Gemeente Peel en Maas - Verkeersbesluit – Maximumsnelheid 60 km/uur en gebod passeren geleider bebouwde kom – Ninnesweg - Panningen

 

Kenmerk

Zaaknummer 1894/2024/2890020

Documentnummer 1894/2024/2890029

Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg is het gewenst op de Ninnesweg (tussen de bebouwde komgrens en de rotonde met de N275 en N560) en de het eerste gedeelte van de zijtak van de Ninnesweg (tussen de Ninnesweg en de Slinkstraat) te Panningen de maximumsnelheid te verlagen naar 60 km/uur en ter hoogte van de bebouwde komgrens de verplichting om de middengeleider aan de rechterzijde te passeren in te stellen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat tussen de bebouwde komgrens Panningen en de rotonde met de N275 (Noorderbaan) en N560 (Sevenumsedijk) de Ninnesweg loopt;

  • Dat groot onderhoud aan de Ninnesweg moet plaatsvinden;

  • Dat dit groot onderhoud de mogelijkheid biedt om opnieuw naar de functie en inrichting van de weg te kijken;

  • Dat de Ninnesweg als wegverbinding tussen de kern Panningen en de N275 (Noorderbaan) en N560 (Sevenumsedijk) een functie als gebiedsontsluitingsweg heeft;

  • Dat de Ninnesweg tevens een functie heeft als erftoegangsweg om de aanliggende bedrijfs- en woonpercelen te bereiken;

  • Dat op de Ninnesweg een maximumsnelheid van 80 km/uur geldt;

  • Dat de woningen langs de Ninnesweg uitritten op de Ninnesweg hebben waardoor sprake is van relatief veel afslaand verkeer;

  • Dat uit oogpunt van verkeersveiligheid een maximumsnelheid van 60 km/uur op de Ninnesweg wenselijk is;

  • Dat door het instellen van de maximumsnelheid van 60 km/uur op de eerste 60 meter van de zijtak van de Ninnesweg (tussen de Ninnesweg en de Slinkstraat) een aaneengesloten 60 km/uur zone ontstaat;

  • Dat ter ondersteuning van de maximumsnelheid van 60 km/uur (schijn) plateau’s worden aangelegd, de markering wordt aangepast en ter hoogte van de bebouwde komgrens een middengeleider wordt aangelegd;

  • Dat de Ninnesweg een voorrangsweg blijft;

  • Dat het vrijliggende verplicht fiets-/bromfietspad langs de Ninnesweg behouden blijft;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/uur de verkeersveiligheid op de Ninnesweg wordt verbeterd.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de politie. De politie heeft ingestemd met de verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.

Belangenafweging

De verkeersmaatregelen op de Ninnesweg zijn besproken met een klankbordgroep die bestond uit diverse vertegenwoordigers van de Ninnesweg. Tevens heeft een informatieavond over de voorgenomen verkeersmaatregelen plaatsgevonden. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de verkeersmaatregelen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden A1-60-zb en A2-60-ze van Bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid op de Ninnesweg – gedeelte tussen de bebouwde komgrens Panningen en de rotonde N275 (Noorderbaan) en N560 (Sevenumsedijk) en de eerste 50 meter van de zijtak van de Ninnesweg richting de Slinkstraat – vast te stellen op 60 km/uur;

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden D02-RO+BB22 van Bijlage I van het RVV 1990 een gebod in te stellen om de middengeleider ter hoogte van de bebouwde komgrens Panningen aan de rechterzijde te passeren;

  • 3.

    Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 4.

    Dit verkeersbesluit treedt daags na bekendmaking in werking en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst zijn.

Panningen 19 maart 2024

Burgemeester en wethouders van Peel en Maas, namens dezen,

Teammanager openbare ruimte,

P.H.G.M. Peeters

 

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht, waarvan mededeling is gedaan in het Gemeenteblad van 21 maart 2024.

Bezwaar en verzoek om een voorlopige voorziening.

Het verkeersbesluit en de daarbij horende stukken liggen van 22 maart januari tot en met 2 mei 2024 gedurende de openingstijden van het Huis van de Gemeente ter inzage bij de publieksbalie vergunningen, toezicht en handhaving, Wilhelminaplein 1, 5981 CC Panningen.

Belanghebbenden kunnen tot zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas, Postbus 7088, 5980 AB Panningen en moet tenminste bevatten:

  • De naam en het adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • De gronden van het bezwaar.

Tevens kan dan, als onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, sector bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven