Verkeersbesluit 2024VB09 reserveren twee parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen nabij het Zandven

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van een besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht.

De vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen.

De Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte (2023).

 

Uit oogpunt van

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Motivering

We hadden eerder een locatie nabij het Zandven 41 voorgesteld. Vattenfall geeft echter aan hier de paal om technische redenen niet te kunnen plaatsen. We hebben dan ook een alternatieve locatie gekozen nabij het Blauwven 34.

De gemeente Veldhoven heeft zich in 2017 aangesloten bij de Global Goals voor Sustainable Development, een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Verder zijn in 2019 binnen Nederland organisaties en partijen (waaronder de VNG namens de Nederlandse gemeenten) het Klimaatakkoord overeengekomen zijn de opwarming van de aarde te beperken. Een van de vele maatregelen die daar uit voortkomen is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 op de markt komen 100% elektrisch moeten zijn. Hierdoor hebben 65 samenwerkende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg, waaronder Veldhoven, als doelstelling opgenomen om in de komende vier jaar 4.000 nieuwe laadpalen te plaatsen in deze gemeenten. De gemeente Veldhoven plaatst om die reden proactief laadpalen op centrale locaties, rekening houdend met een goede spreiding en reeds geplaatste laadpalen. De locaties zijn gekozen op basis van vooraf bekeken kenmerken, zoals verwachting gebruik elektrische auto’s, afstand tot elektriciteitsnet, grondeigendom gemeente, afstand tot bomen, enz.

Na de eerste proactieve uitrol is de vraag naar elektrische oplaadpunten in bepaalde gebieden binnen de gemeente Veldhoven toegenomen. In de omgeving van onderstaande locaties willen we proactief extra laadpalen (bij)plaatsen. De laadpalen worden tussen twee openbare parkeerplaatsen geplaatst vanwege efficiënt (ruimte)gebruik en voor het optimaal gebruik van de laadpalen is het wenselijk dat deze openbare parkeerplaatsen uitsluitend gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. In eerste instantie richten we steeds één openbare parkeerplaats in voor het opladen van elektrische voertuigen en –indien het gebruik daartoe aanleiding geeft –in een later stadium de tweede gereserveerde parkeerplaats.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.

De verkeerskundig adviseur van de gemeente Veldhoven heeft de locatie beoordeeld en positief geadviseerd.

 

Belangenafweging (Awb procedure)

Tegen het ontwerp verkeersbesluit zijn geen zienswijzen binnen gekomen. Het ontwerp verkeersbesluit heeft van donderdag 1 februari 2024 tot en met woensdag 13 maart 2024 ter inzage gelegen in het digitale Gemeenteblad en de informatieruimte van het gemeentehuis.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

twee openbare parkeerplaatsen te reserveren/in te richten voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van een verkeersbord E1000 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst "opladen elektrische voertuigen", zoals op de bij dit besluit behorende tekeningen staat aangegeven.

 

Veldhoven 27 maart 2024

College van burgemeester en wethouders

Mededelingen

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 28 maart 2024 tot en met woensdag 8 mei 2024 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit verkeersbesluit kan, binnen 6 weken na de datum van publicatie van het besluit, beroep ingesteld worden door:

 

- degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit en

- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- datum en handtekening;

- vermelding van het nummer en de datum van het verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

 

Het beroepschrift kunt u indienen bij de rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant kan tevens om een voorlopige voorziening (schorsing van het verkeersbesluit) worden gevraagd.

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Men ontvangt daarover bericht van de rechtbank.

 

Naar boven