Verkeersbesluit voor diverse verkeersmaatregelen in een fietsstraat aan parallelweg Volkelseweg te Uden

Zaaknummer: 88427-2023

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het nemen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het plaatsen en verwijderen van borden A1, B3, B4, B5, B6, C2, D2, D05r, E1 en G12a, uit bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 RVV 1990, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie.

overwegende dat:

  • de Volkelseweg in de kern Uden ligt en in eigendom en beheer is bij de gemeente Maashorst;

  • de Volkelseweg een hoofdrijbaan en erftoegangsweg betreft met een maximumsnelheid van respectievelijk 50 en 30 km/u;

  • de Volkelseweg onderdeel is van een doorgaande fietsverbinding tussen het centrum van Uden en het bedrijventerrein en Volkel;

  • het hierdoor wenselijk is om de huidige parallelweg van de Volkelseweg als een zogenoemde fietsstaat in te richten waarbij motorvoertuigen te gast zijn;

  • de inrichting van een fietsstraat de aanwezigheid van fietsers benadrukt en beter aansluit bij de functie van de parallelweg van de Volkelseweg;

  • een fietsstraat in het teken staat voor directheid en comfort voor de fietser en het daarom ook wenselijk is dat bestuurders van de zijstraten Volkelseweg, President Kennedylaan, Kersengaarde, Missiezusterslaan en Retraitelaan en aansluiting op de Liessentstraat in Uden voorrang verlenen aan bestuurders op de fietsstraat;

  • de huidige uitritconstructies van de hoofdrijbaan Volkelseweg met de parallelweg Volkelseweg worden omgevormd naar een voorrangskruispunt om het op en afrijden van de aansluitingen te vergemakkelijken;

  • de aansluiting van de Volkelseweg op de President Kennedylaan wordt verlegd, zodat er een directe en overzichtelijke verbinding ontstaat;

  • er naast de fietsstraat een trottoir voor voetgangers wordt aangelegd, zodat de voetganger een veilige plaats heeft op de Volkelseweg;

  • het wenselijk is om de parkeerverbodszone te behouden, zodat fietsers niet worden gehinderd door geparkeerde voertuigen op de rijbaan;

  • de parkeerverbodszone uit te breiden naar de hoofdrijbaan om het bordenwoud op de verbindingswegen tussen hoofdrijbaan en parallelweg te verminderen;

  • deze bovengenoemde maatregelen de verkeersveiligheid met name voor de fietser en voetganger zal bevorderen;

  • deze herinrichting naar fietsstraat met bijbehorende verkeersmaatregelen past in de uitgangspunten uit het Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan waarin een van de doelstellingen is de verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor fietsverkeer te verbeteren;

  • het verbeteren van verkeersveiligheid en bereikbaarheid weer bijdraagt aan andere doelstellingen zoals verwoord in het GVVP;

  • het in het GVVP opgenomen doelstellingen gaan daarnaast over het stimuleren van de fiets als vervoersmiddel en het verleiden van weggebruikers om de auto te laten staan;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant.

b e s l u i t

  • 1.

    tot het instellen van een 30 km/u zone, middels het plaatsen van borden A01-30zb en borden A02-30ze uit bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende wegen:

    • a.

      op de parallelweg Volkelseweg tussen rotonde Loopkantstraat en de overgang naar het fietspad thv de Liessentstraat;

    • b.

      Retraitelaan;

    • c.

      Missiezusterslaan

    • d.

      Kersengaarde

    • e.

      Zuster Theodardahof;

    • f.

      President Kennedylaan tussen Volkelseweg en Loopkantstraat;

    • g.

      Volkelseweg tussen parallelweg en Loopkantstraat;

  • 2.

    tot het instellen van een voorrangsregeling middels het plaatsen van de borden B4, B5 (voorrangskruispunt) en B6 (verleen voorrang op de voor bestuurders kruisende weg) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruispunten met de:

    • a.

      parallelweg Volkelseweg tussen rotonde Loopkantstraat en de overgang naar het fietspad thv de Liessentstraat;

    • b.

      Retraitelaan;

    • c.

      Missiezusterslaan

    • d.

      Kersengaarde

    • e.

      Zuster Theodardahof;

    • f.

      President Kennedylaan tussen Volkelseweg en Loopkantstraat;

    • g.

      Volkelseweg tussen parallelweg en Loopkantstraat;

    • h.

      Uitrit van Volkelseweg 32

  • waarbij bestuurders komend vanaf de zijwegen President Kennedylaan, Kersengaarde, Missiezusterslaan, Retraitelaan en hoofdrijbaan voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de ‘fietsstraat’ Volkelseweg alsook aan bestuurders op de hoofdrijbaan, alsook bestuurders vanaf de hoofdrijbaan die afslaan naar de parallelweg of zijwegen;

  • 3.

    tot het instellen van een parkeerverbodszone, middels het plaatsen van borden E01zb en E01ze als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 voor de volgende straten en weggedeelten;

    • a.

      hoofdrijbaan Volkelseweg tussen Liessentstraat en huisnummer 24;

    • b.

      op de parallelweg Volkelseweg tussen huisnummer 24 en de overgang naar het fietspad thv de Liessentstraat;

    • c.

      Retraitelaan;

    • d.

      Missiezusterslaan

    • e.

      Kersengaarde

    • f.

      Zuster Theodardahof;

  • 4.

    Het afsluiten van wegvakken voor bredere voertuigen met fysieke maatregelen als bedoeld in artikel 15 lid 2 wegenverkeerswet in combinatie met borden D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 (passeren aan de zijde die de pijl aangeeft) op onderstaande locaties:

    • a.

      Overgang van verplicht fietspad naar fietsstraat aan de zuidkant van de Volkelseweg ter hoogte van de Liessentstraat;

    • b.

      Overgang vanaf de rijbaan Volkelseweg (parallelweg) naar de rotonde thv de Loopkantstraat;

  • 5.

    tot het intrekken van verplichte (brom-)fietspaden op de overgangen van de hoofdrijbaan en parallwelweg Volkelseweg ter hoogte van de President Kennedylaan en rotonde Loopkantstraat te Uden, middels het verwijderen van 4 borden G12a als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.

    tot het intrekken van een eenrichtingsweg, vanuit deze richting verboden in te rijden, op de verbindingsweg tussen de hoofdrijbaan en parallelweg Volkelseweg te Uden ter hoogte van het kruispunt met de President Kennedylaan, middels het verwijderen van bord C2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    tot het intrekken van een verplichte rijrichting op de verbindingsweg tussen de hoofdrijbaan en parallelweg Volkelseweg te Uden ter hoogte van het kruispunt met de President Kennedylaan, middels het verwijderen van bord D05r als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    het intrekken van (delen van) verkeersbesluiten die betrekking hebben op de verkeersmaatregelen in besluitpunten 5, 6 en 7.

Uden, 14 maart 2024

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen, teammanager Civiele Techniek

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek-schrift ook digitaal indienen. Kijk voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen.

Naar boven