Thema 1: Gezonde leefstijl
|
Sub thema
|
Beleidsdoel
|
1.1 Gezond gewicht
|
1.1.1 Het aantal volwassenen en senioren met overgewicht is gedaald.
|
|
1.1.2 Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleert gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven.
|
1.2 Bewegen
|
1.2.1 Het aantal inwoners uit IJsselstein dat aan de beweegnorm voldoet is gelijk aan of hoger dan het landelijk gemiddelde.
|
|
1.2.2 Het aantal kinderen dat minimaal drie keer per week buiten speelt is gelijk gebleven of gestegen.
|
1.3 Alcohol en Drugs
|
1.3.1 Het aantal jongeren dat onder de 18 jaar alcohol en drugs gebruikt is gelijk gebleven of gedaald.
|
|
1.3.2 Blijvend aanbieden van voorlichting en activiteiten die inwoners informeert en bewust maakt van de gevaren van alcohol- en drugsgebruik.
|
1.4 Combinatiefuncties
|
1.4.1 Meer kinderen, jongeren en volwassenen doen mee aan sporten, bewegen en cultuur. Het gaat hierbij ook om kwetsbare groepen en mensen die achterblijven in sport-, beweeg- en cultuurdeelname.
|
|
1.4.2 Sterke aanbieders in sport, bewegen en cultuur waarbij kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid geregeld is.
|
|
1.4.3 Het maken van de verbinding tussen sport, cultuur & bewegen, gezondheid & preventie en sociale basis binnen de soms daartoe al bestaande samenwerkingsverbanden (zoals bij de aanpak van de mentale gezondheid, één tegen eenzaamheid, leefomgeving, valpreventie, stoppen met roken, overgewicht en lokale preventie akkoorden) en hierbij aandacht hebben voor de aansluiting van beweegpartijen bij de relevante samenwerkingsverbanden en het wegnemen van eventuele obstakels om meer te gaan bewegen.
|
|
1.4.4 Een laagdrempelig ondersteuningsaanbod om meer te bewegen in het dagelijks leven en hierbij de functionarissen vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (zoals de buurtsport- en cultuurcoaches) te benutten die het sport-, beweegaanbod te versterken en mensen naar aanbod toe te leiden. De cultuurcoach richt zich op leerlingen in het basisonderwijs.
|
|
1.4.5 Specifiek voor de doelgroep ouderen (70-plussers):
- •
Specifiek aandacht hebben voor het stimuleren van bewegen bij ouderen en het faciliteren van passend beweegaanbod.
- •
Buurtcoaches de ruimte geven om een gespecialiseerd aanbod voor ouderen te creëren. Onderdeel van hun werkzaamheden is om ouderen te begeleiden en les te geven aan kwetsbare ouderen.
|
Thema 2: Vitale stad
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
2.1 Toegang tot mobiliteit
|
2.1.1 Versterken van de vervoersservice voor inwoners die niet over een auto beschikken en niet of minder zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, de auto of de fiets.
|
|
1.2.2 De tevredenheid over het aanbod en de nabijheid van vervoersvoorzieningen is gelijk aan of hoger dan 85%.
|
Thema 3: Mentale gezondheid
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
3.1 Stress
|
Het aantal jongeren in IJsselstein dat zich (zeer) vaak gestrest voelt is verminderd.
|
3.2 Eenzaamheid
|
3.2.1 Het aantal inwoners dat zich eenzaam voelt is verminderd.
|
|
3.2.2 Blijvend aanbod van activiteiten om de maatschappelijke betrokkenheid van inwoners te vergroten.
|
|
3.2.3 Levert een incidentele bijdrage aan het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid volgens de spelregels van Samen IJsselstein.
