Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 12988 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 12988 | beleidsregel |
Beleidsregels Persoonsgebonden Re-integratiebudget Maastricht-Heuvelland
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
re-integratietraject: voorziening gericht op ondersteuning bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerd werk en de naar het oordeel van het college noodzakelijke geachte voorziening gericht op arbeidsinschakeling. Met ondersteuning wordt het geheel aan activiteiten bedoeld die de gemeente biedt ter bevordering van de arbeidsinschakeling. Dit geheel aan activiteiten vormt het re-integratietraject.
De doelgroep van het prb bestaat uit belanghebbenden die naar verwachting binnen één jaar in staat zijn om voldoende inkomsten uit dienstbetrekking of zelfstandig ondernemerschap te verwerven om zelfstandig in hun bestaan te kunnen voorzien. Het gaat om belanghebbenden die met ondersteuning in staat zijn om hun re-integratietraject zelf mede vorm te geven. Het prb kan worden aangevraagd door:
Het college stelt de hoogte van het prb vast op maximaal € 4.000,- exclusief btw per persoon. Op basis van no-cure-less pay. Aan de inzet van de voorziening is een budgetplafond gekoppeld.
Gulpen-Wittem, 19 december 2023
de secretaris,
R.H.M. Sluijsmans
de burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens
Middels een Persoonsgebonden re-integratiebudget (prb) wordt aan belanghebbenden de mogelijkheid geboden zelf hun re-integratietraject vorm te geven. De aanvraag voor een prb wordt dan ook ingediend door de cliënt. Een prb wordt aangemerkt als een door het college van B en W noodzakelijk geachte voorziening gericht op arbeidsinschakeling.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven worden hieronder behandeld.
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, Algemene wet bestuursrecht of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze beleidsregels. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze beleidsregels.
De doelgroep prb is verruimd met 16 en 17-jarigen met een kwalificatieplicht of leerplicht én 18 tot 27-jarigen zonder startkwalificatie.
Pre-start zelfstandig ondernemerschap.
Belanghebbenden die zelfstandig ondernemer willen worden, worden aangemeld bij de collega’s van het Zelfstandigenloket. Deze worden, na de eerste screening en gesprekken met het zelfstandigenloket, vervolgens aangemeld bij het Instituut voor midden- en kleinbedrijf (IMK) voor een test/ onderzoek. Dit onderzoek en het vervolgtraject wordt vanuit het prb betaald.
Een prb wordt ingezet voor een re-integratietraject met als doel het duurzaam verwerven van voldoende inkomsten om zelfstandig in het bestaan te kunnen voorzien door middel van:
Onder duurzame inkomsten uit een dienstbetrekking of zelfstandig ondernemerschap wordt verstaan: voldoende inkomsten om gedurende minimaal 6 uit 12 maanden zelfstandig in het levensonderhoud te kunnen voorzien.
Belanghebbende is de maat der dingen. Bij de inzet van een prb wordt optimaal de mogelijkheid geboden om maatwerk te bieden. Er wordt zoveel als mogelijk aansluiting gezocht bij de individuele situatie van de cliënt. Uit een traject/plan van aanpak moet het individuele maatwerk en het doel van het re-integratietraject duidelijk blijken. Afwijken van de uitgangspunten prb zijn mogelijk op grond van maatwerk. In dat geval geldt het volgende:
In het trajectplan dient het RIB te motiveren waarom een hoger bedrag en/of een langere trajectduur noodzakelijk wordt geacht. De beoordeling van de noodzaak om af te wijken van de algemene richtlijn (hardheidsclausule) ligt in beginsel bij de w-consulent. De verantwoordelijk teammanager dient deze beoordeling te fiatteren.
Wijzigingen van het traject in het kader van een prb moeten door de uitvoerder van het traject en/of de cliënt worden gemeld en gemotiveerd bij de w-consulent. In die gevallen dat er een hoger budget, dan wel een langere trajectduur noodzakelijk is, moet de cliënt hiertoe vooraf een ondertekende aanvraag indienen.
Het college kan in geval van onbillijkheid of klaarblijkelijke hardheid afwijken van de in deze beleidsregels opgenomen bepalingen.
Het beschikbare budget per re-integratietraject bedraagt maximaal € 4.000,- exclusief btw op basis van no cure-less pay. Aan de inzet van de voorziening is een budgetplafond gekoppeld. Dit budgetplafond wordt jaarlijks door het college vastgesteld.
Financieringsytematiek prb no cure-less pay
Het no cure-less pay principe is als volgt in de vergoeding van het prb opgebouwd:
Indien het prb wordt ingezet bij een jongere ter bekostiging van noodzakelijke ondersteuning bij een leer-werktraject gelden aparte financieringsafspraken. Indien een dergelijk traject aan de orde is dient contact te worden opgenomen met de gemeente en worden er in overleg met het RIB aparte financieringsafspraken gemaakt.
De gemeente beoordeelt of de organisatie die het betreffende traject gaat uitvoeren voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Organisaties die beschikken over een keurmerk van de stichting Blik op Werk, voldoen in ieder geval aan de kwaliteitseisen. In alle andere gevallen beoordeelt de gemeente vooraf of de kwaliteit voldoende geborgd is. De uitvoerder dient hiervoor een volledig ingevulde en ondertekende ‘Verklaring Uitvoerder’ in te leveren. Afstemming met een adviseur PW (re-integratie).
In het geval dat de uitvoerder derden inzet bij de uitvoering van het traject dan gelden de kwaliteitseisen ook voor de derden.
Indien de uitvoerder en/of de derden die de uitvoerder inzet niet aan deze eisen voldoet dan wordt de aanvraag afgewezen. Mocht gedurende de uitvoering van het traject blijken dat uitvoerder en/of derden die de uitvoerder van het traject inzet bij de uitvoering van het traject niet meer voldoet aan de gestelde eisen dan behoudt de gemeente zich het recht voor om het traject tussentijds te beëindigen.
Behoeft geen nadere toelichting.
Facturering is per belanghebbende op basis van een op onderdelen gespecificeerde factuur (in overeenstemming met de eerder ingediende offerte) onder vermelding van:
Behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-12988.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.