Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 12998 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 12998 | beleidsregel |
Beleidsregels Scholing Maastricht-Heuvelland
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
re-integratietraject: voorziening gericht op ondersteuning bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerd werk en de naar het oordeel van het college noodzakelijke geachte voorziening gericht op arbeidsinschakeling. Met ondersteuning wordt het geheel aan activiteiten bedoeld die de gemeente biedt ter bevordering van de arbeidsinschakeling. Dit geheel aan activiteiten vormt het re-integratietraject;
scholing: het systematisch verwerven van arbeidsmarktrelevante kennis en/of vaardigheden voor de uitoefening, het behoud of het verkrijgen van een taak, functie, beroep in dienstbetrekking dan wel als zelfstandig ondernemer, waarbij het verwerven van de kennis en/of vaardigheden plaats vindt onder begeleiding van daartoe aangestelde docenten volgens een vooraf vastgesteld programma en de opgedane kennis en/of vaardigheden worden getoetst;
Artikel 4. Doelgroep en beoordelingscriteria
Afhankelijk van de categorie werkfitheid waarin de klant door de gemeente is ingedeeld, moet de scholing aan een vorm van werk gerelateerd zijn. Dit kan een directe of toekomstige relatie zijn. Met betrekking tot de toekomstige relatie met werk is geen termijn van toepassing:
Categorie plaatsing en ontwikkeling:
Als scholing wordt ingezet voor belanghebbenden in categorie plaatsing en ontwikkeling ligt het voor de hand dat er een direct verband ligt met regulier/gesubsidieerd (betaald) werk. Het kan hier een direct verband betreffen (baanintentie) maar het kan ook een verband betreffen dat op de langere termijn gelegd kan worden, nl een verbetering van de positie op de arbeidsmarkt. In ieder geval moet er een verband bestaan tussen de scholing en de arbeidsmarkt.
Indien belanghebbende is ingedeeld is in de categorie activering dan is er een verband met zinvolle maatschappelijke participatie (gesubsidieerde arbeid, vrijwilligerswerk, mantelzorg, tegenprestatie etc.). Maatschappelijke participatie is per slot van rekening het eerste doel dat wordt nagestreefd voor deze categorie. In dit geval kan scholing op zich al aangemerkt worden als een vorm van participatie.
Gulpen-Wittem, 19 december 2023
de secretaris,
R.H.M. Sluijsmans
de burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens
Scholing is een belangrijke voorziening in de uitvoering van het re-integratiebeleid in het kader van de Participatiewet. Het gaat hierbij om startkwalificatie (in het bijzonder voor jongeren) en als deze niet haalbaar is voor arbeidsmarktkwalificatie. Startkwalificatieniveau is conform de wettelijke bepalingen in deze HAVO of MBO 2. Het arbeidsmarkt-kwalificatieniveau wordt gebruikt bij mensen die het startkwalificatieniveau niet kunnen halen. Voor hen is dan het doel arbeidsmarkt-kwalificatieniveau. Hiermee wordt het niveau bedoeld waarmee zijn in de arbeidsmarkt terecht komen en blijven.
Uitgangspunt is dat de inzet van scholing bemiddeling en/of aanbodversterking tot doel heeft. Dit doel wordt ruim geïnterpreteerd en individueel maatwerk is leidend. Personen behorende tot de doelgroep dienen immers maximaal gefaciliteerd te worden.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven worden hieronder behandeld.
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze beleidsregels. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze beleidsregels.
Artikel 2. Voorwaarden scholing
Afhandeling vindt plaats in een werkproces. De w-consulent beoordeelt de scholing inhoudelijk op basis van de vastgestelde beoordelingscriteria en rapporteert hierover. De rapportage wordt afgerond met een gemotiveerde eindconclusie (toekennen of afwijzen). Een offerte van het scholingsinstituut maakt in ieder geval onderdeel uit van de rapportage. Indien de kosten scholing hoger zijn dan het maximum toegestane bedrag en/of de opleiding duurt langer dan 1 jaar, dan overlegt de consulent met de teammanager. De motivatie om af te wijken van de algemene termijn en het maximale bedrag wordt opgenomen in de rapportage. Dit geldt ook voor het resultaat van het overleg met de teammanager. In de rapportage geeft de w-consulent vervolgens aan dat scholing (met begin en geplande einddatum) als activiteit geregistreerd moet worden in het re-integratiedossier. De w-consulent stelt vervolgens de beschikking op.
Vormen van voorliggende voorzieningen zijn:
Maatwerk is het uitgangspunt. Overwegingen hierbij zijn: sluit de scholing goed aan bij de interesses, passend bij de groeisectoren (voldoende arbeidsperspectief) en competenties, biedt de scholing voldoende perspectief op de arbeidsmarkt, is het goed te combineren met het gezinsleven etc.
Alleen directe kosten worden vergoed.
Bijkomende kosten, zoals boeken, leermiddelen en reiskosten kunnen worden vergoed uit het re-integratiebudget via het werkproces re-integratie.
Artikel 4. Beoordelingscriteria
Uitgangspunt van de beoordeling is het re-integratiebeleid. Kwalificatie/scholing is een belangrijke voorziening in het kader van de uitvoering van het geldende re-integratiebeleid. Het gaat hierbij om het behalen van een startkwalificatie, in het bijzonder voor jongeren. En als dit niet haalbaar is een arbeidsmarktkwalificatie. Een arbeidsmarktkwalificatie Inzet van het instrument scholing wordt dan ook benaderd vanuit het standpunt “ja, mits het past binnen het geldende kader”.
De beroepsbegeleidende leerweg (BBL) is een Nederlandse onderwijsvorm behorende tot het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en wordt gegeven op een Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) of een Agrarisch Opleidingencentrum (AOC). BBL-opleiding zijn opleidingen in het kader van de beroepsbegeleidende leerweg. Hierbij wordt werken (4 dagen) en leren (één dag) gecombineerd. Kenmerk van dit soort opleidingen is dat de deelnemer in loondienst werkt en daarnaast de opleiding volgt.
Behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-12998.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.