Subsidieverordening voor verbetering van de reclame-uitingen op gevels in het dorpshart Aalst gemeente Waalre 2024

De raad van de gemeente Waalre;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 februari 2024, nr. 2024-12 ;

 

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en artikelen 4:21 tot en met 4:80 van de Awb.

 

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Subsidieverordening voor verbetering van de reclame-uitingen op gevels in het dorpshart Aalst gemeente Waalre 2024

 

Hoofstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    toepassingsgebied: het gebied zoals omschreven in artikel 2 en weergegeven op de bij deze verordening horende kaart.

  • b.

    bestaande situatie: de staat en situatie van een Gevel zoals aanwezig op het moment van vaststelling van deze Verordening.

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre

  • d.

    gevel:

  • een gevel van een pand, geen appartementengebouw zijnde, gelegen aan de openbare weg en

  • een zij- of achtergevel van een pand, geen appartementengebouw zijnde, zichtbaar vanaf de openbare weg voor zover deze naar het oordeel van het college aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg;

  • e.

    herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden:

  • het maken van een (schets)ontwerp voor een gevel;

  • verbeteren van de beeldkwaliteit door middel van gevelaanpassing en/of gevel-transformatie;

  • structureel herstel of het wegwerken van achterstallig onderhoud van:

  • -

    verwijderen of aanpassen van (storende) reclame of bouwkundige luifels;

  • -

    aanbrengen reclame-uitingen op ramen, winkelpuien, borstwering en deuren;

  • -

    aanbrengen of aanpassen vaste zwevende luifel;

  • -

    gevelbedekkingen zoals dak- en kroonlijsten;

  • -

    afwerkingen, zoals pleisterwerk en schilderwerk;

  • -

    gevelbeplanting die het hele jaar groen is;

  • -

    een voedings/bewateringssysteem om deze planten in leven te houden.

  • f.

    rechthebbende:

  • de eigenaar van het pand;

  • de opstalhouder van het pand;

  • de vruchtgebruiker van het pand;

  • de huurder van een pand, mits die van de eigenaar een schriftelijke toestemming verkrijgt voor verbetering van de gevel van het pand dat hij huurt en de eigenaar verklaart de verbeteringen te handhaven na ommekomst van de huurperiode;

  • g.

    kosten: alle soorten kosten die noodzakelijk zijn om verbeteringswerkzaamheden (en verbeteringsonderzoek) aan een gevel uit te voeren;

  • h.

    subsidie: een financiële bijdrage die wordt verstrekt op grond van deze verordening;

  • i.

    vaststellen van de subsidie: het besluit van het college waarbij de uiteindelijke hoogte van de subsidie wordt vastgesteld, nadat de werkzaamheden zijn gereed gemeld.

  • j.

    verbetering: onder te subsidiëren verbetering wordt verstaan structurele verbeteringen van de gevel voor delen van de gevel die in de bestaande situatie niet passend waren binnen de uitgangspunten van het “Beeldkwaliteitsplan dorpshart Aalst” (vastgesteld op 2 maart 2021) en het “Beeldkwaliteitsplan Reclame dorpshart Aalst” (vastgesteld op 28 november 2023) en door verbeteringswerkzaamheden ervoor zorgen dat de gevel met reclame-uitingen passend zijn binnen de geldende beeldkwaliteitsplannen.

  • k.

    verlenen van de subsidie: het besluit van het college dat een voorwaardelijke aanspraak op de bijdrage verschaft aan de rechthebbende. Onder de voorwaarde dat aan de in deze subsidieverordening gestelde voorwaarden wordt voldaan alsmede dat door de rechthebbende de benodigde vergunning(en) en/of positieve adviezen worden verkregen;

     

Artikel 2 Toepassingsgebied

  • 1.

    Deze subsidieverordening voor gevelverbetering is van toepassing op het geografische gebied zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende plankaart. Het toepassingsgebied bestaat uit de volgende straten: De Leesakker en Den Hof.

  • 2.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan de rechthebbende van een pand in het plangebied waarin detailhandel, horeca of dienstverlening is gevestigd.

 

Hoofdstuk 2. De subsidie

Artikel 3 Buiten toepassing algemene subsidieverordening

Op de subsidie op grond van deze verordening is de Algemene ondersteunings- en subsidieverordening gemeente Waalre 2017 niet van toepassing

Artikel 4 Kosten waarvoor een subsidie kan worden toegekend

  • 1.

    Het college kan een subsidie verlenen als tegemoetkoming in de kosten van verbeteringswerkzaamheden op basis van een ingediend ontwerp. De kosten voor ontwerp/vergunning (zie lid 2c, 2d, 2e) komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking als ook daadwerkelijk tot de uitvoering van verbeteringswerkzaamheden wordt overgegaan en deze gereed worden gemeld.

  • 2.

