Gemeente Heerlen - Vaststelling Hogere waarde Klompstraat 30

 

 

Besluit vaststelling hogere grenswaarden Wet geluidhinder

 

Op 17 juli 2023 is een verzoek ontvangen van de heer namens LindeVest BV om vaststelling van hogere grenswaarden als bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder (wegverkeer) juncto artikel 2.12 lid 1a onder 2 van de WABO ten behoeve van een functiewijziging van een voormalig schoolpand in een plan voor 61 appartementen aan de Klompstraat 30, alhier, kadastraal bekend Gemeente Heerlen HLN01-D-9945 en D9145. Veertig appartementen in het betreffende pand ontvangen vanwege het wegverkeer van de Groene Boord en/of de Klompstraat een te hoge geluidbelasting.

De aanleiding van dit verzoek is de ten behoeve van dit plan te verlenen omgevingsvergunning en daaraan ten grondslag liggende ruimtelijke onderbouwing.

In het kader daarvan heeft een akoestisch onderzoek plaatsgevonden (rapport van K+ Adviesgroep van 26 juni 2023 met referentienummer Rm220210aaA0.teey_03). Het onderzoek is als bijlage bijgevoegd. Het verzoek met bijlagen staat geregistreerd onder nr. Z2023-00001141.

 

Beoordelingskader

 

De Wet geluidhinder kent een systeem van voorkeursgrenswaarden en hogere grenswaarden. Het vaststellen van een hogere grenswaarde kan alleen indien maatregelen ter vermindering van de geluidsbelasting onvoldoende doeltreffend zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard.

Het verzoek is getoetst aan de bepalingen uit de Wet geluidhinder en het Besluit geluidhinder, waarbij in overweging is genomen:

 

- De 40 appartementen waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld, ligt binnen bestaand stedelijk

gebied;

- De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB;

- Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is – onder voorwaarden – ontheffing

(= vaststelling hogere waarde) mogelijk tot 63 dB in stedelijk gebied.

 

Motivering

 

Bepalend voor de geluidbelasting in dit geval is de Klompstraat en de Groene Boord. De maximale ontheffingswaarde bedraagt 63 dB in stedelijk gebied (artikel 3.2, lid 1 Besluit geluidhinder).

Blijkens plaatsgevonden akoestisch onderzoek (zie akoestisch rapport) is ter plaatse van 40 van de 61 appartementen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Voor deze appartementen kan – mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden – door het bevoegd gezag een zogenaamde hogere waarde worden vastgesteld.

 

Geluidreducerende maatregelen

 

Het treffen van maatregelen aan de bron voor wat betreft de Klompstraat is geen optie. Het huidige wegdek vervangen door dunne deklagen A leidt er niet toe dat aan de voorkeursgrens-waarde van de Wet geluidhinder voldaan. Daarnaast zijn de kosten niet in verhouding met de baten. De kosten voor een dergelijke maatregel worden geraamd op €68.775,- (131m X 10.5m X€50,-).

Aanbrengen van een geluidreducerende deklaag op de Groene Boord geeft net als op de Klompstraat niet het gewenste effect om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen. De kosten worden geraamd op €68.775,- (131m X 10.5m X€50,-). Deze kosten zijn eveneens niet in verhouding met de baten. Daarnaast is dit deel van de Groene Boord niet geschikt voor geluidreducerend asfalt aangezien op dit deel veel optrekkende en afremmende bewegingen plaatsvinden waartegen het asfalt niet bestand is. De asfaltlaag zal te vaak vervangen moeten worden wat een vernietiging van kapitaal inhoudt. Vanuit financieel oogpunt is het treffen van een dergelijke maatregel bezwaarlijk.

 

Het vergroten van de afstand tussen bron en ontvanger is, nu het een bestaand pand betreft, niet mogelijk. Een snelheidsverlaging tot 30 km/u is evenmin een optie. De Groene Boord vormt een onderdeel van de cityring. Mogelijk behoort op den duur een snelheidsverlaging van de Klompstraat tot de mogelijkheden. Een snelheidsverlaging stuit momenteel op verkeerskundige bezwaren.

 

Het realiseren van een geluidscherm op zowel de klompstraat als Groene Boord is technisch niet haalbaar. De beoogde appartementen liggen precies op de hoek van de Klompstraat en Groene Boord. Ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn geluidschermen niet gewenst. Voor deze locatie stuit het aanbrengen van een geluidscherm op overwegende bezwaren van stedenbouw-kundige en technische aard.

