Gemeenteblad van Terschelling
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 130893 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 130893 | ander besluit van algemene strekking |
Klachtenregeling Terschelling 2024
De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften, ieder voor zijn bevoegdheden;
Gelet op de artikelen 9:13 en 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 107, lid 1, onder e., en 160, lid 1, onder c. Gemeentewet;
Gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht
Besluiten vast te stellen: de Klachtenregeling Terschelling 2024.
De klachtenregeling is erop gericht de relatie tussen de burger, de gemeente en de onder haar verantwoordelijkheid werkzame personen, waar mogelijk te verbeteren.
Artikel 2 De klachtcoördinator
De klachtcoördinator is degene die verantwoordelijk is voor de registratie van de klacht, voor de voorbereiding van de behandeling van de klacht en voor de administratieve afdoening van de klacht. De medewerker juridisch control is de klachtcoördinator.
Artikel 3 De ontvangst van een klacht
Een klacht is een uiting van ongenoegen (schriftelijk of mondeling) over het handelen of (een) geuite gedraging(en). Iedereen kan een klacht indienen over een gedraging van het college, een lid van het college, een medewerker van de gemeente, de klachtcoördinator, de klachtbehandelaar, de burgemeester, de raad, de heffingsambtenaar, de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften of een lid daarvan. Voorbeelden zijn een trage of geen beantwoording van een brief of verzoek om informatie, het niet nakomen van toezeggingen, een onheuse bejegening of een belediging.
De klachtcoördinator bevestigt de ingekomen klacht schriftelijk binnen 2 werkdagen en ondertekent deze namens de klachtbehandelaar. Schriftelijk betekent hier: per brief of per e-mail. Is het telefoonnummer van klager niet bekend, dan vraagt de klachtcoördinator klager om zijn of haar telefoonnummer.
Gaat het om een schriftelijke klacht waarbij niet is vermeld waarover de klacht gaat of ontbreekt de naam van de klager dan helpt de klachtcoördinator de klager om de klacht hierop aan te vullen, mits een (e-mail)adres of telefoonnummer in het klaagschrift is vermeld zodat de klachtcoördinator met de klager contact kan opnemen.
Staat in het klaagschrift geen (e-mail)adres of telefoonnummer vermeld waardoor de klachtcoördinator geen contact met de klager kan opnemen, dan neemt de klachtbehandelaar deze klacht niet verder in behandeling. Het klaagschrift wordt dan samen met de reden van buiten behandeling laten, door de klachtcoördinator gearchiveerd.
Artikel 4 De informele behandeling van de klacht en de afhandeling
Als de klager tevreden is over de oplossing dan bevestigt de klachtbehandelaar het resultaat per mail of per brief aan de klager en beklaagde. Daarin wordt vermeld waar de oplossing uit bestaat en wat tussen de klager en beklaagde is afgesproken. Daarmee is dan de klacht afgehandeld en vervalt de verplichting tot toepassing van de formele behandelprocedure in de artikelen 5 en 6 van deze klachtenregeling.
Artikel 5 De formele behandeling van de klacht
Geeft de beklaagde en of de klager aan niet aan de informele behandeling van de klacht te willen meewerken of geeft de klager, naar aanleiding van de informele behandeling van de klacht, aan dat de klacht niet naar zijn of haar tevredenheid is opgelost, dan nodigt de klachtbehandelaar de klager uit voor een gesprek in aanwezigheid van de klachtcoördinator.
Kan de klacht niet in behandeling worden genomen, dan wordt dit binnen 2 weken schriftelijk en gemotiveerd aan klager meegedeeld. In de klachtafhandelingsbrief wordt melding gemaakt van de mogelijkheid om binnen zes weken een verzoekschrift bij de Nationale Ombudsman in te dienen als klager het niet eens is met het antwoord. Klager kan de Nationale Ombudsman dan om een oordeel over de afhandelwijze vragen.
In gevallen waarin de klachtenregeling niet in voorziet, handelt de klachtbehandelaar in de geest van de regeling. Daarbij wordt het belang van de klager zo goed mogelijk gediend.
Ingediende klachten worden geregistreerd. Deze klachten, het aantal, de afhandeltermijn, waar de klachten overgaan en de uitkomsten worden jaarlijks gepubliceerd via een jaarverslag. In het verslag wordt, indien nodig, voorzien van beleidsmatige aanbevelingen van de klachtbehandelaar en ter kennis gebracht aan de raad, gedeeld met de interne organisatie en op de website van de gemeente geplaats.
Aldus vastgesteld door de wnd. burgemeester op 16 januari 2024;
mr. R.S. Cazemier
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in vergadering van 16 januari 2024;
Secretaris/directeur,
H.M. de Jong
wnd. burgemeester,
mr. R.S. Cazemier
Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar op 28 december 2023;
A. Spanjer - Rodenburg
Aldus vastgesteld door de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften op 2 januari 2024;
Voorzitter,
J. Kingma
plaatsvervangend secretaris,
mr. E. Petersen
Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 6 maart 2024.
Griffier,
T.D. de Jong
voorzitter,
mr. R.S. Cazemier
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-130893.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.