|
3.3 Dementie
|
3.3.1 IJsselstein blijft zich profileren als een dementievriendelijke gemeente.
|
|
3.3.2 Blijvende voorlichting en laagdrempelige ondersteuning bieden op het gebied van dementie.
|
Thema 4: Psychische gezondheid
|
Beleidsdoel(en)
|
4.1 Inwoners met een psychische kwetsbaarheid worden geaccepteerd en kunnen naar vermogen participeren in de samenleving.
|
4.2 IJsselstein organiseert in samenwerking met de zorgverzekeraar zorg en ondersteuning, dichtbij en vindbaar. Speerpunten hierbij zijn activiteiten die zijn gesteld in het plan Opvang, wonen en herstel.
|
Thema 5: Jong en vitaal
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
5.1 Jeugd preventie
|
5.1.1 Inzet van Jongerenwerk / JIP als voorliggende voorziening en preventie om problematieken vroegtijdig te signaleren en hierop preventief te kunnen handelen.
|
|
5.1.2 Inzet van algemene voorzieningen is erop gericht jeugdigen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun maatschappelijke participatie.
|
5.2 Opvoeden en opgroeien
|
5.2.1 Preventieve inzet door Integrale vroeg signalering en een groepsgerichte aanpak. Om te voorkomen dat jeugdigen, ouders en gezinnen zwaardere zorg nodig hebben.
|
|
5.2.2 Inzet op algemene voorzieningen die jeugdigen en hun ouders ondersteunen om:
- -
Met laagdrempelige inzet de verbinding tussen ouders te versterken en te stimuleren dat ouders elkaar helpen.
- -
De ondersteuning aan hun kind zelf te kunnen blijven bieden, bijvoorbeeld door ouders te ontlasten.
- -
het kind te ondersteunen bij het participeren in de gemeenschap en/of het aanleren van sociale vaardigheden, of ouders en kinderen te ondersteunen die een groter risico lopen.
|
5.3 Eerste 1000 dagen
|
Borgen van het landelijke actieprogramma Kansrijke start.
|
Thema 6: Vitaal volwassen
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
6.1 Eigen Regie
|
Het merendeel van de inwoners heeft het gevoel van eigen regie wanneer er hulp of ondersteuning nodig is.
|
6.2 Vrijwilligerswerk
|
Het totaal aantal vrijwilligers is gestegen. Hierbij wordt extra focus gelegd om 65-plussers te stimuleren tot vrijwilligerswerk.
|
6.3 Toegang tot voorzieningen
|
6.3.1 Samen met de maatschappelijke partners meer bekendheid geven aan voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, waaronder de 75-plussers, hier gebruik van maken.
|
|
6.3.2 Hulp en ondersteuning is zo veel mogelijk in de buurt toegankelijk.
|
6.4 Mantelzorg
|
6.4.1 Meer dan de huidige 50% van de (jonge) mantelzorgers in IJsselstein is bekend met het Steunpunt Mantelzorg en de mogelijkheden voor ondersteuning.
|
|
6.4.2 Blijvende ondersteuning, waardering en respijtzorg zorgen voor (tijdelijke) ontlasting van de mantelzorgers.
|
6.5 (Medische) zorg en welzijn
|
Een sterkere verbinding tussen gemeente, welzijnsorganisaties, eerste- en tweedelijnszorg bij het organiseren van ondersteuning.
|
6.6 Zelfstandig wonen
|
6.6.1 De inzet van algemene voorzieningen (bijv. wijk- en buurtwerk) is erop gericht om in samenwerking met diverse partijen en betrokkenen inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun maatschappelijke participatie. Deze inzet heeft tot doel om de noodzaak aan maatwerkvoorzieningen te verminderen.
|
|
6.6.2 Samenwerking tussen zorg en ondersteuning (incl. welzijnswerk) stimuleren om verschuiving van geïndiceerde zorg naar preventief aanbod (waar en voor zover mogelijk) te bewerkstelligen.
|
Thema 7: Basisvaardigheden
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
7.1 Taal
|
7.1.1 Het begrijpelijk spreken en schrijven van de Nederlandse taal en het voorkomen van laaggeletterdheid.
|
|
7.1.2 Afname van laaggeletterdheid.
Aandacht voor:
- -
Leren van de Nederlandse taal.