 

Gezien het vorenstaande kan dan ook geconcludeerd worden dat de toepassing van zowel maatregelen aan de bron als het treffen van maatregelen in de overdrachtssfeer om de geluidbelasting ter plaatse van de gevels van de betreffende woningen tot de voorkeursgrens-waarde te reduceren onvoldoende doeltreffend is c.q. overwegende bezwaren ontmoet van financiële, verkeerskundige technische en stedenbouwkundige aard.

 

Ontheffingscriteria

 

Sinds 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder van kracht. Onder andere zijn de in de betreffende wetgeving limitatief opgesomde criteria en aanvullende voorwaarden waaronder een zogenaamde hogere grenswaarde kon worden vastgesteld, vervallen.

Bij besluit van 21 maart 2007 (collegebesluit onder nr. 2007/7413) is besloten om de criteria zoals die tot 1 januari 2007 golden voor het vaststellen van hogere grenswaarden, totdat nieuw geluidbeleid is vastgesteld, te blijven hanteren. Dit besluit is nog steeds van toepassing. Een van de ontheffingscriteria is het realiseren van woningen die ter plaatse worden gesitueerd ter vervanging van bestaande bebouwing. Nu de bestaande bebouwing (voormalig schoolgebouw) wordt verbouwd tot een pand met woningen, wordt aan dit criterium voldaan. Het vaststellen van hogere grenswaarden voor deze woningen is dan ook voldoende gemotiveerd.

 

Verzochte hogere grenswaarden

 

Vanwege de Klompstraat en de Groene Boord wordt voor 40 van de 61 appartementen een hogere waarde verzocht variëren van 49 tot 58 dB.

 

Geluidbelasting > 53 dB

 

Bij een geluidbelasting van meer dan 53 dB, dienen verblijfsruimten – zo veel als mogelijk – aan de uitwendige scheidingsconstructie te worden gerealiseerd waar de hoogste geluidbelasting plaatsvindt. Deze aanvullende voorwaarde is bij dit plan van toepassing.

 

Besluit:

 

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 15 maart 2024 besloten, om het verzoek van 17 juli 2023 voor vaststelling van hogere waarden als bedoeld in de Wet geluidhinder ten behoeve van de omgevingsvergunning voor 40 van de 61 appartementen in het pand Klompstraat 30 (verbouwing schoolgebouw tot 61 woningen) in te willigen en de verzochte hogere waarden vanwege het wegverkeer zoals die staan vermeld in de aanvraag van 17 juli 2023 van LindeVest BV als volgt vast te stellen:

 

Appartement:

Begane grond appartement 1, type I1 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Begane grond appartement 2, type C1 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Begane grond appartement 3, type F 58 dB als gevolg van de Groene Boord en 52 dB als gevolg van de Klompstraat;;

Begane grond appartement 4, type B 53 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Begane grond appartement 5, type B 51 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Begane grond appartement 6, type E1 51 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Eerste verdieping appartement 1, type A 53 dB als gevolg van de Groene Boord;

Eerste verdieping appartement 2, type I 54 dB als gevolg van de Groene Boord;

Eerste verdieping appartement 3, type I 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Eerste verdieping appartement 4, type C1 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Eerste verdieping appartement 5, type F 58 dB als gevolg van de Groene Boord en 52 dB als gevolg van de Klompstraat;

Eerste verdieping appartement 6, type B 53 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Eerste verdieping appartement 7, type B 51 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Eerste verdieping appartement 8, type E 51 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Eerste verdieping appartement 9, type L 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Tweede verdieping appartement 1, type A 53 dB als gevolg van de Groene Boord;

Tweede verdieping appartement 2, type A 54 dB als gevolg van de Groene Boord;

Tweede verdieping appartement 3, type I 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Tweede verdieping appartement 4, type C 53 dB als gevolg van de Groene Boord;

Tweede verdieping appartement 5, type F 58 dB als gevolg van de Groene Boord en 51 dB als gevolg van de Klompstraat;

Tweede verdieping appartement 6, type B 54 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Tweede verdieping appartement 7, type B 52 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Tweede verdieping appartement 8, type E 52 dB als gevolg van de Groene Boord en 56 dB als gevolg van de Klompstraat;

