Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2024, 122872 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2024, 122872 | beleidsregel |
Beleidsregel selectieproces bij uitgifte, verkoop, verhuur en ingebruikgeving gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Gelet op de artikelen 4:81 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet,
de Hoge Raad o p 26 november 2021 het ‘Didam arrest’ heeft gewezen.
de Hoge Raad in het Didam-arrest kort samengevat heeft geoordeeld dat de gemeente bij het sluiten van overeenkomsten gebonden is aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, waaronder het gelijkheidsbeginsel. Daarnaast heeft de Hoge Raad geoordeeld dat dit (dus) ook geldt voor de beslissing met wie en onder welke voorwaarden de gemeente een overeenkomst tot verkoop van een onroerende zaak sluit.
Mede naar aanleiding van het Didam arrest het gewenst is een beleidsregel vast te stellen over hoe burgemeester en wethouders het selectieproces vormge ven bij het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten ten aanzien van onroerende zaken .
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
Algemene Voorwaarden Maatschappelijk Vastgoed: de algemene voorwaarden van de gemeente Utrecht die op de huur van een sport- of gymzaal, een sportveld, atletiekbaan of sporthal van toepassing zijn en te vinden zijn via de website : www.utrecht.nl,
Makelpunt: www.makelpunt-utrecht.nl, het makelpunt van de gemeente Utrecht.
Online Loket: het online loket van de gemeente Utrecht te vinden via www.utrecht.nl.
Openbare selectieprocedure: een vormvrije selectieprocedure bij niet-aanbestedingsplichtige Uitgiftes en huur-, pacht- en ingebruikgevingsovereenkomsten, waarbij de beste inschrijving wordt bepaald aan de hand van objectieve, toetsbare en redelijke criteria, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en een selectie-, inschrijf- of tenderbrochure of leidraad.
Vastgoedaanbod: de website https://vastgoedaanbod.utrecht.nl/.
Deze beleidsregel heeft als doel duidelijk te maken hoe burgemeester en wethouders handelen bij Uitgifte(s), verhuur en ingebruikgeving van onroerende zaken.
Deze beleidsregel is van toepassing op Uitgifte(s), verhuurovereenkomsten, pachtovereenkomsten en ingebruikgevingsovereenkomsten. Deze beleidsregels zijn niet van toepassing voor zover een uitvraag een aanbestedingsplichtige opdracht bevat of voor zover de gemeente Utrecht vrijwillig de regels uit het aanbestedingsrecht toepast. Deze beleidsregels hebben geen betrekking op aanbestedingen ten behoeve van inkoop van leveringen, diensten of werken. De Utrechtse beleidskaders hiervoor zijn vastgelegd in de Nota Inkoop.
Hoofdstuk 2 Openbare selectieprocedure
Artikel 4 Openbare selectieprocedure
1. Burgemeester en wethouders hanteren bij Uitgifte, verhuur, verpachting of ingebruikgeving van onroerende zaken een Openbare selectieprocedure, tenzij er sprake is van een situatie als beschreven in hoofdstuk 3, 4, 5 of de Uitgifte, verhuur of ingebruikgeving onderdeel is van een toewijzing van een schaars recht, subsidietender of aanbestedingsprocedure.
2. Selectiemethodes die kunnen worden toegepast zijn (niet limitatief):
Selectie op basis van een tender met wegingscriteria;
Selectie op basis van het hoogste bod;
Selectie door middel van loting;
Selectie op basis van wie het eerst komt wie het eerst maalt, waarbij inschrijvingen op
volgorde van binnenkomst worden behandeld.
3. Per Openbare selectieprocedure bepalen burgemeester en wethouders welke selectiemethode wordt toegepast, waarbij objectieve, toetsbare en redelijke selectiecriteria worden gehanteerd. Bij ieder van de selectiemethoden worden zogenaamde knock-out criteria (minimumeisen waaraan in ieder geval dient te worden voldaan) en inschrijfvoorwaarden geformuleerd of een selectieleidraad gehanteerd. In de Openbare selectieprocedure zal ook het proces na inschrijving worden beschreven.
Artikel 5 Publicatie van Openbare selectieprocedures.
1. Publicaties van Openbare selectieprocedures ten aanzien van Uitgiftes vinden plaats op of via de website Vastgoedaanbod.
2. Publicaties van Openbare selectieprocedures ten aanzien van verhuur of ingebruikgeving van onroerende zaken vinden plaats op of via de website Vastgoedaanbod. Ten aanzien van het beschikbare (bedrijfs)vastgoed zal de website Vastgoedaanbod doorlinken naar het Makelpunt waar het beschikbare (bedrijfs)vastgoed voor verhuur of ingebruikgeving wordt weergegeven. Aanbod ten aanzien van woningen zal in beginsel via de website Vastgoedaanbod weergegeven worden.
3. Burgemeester en wethouders zijn in aanvulling op de publicatielocaties, zoals genoemd onder 1 en 2 van dit artikel altijd, gerechtigd om de Openbare selectieprocedures ook op andere locaties kenbaar te maken.
Hoofdstuk 3 Uitzondering op Openbare selectieprocedure
Artikel 6 Situaties waarin er maar één serieuze gegadigde is
In onderstaande tabel wordt per onderwerp aangegeven in welke situatie burgemeester en wethouders kunnen besluiten om zonder Openbare selectieprocedure en derhalve één-op-één over te gaan tot Uitgifte, verhuur of ingebruikgeving van onroerende zaken, omdat er in beginsel sprake is van één serieuze gegadigde.
