Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2024, 127682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2024, 127682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Raamregeling tijdelijke subsidies Nieuwegein 2024
Hoofdstuk 1 Algemene en financiële bepalingen
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1.2 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Verordening kan worden verstrekt voor een activiteit waarvoor het Rijk op grond van een SPUK middelen aan de gemeente beschikbaar heeft gesteld.
Subsidie wordt slechts verstrekt als de SPUK-beschikking de subsidiabele activiteit en de beschikbare financiële middelen vermeldt.
Artikel 1.1.8 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt ten hoogste het bedrag dat in de SPUK-beschikking staat vermeld.
Bij het verdelen van subsidie worden alle subsidieaanvragen in volgorde van onderstaande criteria getoetst en gewaardeerd:
Het college stelt de subsidie vast binnen 12 weken na de ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling, tenzij in de specifieke SPUK-regeling een afwijkende termijn is bepaald.
Paragraaf 1.2 Financiële bepalingen
Op 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd, is de omvang van toegestane reserve die gevormd is uit verkregen middelen voor de activiteit dan wel periodieke activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, maximaal 30% van de begrote kosten voor deze activiteit.
Wanneer de subsidieaanvrager aantoont dat voor een bestendige uitvoering van de te subsidiëren activiteiten een reserve noodzakelijk is die hoger is dan de reserve als bedoeld in het tweede lid, stelt het college bij verleningsbeschikking de hoogte van de toegestane reserve vast op de aangetoonde noodzakelijke omvang.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 februari 2024,
Ellie Liebregts
secretaris
Marijke van Beukering-Huijbregts
burgemeester
Toelichting bij Raamregeling tijdelijke subsidies Nieuwegein 2024
Het aantal Specifieke Uitkeringen (SPUK-regelingen) neemt toe. Het betreft incidentele financiële middelen van het Rijk die de gemeente deels middels subsidie wil verstrekken aan organisaties t.b.v. het uitvoeren van activiteiten in de stad waarvoor de SPUK-regeling is bedoeld.
Deze raamregeling is de wettelijke basis voor de subsidiëring van tijdelijke activiteiten waarvoor incidentele financiële middelen beschikbaar zijn vanuit een SPUK-regeling.
De raamregeling is als een kapstok met uitgewerkte algemene- en financiële bepalingen, en dan per hoofdstuk de subsidieregels voor de specifieke SPUK-regeling. Per SPUK-regeling zal telkens een apart hoofdstuk worden toegevoegd. Dat hoofdstuk gaat dan over de activiteiten en doelgroep die voor de subsidie in aanmerking komen.
Van de artikelen die hieronder niet worden toegelicht, spreekt de inhoud voor zichzelf.
Artikel 1.1.1 Begripsbepalingen
In dit artikel zijn de begrippen gedefinieerd die in deze regeling worden gehanteerd.
Artikel 1.1.2 Subsidiabele activiteit
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten zoals gedefinieerd in de SPUK-regeling en/of SPUK-beschikking.
Vooroverleg kan bij sommige subsidieaanvragen voor activiteiten van een specifieke SPUK-regeling verplicht worden gesteld. Dit wordt in de specificatie in desbetreffend hoofdstuk vermeld. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn om afstemming tussen de uitvoerende partijen te bewerkstelligen.
Artikel 1.1.8 Hoogte van de subsidie
De SPUK-beschikking vermeld het totaalbedrag waarop de gemeente recht heeft. Maar het is per SPUK-regeling verschillend welk deel van dat totaalbedrag middels subsidie zal worden verstrekt om de activiteiten van de SPUK-regeling uit te voeren. Ook andere kosten kunnen uit het totaalbedrag worden betaald. Dit kunnen zowel interne kosten van de gemeente zijn of bedragen zijn die middels inkoop van diensten of producten worden besteed.
Een subsidieplafond heeft alleen zin als er aanvragen van verschillende aanvragers worden verwacht die voor dezelfde activiteiten subsidie willen ontvangen.
Het college heeft verdeelregels van het beschikbaar gestelde subsidiebudget opgesteld.
Met het oog op de rechtszekerheid verlangt de Awb, dat subsidieplafonds en de wijze van verdeling van de beschikbare middelen voor subsidiering bekend wordt gemaakt, vóórdat deze, ingaat. Zo kunnen potentiële aanvragers tijdig weten hoeveel budget beschikbaar is.
Het is van belang te benadrukken dat in aanvulling op of in afwijking van artikelen 13 en 14 van de Verordening bij besluit tot subsidieverlening nadere eisen gesteld kunnen worden aan de verantwoording voor zover dit op grond van de SPUK-regeling of SPUK-beschikking wenselijk is. Dit betreft niet alleen de inhoud van de verantwoording maar ook de indieningstermijn.
Artikel 1.1.13 Weigeringsgronden
In artikel 4:25 en 4:35 van de Awb zijn weigeringsgronden voor het weigeren van subsidie opgenomen. Deze zijn aangevuld in artikel 8 van de Verordening. De weigeringsgronden van deze regeling gelden naast deze in de Awb en de Verordening.
Onderdeel b. geeft aan dat subsidie wordt geweigerd als een activiteit dubbel is gefinancierd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-127682.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.