- -
Vergroting bereik Nederlandstalige laaggeletterden.
- -
- -
Extra aandacht op vroeg signalering.
- -
Gezinsgerichte benadering en extra aandacht voor preventie.
- -
Extra inzet op digitale vaardigheden.
- -
Versteviging bekendheid en samenwerking.
|
7.2 Inzicht en toegang tot voorzieningen
|
Zorgdragen dat alle inwoners weten waar zij terecht kunnen en stimuleren van het gebruik van preventieve voorzieningen. Inzichtelijk maken welke voorzieningen en hulp er zijn in de stad en de regio.
|
Thema 8: Inburgering
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
8.1 Meedoen
|
Bevorderen van de participatie van statushouders en allochtone inwoners door het bieden van ondersteuning bij het verwerven van voldoende (basis) vaardigheden om in de samenleving te kunnen meedoen. De wettelijke taken vormen hier het uitgangspunt bij.
Inzet op:
- •
- •
Maatschappelijke participatie.
- •
- •
- •
|
8.2 Samenleven
|
Bevorderen van het harmonieus samenleven van alle mensen die samen de IJsselsteinse samenleving vormen, door het vergroten van de verbondenheid tussen groepen met verschillende achtergrond en levensstijlen.
Inzet op:
- •
- •
Huisvesting statushouders.
|
Thema 9: Inclusie
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
9.1 Samenleven
|
9.1.1 Organiseren van wijk- en buurtwerk in samenwerking met elkaar, vrijwilligers en de inwoners.
|
|
9.1.2 Bevorderen van het harmonieus samenleven van alle mensen die samen de IJsselsteinse samenleving vormen, door het vergroten van de verbondenheid tussen groepen met verschillende achtergrond en levensstijlen en het tegen gaan van discriminatie.
Inzet op:
- •
- •
Discriminatiebestrijding.
- •
- •
Toegankelijkheid (ook fysiek).
|
Thema 10: Werken en meedoen
|
Sub thema
|
Beleidsdoel(en)
|
10.1 Werk en inkomen
|
10.1.1 Meer minima die op of onder de armoedegrens leven betrekken bij de samenleving om daarmee te voorkomen dat ze in een isolement raken.
|
|
10.1.2 Financiële drempels wegnemen om op korte termijn een positief perspectief te kunnen brengen in de situatie als zijnde een vangnetvoorziening.
|
|
10.1.3 Financiële drempels wegnemen en te bevorderen dat mensen kunnen deelnemen aan maatschappelijke, culturele en sportieve activiteiten.
|
|
10.1.4 Preventieve inzet om verergering van financiële problemen tegen te gaan.
|
10.2 Participatie / meedoen
|
10.2.1 Hulp is zo veel mogelijk in de buurt toegankelijk.
|
|
10.2.2 Ondersteunen van (bewoners)initiatieven gericht op het meedoen aan de samenwerking en sociale verbinding.
|
|
10.2.3 Inzet van algemene voorzieningen om inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun maatschappelijke participatie (naar vermogen en kunnen).
|
|
10.2.4 Inzetten van wijk- en buurtwerk om in samenwerking met elkaar, vrijwilligers en inwoners elkaar te stimuleren tot verbetering van participatie.
|
Thema 11: Dierenwelzijn
|
Beleidsdoel(en)
|
11.1 Activiteit komt direct ten goede aan het welzijn van de dieren.
|
11.2 Dieren hebben een goed bestaan.
|
Thema 12: Advies
|
|
Beleidsdoel(en)
|
Het organiseren van (georganiseerde) inwonersparticipatie om gevraagd (en ongevraagd) advies te geven over het beleid van de gemeente.
|