Aanpassing reglement van orde voor de raad en raadscommissies

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 9 februari 2024,

 

overwegende dat het wenselijk en noodzakelijk is om het reglement van orde aan te passen,

 

 

B E S L U I T:

 

 

Het Reglement van orde voor de raad en raadscommissies van Purmerend 2022 als volgt te wijzigen:

  • A.

    Artikel 5 lid 2 komt te luiden:

    Het presidium:

    • a.

      doet voorstellen over de uitvoering van procedures van de raad waaronder benoemingsprocedures van de raad, de commissies en de rekenkamer;

    • b.

      beheert het budget van de raad met de griffier als budgethouder;

    • c.

      evalueert het functioneren van de burgemeester.

  • Dit naast taken die voortvloeien uit andere lokale regelingen.

  • B.

    Artikel 5 lid 8 komt te luiden:

    Raads- en commissieleden kunnen vergaderingen van het presidium als toehoorder bijwonen.

  • C.

    In artikel 7 wordt de nummering gewijzigd in: lid 3 wordt lid 2 sub e. en de leden 4 t/m 8 worden vernummerd in de leden 3 t/m 7.

  • D.

    In artikel 8 lid 9 sub e wordt rekenkamercommissie gewijzigd in rekenkamer.

  • E.

    Artikel 10a wordt toegevoegd luidende:

    Experimenteerartikel

    • 1.

      Een lid van de gemeenteraad kan een voorstel doen aan de agendacommissie om een experiment uit te voeren met betrekking tot de wijze van vergaderen. De agendacommissie voorziet het voorstel tot een experiment van een advies en legt het voor aan het fractievoorzittersoverleg. Waarna het experiment na consultatie van het fractievoorzittersoverleg wordt uitgevoerd of niet. De agendacommissie kan ook zelf een dergelijk voorstel doen.

    • 2.

      Het raadslid of de agendacommissie geeft in zijn voorstel voor een experiment duidelijk aan wat er gaat worden geprobeerd, welk resultaat er met het experiment wordt beoogd/ aan welke verbetering van de orde van werkzaamheden van de gemeenteraad het experiment bijdraagt. Daarnaast geeft het raadslid of de agendacommissie aan wanneer het experiment zou kunnen worden uitgevoerd en hoe het geëvalueerd kan worden.

    • 3.

      De gemeenteraad kan te allen tijde besluiten om een experiment te beëindigen.

  • F.

    Artikel 14 komt te luiden:

    • 1.

      Er zijn geen vast benoemde leden per commissie, de samenstelling van een commissie kan dus wisselen.

    • 2.

      Een fractie is in de commissie met maximaal 3 leden vertegenwoordigd.

    • 3.

      De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

    • 4.

      Een fractie kan maximaal 3 leden die geen raadslid zijn als commissielid voordragen.

      Een afgesplitste fractie kan geen voordracht doen, ook niet als deze fractie doorgaat onder de naam van een partij op de kieslijst waarvoor geen lid of leden zijn benoemd bij de laatstgehouden verkiezingen van de leden van de raad.

    • 5.

      Gedurende de eerste 3 jaren na de installatie van de raad kunnen alleen de personen die voorkomen op de kandidatenlijst van de betrokken fractie bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van de raad, commissielid worden voor die fractie.

    • 6.

      De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

    • 7.

      De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing op de auditcommissie.

  • G.

    Artikel 33 komt te luiden:

    • 1.

      Elke fractie heeft maximaal 10 minuten spreektijd per vergadering.

    • 2.

      Als er sprake is van een splitsing van een fractie, wordt de beschikbare spreektijd evenredig naar het aantal raadsleden verdeeld over de betreffende fracties, met een minimum van 3 minuten per nieuwe fractie. Hierbij blijft de totale spreektijd van de gesplitste fracties opgeteld maximaal 10 minuten, tenzij de commissie op grond van lid 5 meer spreektijd per fractie toekent.

    • 3.

      In het geval na afsplitsing de oorspronkelijke fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad, betreft de spreektijd van de afgesplitste fractie de helft van de beschikbare spreektijd van de oorspronkelijke fractie, met een minimum van 3 minuten per nieuwe fractie.

    • 4.

      In het geval de afgesplitste fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad herleeft bij de oorspronkelijke fractie de spreektijd van maximaal 10 minuten per vergadering.

    • 5.

      De commissie kan besluiten om af te wijken van lid 1.

    • 6.

      Er geldt geen spreektijd bij de agendapunten 1 tot en met 5; de spreektijd geldt alleen bij agendapunten die ter advisering of ter meningsvorming zijn.

  • H.

    Artikel 49 komt te luiden:

    • 1.

      Elke fractie heeft maximaal 10 minuten spreektijd per vergadering.

    • 2.

      Als er sprake is van een splitsing van een fractie, wordt de beschikbare spreektijd evenredig naar het aantal raadsleden verdeeld over de betreffende fracties, met een minimum van 3 minuten per nieuwe fractie. Hierbij blijft de totale spreektijd van de gesplitste fracties opgeteld maximaal 10 minuten, tenzij de raad op grond van lid 6 meer spreektijd per fractie toekent.

    • 3.

      In het geval na afsplitsing de oorspronkelijke fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad, betreft de spreektijd van de afgesplitste fractie de helft van de beschikbare spreektijd van de oorspronkelijke fractie, met een minimum van 3 minuten per nieuwe fractie.

    • 4.

      In het geval de afgesplitste fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad herleeft bij de oorspronkelijke fractie de spreektijd van maximaal 10 minuten per vergadering.

    • 5.

      Een raadslid krijgt 2 minuten extra spreektijd vanaf het spreekgestoelte, voor het toelichten van ingediende (en toegekende);

      • a.

        wilde moties (artikel 60 lid 4)

      • b.

        initiatiefvoorstellen (artikel 62)

      • c.

        verzoeken tot interpellatie (artikel 66)

      • d.

        vragen voor het vragenuur (artikel 64)

      • e.

        verzoeken tot inlichtingen (artikel 65)

    • 6.

      De raad kan besluiten om af te wijken van lid 1.

    • 7.

      Er geldt geen spreektijd bij de agendapunten 1 tot het eerste hamerpunt; de spreektijd geldt alleen bij de hamerpunten en de bespreekpunten (waaronder wilde moties).

  • I.

    Artikel 81 lid 1 komt te luiden:

    Deze verordening treedt in werking na 29 februari 2024 en op de dag na die waarop het is bekendgemaakt.

  • J.

    De artikelsgewijze toelichting conform aan te passen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 29 februari 2024

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

E. van Selm

Naar boven