Verkeersbesluit uitbreiding venstertijden geslotenverklaring centrum Heerenveen

Z.24.429971

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat Oude Koemarkt, Achter de Kerk, Vleesmarkt, Lindegracht, Breedpad, Van Harenspad, Gemeenteplein, Wettertoer, Minckelersstraat, Dracht, Sieversstraat en Pleinweg (hierna: wegen in centrumgebied Heerenveen) gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Heerenveen;

dat de wegen in het centrumgebied van Heerenveen in beheer zijn bij de gemeente Heerenveen;

dat de wegen in het centrumgebied van Heerenveen wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Heerenveen bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Heerenveen is gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Inrichting Beheer Openbare Ruimte (IBOR);

dat de wegencategorisering van Heerenveen is opgenomen in het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan van de gemeente Heerenveen;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat wegen in het centrumgebied van Heerenveen gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom (30km/uur) en de wegen daarmee deel uitmaken van het verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat in juni 2007 het centrumgebied van Heerenveen autoluw is gemaakt door het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met daarop de tekst ‘laden/lossen toegestaan op ma t/m vr 7.00-12.00 uur en za van 7.00-10:00 uur, uitgezonderd fietsers en uitgezonderd ontheffinghouders’;

dat stelselmatig wordt geconstateerd dat op momenten die vallen buiten de bovengenoemde tijden, gemotoriseerd verkeer het centrumgebied inrijdt voor het laden en lossen van goederen;

dat hierdoor gedurende de hele dag het gemotoriseerde verkeer in het centrumgebied rijdt terwijl de geslotenverklaring bedoeld is om dit te voorkomen;

dat hierdoor de leefbaarheid en veiligheid van bewoners en bezoekers onder druk komt te staan;

dat het ontbreken van een permanente handhaving op de geslotenverklaring het negeren van de geslotenverklaring nauwelijks tot geen gevolgen heeft voor de overtreders;

dat sinds de zomer van 2023 er een meer effectieve vorm van handhaving plaatsvindt door middel van semi-intelligente camerasystemen waarmee voor permanente handhaving wordt gezorgd;

dat als gevolg van deze nieuwe handhavingsmethode het negeren van de geslotenverklaring en venstertijden vaker geregistreerd en beboet wordt;

dat ondernemers die na sluitingstijd van de winkels het centrumgebied inrijden voor het laden en lossen van goederen hierdoor problemen ervaren;

dat dit voor een aantal centrumondernemers betekent dat zij een (soms onmogelijke) aanpassing moeten doorvoeren in hun bedrijfsvoering;

dat op verzoek van en in samenwerking met de HCOV (Heerenveense Centrum Ondernemers Vereniging) en bewoners is besloten te onderzoeken of een extra tijdslot na sluitingstijd van de winkels in het centrumgebied de bezwaren van ondernemers tegen deze effectievere vorm van handhaving kan wegnemen;

dat in overleg met HCOV en bewoners is besloten een proefperiode in te stellen en dat deze proefperiode reeds heeft plaatsgevonden;

dat tijdens deze proefperiode een extra tijdslot is toegevoegd waarin laden- en lossen in het centrumgebied wel is toegestaan, namelijk van op maandag t/m woensdag en vrijdag van 18:00 tot 20:00 uur en op zaterdag van 17:00-19:00;

dat er in verband met de koopavond geen extra tijdslot voor laden en lossen van goederen wordt toegevoegd op donderdag;

dat tegen het einde van de proefperiode er een evaluatie heeft plaatsgevonden met HCOV en een delegatie van bewoners;

dat hieruit is geconcludeerd dat een extra tijdslot bijdraagt aan de voorkoming van te ingrijpende procesveranderingen bij enkele logistiek-intensieve ondernemingen in het centrum van Heerenveen en dat deze maatregel tevens bijdraagt aan het vergroten van draagvlak bij ondernemers in het centrumgebied voor effectievere handhaving door het gebruik van camerasystemen;

dat uit de evaluatie met HCOV en een delegatie bewoners is geconcludeerd dat het extra tijdslot niet heeft geleid tot aanzienlijke toename van gemotoriseerd verkeer in het autoluwe centrumgebied van Heerenveen;