Artikel 7 Publicaties van Eén-op-één-uitgifte
1. Burgemeester en wethouders publiceren het voornemen tot Eén-op-één-uitgifte op de website Vastgoedaanbod, zodat andere gegadigden zich kunnen melden indien deze gegadigden menen dat de betreffende partij ten onrechte als de enige serieuze gegadigde is aangemerkt. Daarnaast kan de Eén-op-één uitgifte ook op andere wijze bekend worden gemaakt, zoals via social media, een makelaar, Funda en officiële bekendmakingen.
In de Eén-op-één-publicatie staat in ieder geval:
2. Eenieder heeft de mogelijkheid om binnen 20 kalenderdagen een gemotiveerde reactie te sturen aan de gemeente Utrecht, waarin aangegeven wordt waarom men zich niet kan verenigen met het voornemen. Indien de termijn wordt overschreden zonder dat een dergelijke gemotiveerde reactie door de gemeente Utrecht is ontvangen, staat het burgemeester en wethouders vrij om tot contractsluiting over te gaan. Als burgemeester en wethouders het niet eens zijn met een ontvangen gemotiveerde reactie, heeft de indiener vervolgens nog 20 kalenderdagen de gelegenheid om een kort geding-procedure te starten en een dagvaarding te sturen aan het adres van de gemeente Utrecht (als de termijn afloopt in het weekend wordt deze verlengd t/m maandag). Indien de termijn wordt overschreden zonder dat de kort geding-dagvaarding aan het adres van de gemeente Utrecht is betekend, staat het burgemeester en wethouders ook vrij om tot contractsluiting over te gaan. Burgemeester en wethouders beschouwen de bovengenoemde 20 kalenderdagen-termijnen als een vervaltermijn. Indien na afloop van deze termijn een reactie wordt ingediend of een kort geding aanhangig wordt gemaakt dan zijn burgemeester en wethouders van oordeel dat de rechten van de indiener verwerkt zijn.
3. Burgemeester en wethouders kunnen, als er redenen zijn waarom het ondertekenen van een overeenkomst niet kan worden uitgesteld, besluiten om af te wijken van de mogelijkheid om eerst binnen 20 kalenderdagen een gemotiveerde reactie te sturen zoals bedoeld in lid 2 en ervoor kiezen om alleen een termijn voor het starten van een kort geding-procedure te geven.
Hoofdstuk 4 Bijzondere selectieprocedures
Burgemeester en wethouders hanteren in de gevallen, zoals in dit hoofdstuk beschreven, een bijzondere selectieprocedure, d i e afwijkt van de in hoofdstuk 2 omschreven O penbare selectieprocedure.
Artikel 8 Sportlocaties en buurtcentra
Ten aanzien van b uurtcentra en sportlocaties die structureel worden gebruikt door verschillende maatschappelijke instell ing en en sportclubs worden in de Algemene Voorwaarden Maatschappelijk Vastgoed per locatie beschreven hoe deze ter beschikking worden gesteld . Voor incidenteel gebruik van sportlo c aties en buurtcentra kan eenieder een aanvraag doen via het Online Loket. Voor de binnensportlocaties en de buurtcentra kan direct een reservering geplaatst worden. Voor de huur van een zwembad, sportveld of atletiekbaan kan per e-mail contact opgenomen worden met de gemeente Utrecht.
De ruimte voor buitenevenementen wordt verdeeld conform de regels die zijn opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 onder afdeling 5.7B Buitenevenementen.
De gemeente Utrecht heeft begraafplaatsen die te vinden zijn via de website www.utrecht.nl. Eenieder kan een verzoek doen om hier begraven te worden. Mocht er sprake zijn van twee of meerdere aanvragen voor hetzelfde graf, dan wordt deze toegewezen op basis van wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Burgemeester en wethouders kunnen opgaves in de markt zetten die zich geheel richten op het ontwikkelen van huur- of koopwoningen door een wooncoöperatie. Deze kavels worden uitgezet onder alle initiatieven die zich hebben ingeschreven in de gemeentelijke kaartenbak. Selectie vindt plaats op basis van een selectieleidraad. De beste inschrijving krijgt een optie om een project voor een wooncoöperatie te ontwikkelen. De opgave wordt gepubliceerd via de website Vastgoedaanbod. Inschrijving voor de gemeentelijke kaartenbak kan via het invullen van een aanmeldformulier, te verkrijgen via de website Vastgoedaanbod. Art. 4 lid 3 van deze Beleidsregels is van toepassing op deze selectiemethode.
Burgemeester en wethouders bieden ook speciaal aangewezen kavels voor bedrijven op bedrijfsterreinen via de website Vastgoedaanbod aan. Hierop kan iedereen die voldoet aan de beschreven voorwaarden zich inschrijven. Burgemeester en wethouders gaan op volgorde van inschrijving in gesprek met geïnteresseerde partijen, volgens het criterium wie het eerst komt wie het eerst maalt. Daarna wordt getoetst of het bedrijf past bij de andere bedrijven op het bedrijventerrein. Daarbij wordt getoetst aan het bestemmingsplan en, indien van toepassing, het stedenbouwkundig plan of beeldkwaliteitsplan. Indien er interesse is voor een kavel waarover burgemeester en wethouders al in gesprek zijn met een andere partij, dan komt de geïnteresseerde partij op een wachtlijst te staan. Art. 4 lid 3 van deze Beleidsregels is van toepassing op deze selectiemethode.
Hoofdstuk 5 Situaties waarin het Didam-arrest niet van toepassing is
In onderstaande tabel wordt per onderwerp aangegeven dat er sprake is van een situatie waarop, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, het Didam-arrest in beginsel niet van toepassing is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-122872.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.