    Onder de kosten van verbeteringswerkzaamheden waarvoor een subsidie kan worden toegekend, wordt verstaan:

  • a.

    het deel van de aanneemsom dat betrekking heeft op de verbetering van (onderdelen van) de gevel;

  • b.

    materiaalkosten, indien en voor zover er sprake is van in eigen beheer, dan wel in beheer van toevertrouwde derden te verrichten verbeteringswerkzaamheden;

  • c.

    de kosten van de architect/ontwerper, voor een technische opname indien nodig, een schetsontwerp schaal 1 : 50 en een gedetailleerde begroting;

  • d.

    de eventuele noodzakelijke kosten van een gespecialiseerde deskundige;

  • e.

    de legeskosten die betrekking hebben op de ingevolge onder a, b, c en d vastgestelde kosten;

  • f.

    de BTW over de ingevolge onder a, b, c en d vastgestelde subsidiabele kosten, voor zover de aanvrager kan aantonen dat deze niet bij ’s rijks belastingen kan worden teruggevorderd.

 

Artikel 5 Bijdrage aan verbetering van de gevel

  • 1.

    Het college kan aan een rechthebbende een bijdrage verlenen van maximaal 50% van de werkelijk gemaakte kosten per pand (verbeteringsonderzoek en verbeteringswerkzaamheden) tot een maximum van € 5.000,- per pand.

  • 2.

    Het college kan besluiten een bijdrage als voorschot te financieren.

  • 3.

    Het totaal beschikbare budget is € 35.000.

  • 4.

    Cumulatie van subsidies op grond van deze regeling is niet toegestaan. Per pand is maximaal één subsidie aanvraag mogelijk.

 

Artikel 6 wijze van aanvragen

  • 1.

    Eigenaren van gevels waar de reclame-uitingen niet voldoen aan de geldende beeldkwaliteitsplannen ontvangen jaarlijks een schriftelijke oproep.

  • 2.

    Eenmaal per jaar is het binnen één periode mogelijk om een subsidieaanvraag te doen. Van 1 april 2024 tot en met 30 april 2024 kunnen geveleigenaren een subsidieaanvraag indienen middels het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier op de website van de gemeente Waalre.

  • 3.

    Wanneer het subsidiebudget niet is uitgeput, wordt in 2025 een soortgelijke schriftelijke oproep aan de geveleigenaren gedaan.

  • 4.

    Bij de oproep worden door het college de voorwaarden, eisen en de selectieprocedure omtrent de aanvraag bekend gemaakt.

 

Artikel 7 Advies met betrekking tot de aanvraag

  • 1.

    Het college stelt een adviescommissie in met als taak de beoordeling van de naar aanleiding van de oproep ingediende aanvragen.

  • 2.

    Deze adviescommissie bestaat uit minimaal 3 leden, waaronder in ieder geval:

    • a.

      een of meerdere leden van de Commissie Omgevingskwaliteit Waalre;

    • b.

      een of meerdere ambtelijk vertegenwoordigers van de gemeente.

 

Artikel 8 Beslissing op de aanvraag

  • 1.

    Het college beslist over het verlenen van een subsidie op basis van advies van de adviescommissie die is ingesteld op grond van artikel 6 van deze verordening.

  • 2.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst in de reactieperiode omschreven in artikel 5 en worden gehonoreerd op basis van advies van de adviescommissie die is ingesteld op grond van artikel 6 van deze verordening.

 

Artikel 9 Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze verordening wordt, onverminderd het elders in deze verordening bepaalde, niet toegekend indien:

  • a.

    het pand niet in het plangebied is gesitueerd;

  • b.

    de functie van het pand alleen een woning betreft;

  • c.

    het een pand betreft wat gesloopt gaat worden;

  • d.

    de noodzakelijke vergunningen voor het bouwplan voor de verbetering van de gevel of reclame-uiting niet kunnen worden verleend;

  • e.

    indien sprake is van een bestaande gevel met reclame-uitingen die reeds in de bestaande situatie al passend is binnen de kaders van het “Beeldkwaliteitsplan dorpshart Aalst” en het “Beeldkwaliteitsplan Reclame dorpshart Aalst”. Waardoor geen sprake is van een Verbetering.

  • f.

    Indien de aangevraagde gevelverbetering niet passend is binnen het “Beeldkwaliteitsplan dorpshart Aalst” (2021) en “Beeldkwaliteitsplan Reclame dorpshart Aalst” (2023).

  • g.

    Aan rechthebbenden die op het moment van aanvraag, dan wel op het moment waarop college op de aanvraag beslissen, in staat van faillissement of surseance van betaling verkeren, wordt geen bijdrage toegekend.

  • h.

    Indien het subsidieplafond is bereikt. Het subsidieplafond is gelijk aan het ingevolge de gemeentelijke begroting beschikbare bedrag.

 

Artikel 10 Voorwaarden

  • 1.