dat er tijdens de proefperiode geen klachten bij de gemeente zijn binnengekomen over laad- en losverkeer in het centrum tijdens de toegevoegde venstertijden;

en dat uit de evaluatie met HCOV en een delegatie bewoners is gebleken dat de overlast voor bewoners en ondernemers minimaal is geweest;

dat het gemotoriseerd verkeer dat gebruik maakt van het extra tijdslot volgens de gemeente Heerenveen geen afbreuk doet aan de verblijfskwaliteit daar dit tijdslot bewust buiten de piekmomenten in het centrumgebied is gekozen;

dat daarom de gemeente Heerenveen voorstelt om de venstertijden in het centrumgebied van Heerenveen te wijzigen en een extra tijdslot toe te voegen voor het laden en lossen van goederen;

dat de gemeente Heerenveen naar aanleiding van de evaluatie met HCOV en de delegatie bewoners mee wil werken aan het verzoek om in het centrumgebied de venstertijden uit te breiden door een extra tijdslot toe te voegen op maandag tot en met woensdag van 18:00 uur tot 20:00 uur, vrijdag van18:00 tot 20:00 uur en op zaterdag van 17:00 tot 19:00 uur;

dat om dit te realiseren de bestaande onderborden onder de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de tekst ‘laden/lossen toegestaan ma t/m vr van 7.00 uur -12:00 uur, za van 7.00-10.00 uur, uitgezonderd fietsers en uitgezonderd ontheffinghouders’ worden vervangen door de onderborden met de tekst ‘laden/lossen toegestaan op maandag 7-12 uur en 18-20 uur, dinsdag 7-12 uur en 18-20 uur, woensdag 7-12 uur en 18-20 uur, donderdag 7-12 uur, vrijdag 7-12 uur en 18-20 uur, zaterdag 7-10 uur en 17-19 uur, uitgezonderd fietsers en uitgezonderd ontheffinghouders’;

dat de bestaande verkeersborden C1 en onderborden ‘uitgezonderd fietsers’ op de locaties Van Harenspad, Dracht en Burgemeester Kuperusplein blijven gehandhaafd;

dat dit verkeersbesluit leidt tot een geringe toename van verkeer op de wegen. De toename van de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige gebouwen bedraagt niet meer dan 1,5 dB. Dit is aanvaardbaar;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van onderborden onder verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met het uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregel;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie positief heeft geadviseerd op de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Heerenveen besluit:

om de bestaande verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de onderborden met daarop de tekst ‘laden/lossen toegestaan ma t/m vr van 7.00 uur -12:00 uur, za van 7.00-10.00 uur, uitgezonderd fietsers en uitgezonderd ontheffinghouders’ op de onderstaande locaties:

- Koemarkt, t.h.v. de Paul Krugerkade

- Lindegracht, t.h.v. van Kleffenslaan

- Minckelersstraat, t.h.v. Gemeenteplein

- Breedpad, t.h.v. Gedempte Molenwijk;

- Achter de kerk, t.h.v. no. 2;

te vervangen door verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met daarop de tekst ‘laden/lossen toegestaan op:

- maandag 7-12 uur en 18-20 uur

- dinsdag 7-12 uur en 18-20 uur

- woensdag 7-12 uur en 18-20 uur

- vrijdag 7-12 uur en 18-20 uur

- zaterdag 7-10 uur en 17-19 uur

uitgezonderd fietsers en uitgezonderd ontheffinghouders’;

de bestaande verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de onderborden met daarop de tekst ‘uitgezonderd fietsers’ op de onderstaande locaties:

- Van Harenspad, t.h.v. van Kleffenslaan

- Dracht, t.h.v. Koornbeursweg

- Burgemeester Kuperusplein, t.h.v. Sieversstraat;

te behouden;

een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets

Heerenveen, 6 februari 2024

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

Namens dit college,

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

J. van Leeuwenstijn, M.A. Fokkens-Kelder

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Heerenveen, postbus, 7500 AA te Heerenveen. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- Het kenmerk van het besluit (Z.24.429971)

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening.

Naar boven