad bij de Meindert Hobbemastraat moet worden opgeheven en een aanwijzing tot voetpad volgt;

  • dat het daarmee mogelijk is om alle woningen gelegen bij deze spoorzone per fiets te bereiken;

  • dat als belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van dit verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen;

  • dat de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder te voorkomen;

  • dat voor de uitvoering van deze maatregelen een verkeersbesluit dient te worden genomen;

  • dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van politie eenheid Oost-Brabant en basisteam Maas en Leijgraaf en dat deze akkoord gaat met het onderstaand besluit.

BESLUITEN:

Op grond van vorenstaande overwegingen tot:

  • 1.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Hans Memlingstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Hans Memlingstraat.

  • 2.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Jan van de Capellestraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Jan van de Capellestraat.

  • 3.

    Het verwijderen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Pieter Brueghelstraat door het verwijderen van een uitritconstructie in de Jeroen Boschstraat.

  • 4.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Pieter Brueghelstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Pieter Brueghelstraat.

  • 5.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Emmanuel de Wittestraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Emmanuel de Wittestraat.

  • 6.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat bij de Pieter Poststraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Pieter Poststraat.

  • 7.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Jeroen Boschstraat en de Rembrandt van Rijnstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de oostelijke aansluiting van de Jeroen Boschstraat.

  • 8.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Peter Paul Rubensstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Peter Paul Rubensstraat.

  • 9.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Pieter de Hooghstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Pieter de Hooghstraat.

  • 10.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Jan van Goijenstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Jan van Goijenstraat.

  • 11.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Paulus Potterstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Paulus Potterstraat.

  • 12.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Jozef Israëlsstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de oostelijke en westelijke aansluiting van de Jozef Israëlsstraat.

  • 13.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Hercules Seghersstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Hercules Seghersstraat.

  • 14.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Frans Halsstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Frans Halsstraat.

  • 15.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Carel Fabritiusstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Carel Fabritiusstraat.

  • 16.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Jan Sluijtersstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Jan Sluijterssstraat.

  • 17.

    Het aanbrengen van een voorrangsregeling op de Rembrandt van Rijnstraat bij de Jacob van Ruysdaelstraat door het aanbrengen van een uitritconstructie in de Jacob van Ruysdaelstraat.

  • 18.

    het wijzigen van de gehandicaptenparkeerplaatsen aan de Rembrandt van Rijnstraat tussen Hercules Seghersstraat en Jozef Israëlsstraat door het plaatsen van de borden E6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 19.

    het instellen van een parkeerverbod op de Jeroen Boschstraat aan de zijde met de even huisnummers tussen Jan van de Capellestraat en Hans Memlingstraat door het plaatsen van de borden E1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 20.

    Het Schilderspad als voetpad aanwijzen tussen de aansluiting van het fietspad bij de Jan van Goijenstraat en de aansluiting van het fietspad bij de Meindert Hobbemastraat door het plaatsen van de borden G7 en het verwijderen van de borden G11 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 21.

    Het Schilderspad als voetpad aanwijzen tussen de Jozef Israëlsstraat en de Jan Sluijtersstraat door het plaatsen van de borden G7 en het verwijderen van de borden G11 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Cuijk, 29 februari 2024

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,

Jos Bennink

Teammanager Civiel & Verkeer

Dit document is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een visuele handtekening.

Situatieschets

Zienswijze

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht).

Belanghebbenden kunnen hun zienswijze (bij voorkeur schriftelijk) over dit ontwerp-verkeersbesluit kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 7, 5360 AA Grave.

Dit ontwerp-verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. Indiening van een zienswijze moet plaatsvinden binnen zes weken na de dag waarop het ontwerp-verkeersbesluit is gepubliceerd.

In de zienswijze vermeldt u het volgende:

  • 1.

    Uw naam, adres, datum en ondertekening;

  • 2.

    Het ontwerpbesluit waarop u uw zienswijze indient. U kunt bijvoorbeeld naam, datum en kenmerk van dit besluit vermelden of een kopie meesturen;

  • 3.

    Motivering zienswijze.

Na de zienswijzenperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Oost Brabant. Alleen een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend kan na het nemen van het definitieve verkeersbesluit beroep instellen.

Naar boven