Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 124115 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 124115 | beleidsregel |
Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen 2024
Deze nota is van toepassing op alle terrassen binnen de gemeente Groningen. Voor de binnenstad van Groningen gelden kwaliteitsregels die deels zijn gebaseerd op beeldkwaliteitsplannen, voor de overige wijken, de dorpen en het buitengebied wordt meer ruimte gegeven.
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Dit gebruik betekent ook dat er regels voor de openbare ruimte moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leiden. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: ze zijn uitnodigend en benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit. Terrassen in de openbare ruimte zijn veelal prominent aanwezig in het beeld van de stad. Dit is een kans, maar kan ook een afbreuk worden. Het is van groot belang dat de terrasindeling en terrasinrichting een positieve bijdrage leveren aan de openbare ruimte als geheel.
Terrassen maken (veelal) gebruik van de openbare ruimte of sluiten daarop aan. In samenspraak met Koninklijke Horeca Nederland, de Adviesraad voor Gehandicaptenbeleid, de Groningen City Club en de politie zijn deze beleidsregels opgesteld. Deze regels zijn er om verrommeling tegen te gaan, om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, om overlast te voorkomen en tegemoet te komen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
De burgemeester kan een vergunning verlenen indien wordt voldaan aan de regels van artikel 2:27 APVG. Deze beleidsregels geven nadere invulling aan artikel 2:27 APVG.
De horecaregels zijn een weergave van een algemeen beoogde kwaliteit voor de gemeente, vastgelegd in deze regels.
Afwijkingen voor specifieke gevallen, nieuwe ontwikkelingen of collectieve uitstraling zijn daarmee niet uitgesloten. Deze dienen samen met de gemeente te worden onderzocht en kunnen eventueel door de burgemeester worden vergund.
Als het gaat om het gebruik van de ruimte, is het aan de gemeente om een afweging te maken ten opzichte van het overig gebruik van de openbare ruimte en het geldende beleid. De vereisten hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 4.
Als een ondernemer wil afwijken van de regels voor uitstraling dient de ondernemer te beargumenteren waarom deze wil afwijken. Er zal in de beoordeling gekeken worden naar de invloed op de omgeving.
De burgemeester kan, bij een dergelijk verzoek tot afwijking, advies inwinnen bij de tripartite commissie. Deze commissie bestaat uit drie leden: een lid dat adviseert over welstand en ruimtelijke kwaliteit, een lid van het handhavingsteam en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland. De tripartite commissie adviseert de burgemeester op basis van vier criteria:
Enkel een versterking van de eigen identiteit is dus geen valide reden.
Groningen ambieert een harmonieus straatbeeld waar terrassen zich als vanzelfsprekend voegen in de omgeving. Terrassen zijn in principe direct gekoppeld aan de eigen voorgevel en de breedte van het terras volgt de parcellering van de bebouwing. Uitzonderingen zijn mogelijk waarbij in elk geval een positief advies van de stedenbouwkundige van dienst noodzakelijk is. In geval van overdracht op een nieuwe exploitant, is opnieuw een vergunning noodzakelijk. Een terras wordt nooit voor een in- of uitgang vergund.
De gemeente heeft als eerste prioriteit een goed functionerende openbare ruimte waarin gastvrijheid, veiligheid, aantrekkelijkheid en vrije loopruimte gewaarborgd zijn. Voetgangers en mindervaliden moeten altijd voldoende ruimte hebben om het trottoir te gebruiken en moeten elkaar daarbij veilig kunnen passeren. Deze doorloopbreedte moet daarom obstakelvrij zijn. Gastvrij is ook dat je naast elkaar kan lopen. Terrassen worden enkel toegestaan als deze loopruime gewaarborgd is.
In voetgangersgebieden moet er bovendien voldoende vrije doorgang zijn voor hulpdiensten. De gemeente heeft de bevoegdheid om tijdelijk het gebruik van een terras op te schorten, om andere gebruikers ruim baan te geven, bijvoorbeeld bij grote evenementen.
Sommige gebieden in- en rond de binnenstad zijn extra bijzonder en daarvoor heeft de gemeente aanvullende beeldkwaliteitsplannen opgesteld. In deze plannen kunnen aanvullingen of afwijkingen ten opzichte van de algemene regels zijn opgenomen. De beeldkwaliteitsplannen maken onderdeel uit van deze beleidsregels. Voor de volgende gebieden zijn beeldkwaliteitsplannen vastgesteld:
De gemeente Groningen hecht groot belang aan het zo spoedig mogelijk CO2-neutraal maken van de gemeente. De gemeente zal daarom zoeken naar manieren om ook de terrassen in overeenstemming met dit uitgangspunt in te vullen. Dit geldt met nadruk ook voor middelen die worden ingezet om het verblijf op koudere dagen op de terrassen te veraangenamen.
Ter uitwerking van artikel 2:27 van Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021.
Tripartite commissie: indien de burgemeester wordt verzocht een uitzondering te maken op de voorschriften, kan hij advies inwinnen bij de tripartite commissie. Deze commissie bestaat uit drie leden: een lid dat adviseert over welstand en ruimtelijke kwaliteit, een lid van het handhavingsteam en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland.
Terrassen mogen alleen open zijn als de horecaonderneming die het terras exploiteert geopend is. Daarbij gelden de volgende beperkingen:
Op dagen met een weersvoorspelling van 27 graden of hoger, treedt het ‘tropisch-weer scenario’ in werking. De gemeente kondigt dit aan op haar website. Het ‘tropisch-weer scenario’ houdt in: lle terrassen in de binnenstad mogen open tot 03.00 uur. De terrassen aan het water tot 0.00 uur. Buiten de binnenstad geldt dan een sluitingstijd van 02.00 uur.