    De bijdrage wordt toegekend, onverminderd het elders in deze verordening bepaalde, onder voorwaarde dat:

    • a.

      binnen 26 weken na de dag waarop het besluit tot verlening van subsidie aan de rechthebbende is verzonden met de werkzaamheden een aanvang wordt gemaakt en dit schriftelijk wordt gemeld aan het college;

    • b.

      de werkzaamheden zijn voltooid binnen twee jaar na het verlenen van de subsidie;

    • c.

      aan de door het college met controle belaste personen of organisatie toegang wordt verleend tot de werkzaamheden en inzage wordt verleend in de bescheiden en, zo nodig, gegevens worden verstrekt die betrekking hebben op de uit te voeren werkzaamheden;

    • d.

      niet wordt afgeweken van een ingediend en goedgekeurd definitieve verbeterplan, behalve voor zover voorafgaande schriftelijke toestemming van het college is verkregen;

Artikel 11 Vaststelling bijdrage

  • 1.

    Het college stelt de subsidie vast binnen acht weken nadat:

  • a.

    de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld onder indiening van de daarop betrekking hebbende gegevens, onder meer de originele rekeningen en betalingsbewijzen inzake de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede de totale kostenopstelling waarin de verrichte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en, voor zover van toepassing, een lijst van goedgekeurd meer en minderwerk;

  • b.

    de onder a bedoelde werkzaamheden door of vanwege het college zijn gecontroleerd en akkoord bevonden.

  • 2.

    Het college stelt de bijdrage volledig betaalbaar binnen vier weken nadat de subsidie is vastgesteld.

 

Hoofdstuk 3. Administratieve bepalingen

Artikel 12 Wijzigingen van het plan

  • 1.

    Elke wijziging in de plannen behoeft voorafgaande schriftelijke toestemming van het college.

  • 2.

    Toestemming wordt slechts verleend indien:

  • a.

    naar het oordeel van het college voldoende is aangegeven waarom de wijziging noodzakelijk is en welke wijzigingen in de oorspronkelijke aanvraag optreden;

  • b.

    de kosten van de wijziging worden overgelegd in een gespecificeerde begroting;

  • c.

    geen strijd ontstaat met enige bepaling van deze verordening.

 

Artikel 13 Het gereed melden van de werkzaamheden

  • 1.

    De aanvrager dient binnen 2 maanden na de oplevering van de herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden een gereedmelding in. De gereedmelding geldt tevens als aanvraag om vaststelling van de subsidie.

  • 2.

    De gereedmelding bevat:

  • a.

    een volledig ingevuld gereedmeldingsformulier of anderzijds door college opgesteld document;

  • b.

    een gespecificeerd overzicht van kosten;

  • c.

    een verklaring van de aanvrager dat aan de voorwaarden waaronder de subsidie is verleend, is voldaan;

  • 3.

    het college bevestigt de ontvangst van de gereedmelding schriftelijk aan de aanvrager.

  • 4.

    het college kan nadere regels stellen inzake de gegevens die bij de gereedmelding moeten worden verstrekt.

  • 5.

    De aanvrager houdt gedurende vijf jaar na de gereedmelding alle rekeningen en betalingsbewijzen met betrekking tot de werkzaamheden ter controle beschikbaar.

 

Artikel 14 Vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Binnen acht weken na ontvangst van de gereedmelding wordt beslist of met de gereedmelding wordt in gestemd. Ter controle van de gegevens kan de termijn eenmaal met acht weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

  • 2.

    Indien wordt ingestemd met de gereedmelding, worden de kosten vastgesteld en de hoogte van de subsidie definitief bepaald overeenkomstig het bepaalde in artikel 4:46 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 15 Uitbetalen subsidie

Uitbetaling vindt plaats binnen vier weken na de vaststelling van de hoogte van de subsidie, op een door de aanvrager bij zijn aanvraag opgegeven IBAN-rekeningnummer.

 

Artikel 16 Intrekking subsidie

Indien een subsidie op basis van deze verordening is toegekend dan wel vastgesteld dan wel uitbetaald op grond van door de aanvrager verstrekte onjuiste gegevens, waarvan de aanvrager wist of redelijkerwijze had kunnen weten dat deze gegevens onjuist waren, trekt het college de besluiten tot het verlenen en/of vaststellen van die subsidie in en vordert eventueel reeds uitbetaalde subsidie terug.

 

Artikel 17 Hardheidsclausule

Indien toepassing van deze verordening zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kan het college afwijken van de bepalingen in deze verordening.

 

Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De verordening treedt in werking op 1 april 2024.

  • 2.

    De verordening eindigt op 31 december 2025.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: “Subsidieverordening voor verbetering van de reclame-uitingen op gevels in het dorpshart Aalst gemeente Waalre 2024”.

 

 

BIJLAGE: Kaart Toepassingsgebied

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Waalre in de openbare vergadering van 19 maart 2024.

De raad van de gemeente Waalre,

de griffier, de voorzitter,

W.A. Ernes M.F. Oosterveer

Naar boven