Tweede verdieping appartement 9, type L 49 dB als gevolg van de Groene Boord en 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Derde verdieping appartement 1, type A 53 dB als gevolg van de Groene Boord;

Derde verdieping appartement 2, type A 54 dB als gevolg van de Groene Boord;

Derde verdieping appartement 3, type I 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Derde verdieping appartement 4, type C 58 dB als gevolg van de Groene Boord;

Derde verdieping appartement 5, type F 58 dB als gevolg van de Groene Boord en 51 dB als gevolg van de Klompstraat;

Derde verdieping appartement 6, type B 54 dB als gevolg van de Groene Boord en 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Derde verdieping appartement 7, type B 52 dB als gevolg van de Groene Boord en 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Derde verdieping appartement 8, type E 52 dB als gevolg van de Groene Boord en 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Derde verdieping appartement 9, type L 50 dB als gevolg van de Groene Boord en 55 dB als gevolg van de Klompstraat;

Vierde verdieping appartement 1, type A1 53 dB als gevolg van de Groene Boord;

Vierde verdieping appartement 2, type A1 54 dB als gevolg van de Groene Boord;

Vierde verdieping appartement 3, type I2 55 dB als gevolg van de Groene Boord;

Vierde verdieping appartement 4, type L 50 dB als gevolg van de Groene Boord en 50 dB als gevolg van de Klompstraat;

Vierde verdieping appartement 8, type M2 49 dB als gevolg van de Klompstraat;

Vierde verdieping appartement 9, type M1 49 dB als gevolg van de Klompstraat;

Vierde verdieping appartement 10, type M 52 dB als gevolg van de Klompstraat.

 

 

Heerlen, 15 maart 2024

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

 

 

 

Het hoofd van het team Ruimte- Bouw en Milieutoezicht en Bodem,

 

 

 

Procedure

 

Deze procedure van vaststelling van hogere grenswaarden heeft overeenkomstig de reguliere procedure van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) plaatsgevonden.

Het college van burgemeester en wethouders van Heerlen zal het besluit en de aanvraag met bijlagen op 22 maart 2024 bekend maken. Het besluit met de bijlagen alsmede de aanvraag liggen vanaf 22maart 2024 gedurende zes weken ter inzage.

 

In werking treden beschikking

De beschikking treedt in werking de dag na bekendmaking (verzenddatum van het besluit). Deze termijn kan verlengd worden indien dit bij rechterlijk vonnis (voorlopige voorziening) wordt bepaald.

 

Bezwaar

Als u het niet met ons besluit eens bent, kunt u bezwaar maken. Dat doet u door een bezwaarschrift bij ons in te dienen. In alle gevallen moet u dat binnen zes weken na bekendmaking van het besluit (verzenddatum van het besluit) doen. Desnoods stuurt u een pro forma bezwaar-schrift, waarna u een termijn wordt gegeven voor het indienen van een gemotiveerd bezwaar-schrift.

 

U kunt uw bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Digitaal indienen

Om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen MOET u gebruik maken van het webformulier op onze website. Dat kan dus niet per mail, omdat wij anders niet uw handtekening kunnen controleren.

Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u ook of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

 

Schriftelijk indienen

U kunt ook kiezen voor een schriftelijk bezwaar, dat u adresseert aan:

Het college van burgemeester en wethouders,

Team Juridische Zaken

Postbus 1,

6400 AA Heerlen

of u faxt het naar: (045) 560 3953.

 

Zet in uw bezwaarschrift ten minste :

- tegen welk besluit u bezwaar maakt (bij voorkeur een kopie bijvoegen);

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening.

Als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf of een vereniging, stuur dan een machtiging mee of een kopie van de statuten, zodat blijkt dat u bevoegd bent om dat te doen.

 

 

 

Spoedeisende situatie

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als u een bezwaarschrift hebt ingediend en er is sprake van een spoedeisende situatie, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Bestuursrecht (Postbus 950, 6040 AZ Roermond).

 

U kunt uw verzoek ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde internetpagina voor de precieze voorwaarden.

 

Bijlagen:

 

Aanvraagformulier van LindeVest BV voor hogere grenswaarde(n) ingevolge de Wet geluidhinder van 17 juli 2023 (geregistreerd onder nr. Z2023-00001141

Akoestisch rapport van 26 juni 2023 van K+ Adviesgroep Cauberg Huygen

Zonekaartje

 

 

Naar boven