Al het meubilair in de binnenstad moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling, zie afbeelding 1. De kleurschakering loopt van crème-wit via zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past. Verder is gekozen voor de natuurlijke kleuren van hout en rotan. Uitzondering hierop vormen chroom en roestvrij staal (rvs). Dit mag uitsluitend worden toegepast op poten of frames van tafels en stoelen, op strips om tafels en op afzetpaaltjes.
Al het meubilair in binnen de diepenring moet bij de dagelijkse sluiting van het horecabedrijf worden verwijderd uit de openbare ruimte. De burgemeester kan toestemming verlenen voor het veilig opslaan van meubilair in de openbare ruimte gedurende de nacht. Dit kan enkel in uitzonderlijke gevallen, indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. Het meubilair betreft tafels, stoelen, parasols en/of banken.
Bovenstaande is alleen mogelijk als het gehele terrasmeubilair de volgende dag voor 12:00 uur ook daadwerkelijk weer wordt uitgezet. Indien hier niet aan kan worden voldaan is een vrijstelling niet mogelijk.
De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in geweven of gevlochten materiaal of ranke (houten) latten. De toegepaste kleuren voldoen, in de binnenstad, aan de kleurenwaaier. Lijnelementen, zoals poten, frames en strips voldoen aan de kleurenwaaier of moeten van chroom of RVS zijn.
Naamsaanduiding van de betreffende horecavestiging is alleen toegestaan op de volant op maximaal 2 vlakken. De totale hoogte van de reclame mag maximaal 20 cm zijn. Bij parasols zonder volant kan de naamsaanduiding bovenop worden afgedrukt, ook hier is de bedrukking maximaal 20 cm hoog. Indien een logo wordt toegepast mag dit maximaal 40 cm hoog zijn bij een teksthoogte van maximaal 20 cm.
Schotten zijn maximaal 1,5 meter hoog en bij voorkeur volledig transparant. Boven de 1 meter is het schot in elk geval uitgevoerd in transparant materiaal. Schotten zijn hoogwaardig uitgevoerd in duurzame materialen en detaillering. Naamduiding van de onderneming is maximaal 20 cm hoog. Indien een logo wordt toegepast mag dit maximaal 40 cm hoog zijn bij een teksthoogte van maximaal 20 cm.
De hoogte van eventuele plantenbakken is maximaal 1 meter en de hoogte van het geheel met planten is maximaal 1,5 meter gemeten vanaf maaiveld. Plantenbakken zijn toegestaan binnen de terrasgrenzen. Indien plantenbakken aaneengeschakeld als terrasafbakening worden neergezet mag dit enkel haaks op de gevel.
De afmetingen van een terras worden door de gemeente bepaald in afweging met overig gebruik van de openbare ruimte, zoals looplijnen, toegankelijkheid, fietsparkeren, verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Er wordt gekeken naar verschillende straatkarakteristieken: zoals aanloopstraten, pleinen, voetgangersgebieden en winkelstraten. De passende ruimte voor terrassen is altijd maatwerk.
Voetgangers moeten genoeg ruimte hebben om comfortabel en naast elkaar te lopen of, voor anders mobielen, te rijden.
De obstakelvrije loopruimte voor de voetganger is minimaal 2,5 meter. Een aantrekkelijke en comfortabele loopruimte is een rechte of vloeiende lijn in de lengte. Er dient dus voor de vrije ruimte rekening te worden gehouden met borden, haltes, fietsstallingsplaatsen, autoparkeerplaatsen, bomen en gids- en geleidelijnen.
Melden of aanvragen van een horecaterras
Als er sprake is van een nieuwe horecaonderneming of een nieuw of te wijzigen terras bij een bestaande horeca-inrichting dient de horecaondernemer opnieuw een vergunning aan te vragen voor het terras, of opnieuw een terrasmelding te doen.
Indien aan alle onderstaande punten wordt voldaan, volstaat alleen het melden van een terras:
Indien er klachten zijn, dient de ondernemer dit zelf op te lossen. Gebeurt dit niet, dan vervalt het recht op gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van een terras op grond van een melding. Er zal dan een vergunning moeten worden aangevraagd.
De melding moet worden gedaan via onze website. Dit kan via https://gemeente.groningen.nl/terras-aanvragen-of-melden. Hierbij dient een schets van het terras met deugdelijke maatvoering ge-upload te worden.
Wanneer een melding niet volstaat dient de exploitant van de horeca-inrichting een terrasvergunning aan te vragen. Dit kan via de website van de gemeente Groningen worden gedaan via https://gemeente.groningen.nl/terras-aanvragen-of-melden. Ook vindt de aanvrager daar meer informatie over de procedure.
Voor terrassen waarvoor toestemming voor het gebruik is gegeven of die feitelijk in gebruik zijn op gronden in eigendom bij de gemeente is meestal precario verschuldigd. Het Noordelijk Belastingkantoor heft dit bedrag jaarlijks namens de gemeente.
Informatie over de hoogte van het bedrag dat moet worden betaald is te vinden op de website van het Noordelijk Belastingkantoor.
Al het meubilair in de binnenstad moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de stad met haar gele steen. Verder is gekozen voor de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-124115.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.