Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 119945 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 119945 | beleidsregel |
Gemeente Heerlen - Subsidieregel ‘Buurtorganisaties en Buurtoverstijgende Samenwerkingsverbanden 2024’
Artikel 1 - Begripsomschrijving
In deze subsidieregel wordt verstaan onder:
Buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden zetten zich in voor hun buurt om te komen tot goede ideeën en een goede werkwijze. Het is van belang dat andere buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden kunnen leren van goede werkwijzen en ervaringen uitwisselen. Daarom organiseert de gemeente twee maal per jaar een bijeenkomst met alle buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden om ervaringen uit te wisselen en samen na te denken over nieuwe plannen. De buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden zijn gesprekspartner voor de gemeente. Maar ze verwijzen buurtgenoten ook door richting gemeente of helpen hen met vragen.
De subsidieregel ‘Buurtorganisaties en Buurtoverstijgende Samenwerkingsverbanden 2024’ heeft als doel buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden in staat te stellen om de doelstellingen zoals genoemd in artikel 1 onder b te realiseren.
Buurtorganisaties kunnen zelfstandig werken, maar ook samenwerken met andere buurtorganisaties. Als deze samenwerking officieel is vastgelegd, dan is dit een buurtoverstijgend samenwerkingsverband. Zowel een buurtorganisatie als een buurtoverstijgend samenwerkingsverband kan een subsidie aanvragen.
Met deze subsidieregel ondersteunt de gemeente de organisaties om de doelstellingen zoals in artikel 1 onder b omschreven te realiseren. Daarvoor zijn twee soorten subsidies in deze subsidieregel beschreven:
a. een basissubsidie buurtorganisatie én
Een basissubsidie is er voor de kosten die de organisatie maakt voor de eigen werkzaamheden. De activiteitensubsidie is gericht op kosten voor de activiteiten in en voor de buurt. In de volgende artikelen staat beschreven wat deze subsidies inhouden en hoe organisaties voor deze subsidies in aanmerking komen.
Artikel 3 – Basissubsidie buurtorganisatie
In artikel 3 staat een opsomming van de zaken waarvoor buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden een basissubsidie kunnen aanvragen. Hieronder vallen onder andere organisatie- en communicatiekosten. Buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden kunnen daarnaast ook een subsidie aanvragen voor gezamenlijke materiaalkosten. We willen namelijk graag dat materiaal gedeeld wordt tussen buurtorganisaties. De basissubsidie kan ingezet worden voor de aankoop van nieuw materiaal, de opslag en de verzekering ervan.
Buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden bestaan uit bevlogen vrijwilligers die een brug vormen tussen de buurt en de lokale overheid. Het is belangrijk dat de organisatie de buurt goed kent, weet wat er nodig is.
Goed communiceren met de inwoners en andere organisaties is een voorwaarde om voor de basissubsidie in aanmerking te komen. Er zijn verschillende vormen van communicatie, zoals papieren, digitale (zoals een website) en fysieke communicatie. Heb daarbij aandacht voor eenvoudig taalgebruik, zodat de meeste inwoners in uw buurt begrijpen wat u bedoelt. Houd ook zoveel als mogelijk rekening met de diversiteit in de buurt, bijvoorbeeld met leeftijd, etnische afkomst, eventuele beperkingen. Onze medewerkers van team buurtregie kunnen u hierbij helpen.
Op 1 juli 2021 is de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersoon (WBTR) ingegaan voor alle verenigingen en stichtingen. Ook buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden vallen onder deze wet. Werken volgens de WBTR is een voorwaarde om voor een basissubsidie in aanmerking te komen. Meer informatie over de WBTR is te vinden op de website: https://wbtr.nl.
We verstrekken alleen een basissubsidie aan een buurtorganisatie en een buurtoverstijgend samenwerkingsverband als deze statuten heeft en een rooster van aftreden voor bestuurders. De gemeente heeft een voorbeeld van zo’n rooster. Als er geen geschikte opvolging voor het betreffende bestuur gevonden is, wordt er in samenspraak met de gemeente gezocht naar een passende oplossing.
Een organisatie maakt kosten. Denk daarbij aan materiaal- en administratiekosten (bijvoorbeeld papier, postzegels), kosten voor een bankrekening, verzekeringen en inschrijving KvK en een onkostenvergoeding voor vrijwilligers. De basissubsidie komt tegemoet in deze kosten. De organisatie moet wel aantonen dat de kosten daadwerkelijk gemaakt zijn.
Voor de aanschaf van een laptop, computer, telefoon, tablet of printer is geen subsidie mogelijk. Wel is een bijdrage van maximaal € 500,- per jaar mogelijk voor het aantoonbaar gebruik van privétoestellen voor uw organisatie. De organisatie bepaalt zelf hoe dit bedrag onder de bestuursleden wordt verdeeld.
Buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden worden soms uitgenodigd door partners in de buurt als het gaat om bijzondere gelegenheden, zoals een jubileum. Het is gebruikelijk om daarbij een geschenk mee te nemen. Hier kan subsidie voor worden aangevraagd, waarbij het moet gaan om aantoonbare gebeurtenissen en redelijke bedragen. Bij twijfel is het aan de gemeente om te bepalen of en voor welk bedrag een subsidie wordt gegeven.
We waarderen de inzet van de vrijwilligers in de buurten enorm. Als vrijwilligers onkosten maken voor hun werk in de buurt, kan de organisatie hiervoor subsidie aanvragen. We verlenen maximaal € 750,- per buurtorganisatie per jaar als bijdrage in de onkosten. Bij de subsidieverantwoording moeten de onkosten van de vrijwilligers aangetoond worden. Naast deze onkostenvergoeding kan uw organisatie ook een subsidie van maximaal € 35,- per vrijwilliger per jaar aanvragen. Deze subsidie is bestemd voor een samenbindende activiteit met alle vrijwilligers samen. Toon bij de aanvraag aan hoeveel vrijwilligers de organisatie heeft. Dit kan door een vrijwilligerslijst bij te sluiten.
Het kan zijn dat organisaties voor vergaderingen, etc. een locatie nodig hebben. Alleen als er geen gratis locatie in de buurt is, is subsidie mogelijk. Als er dus al een buurtpunt, gemeenschapshuis of andere voorziening in de buurt is, maakt de organisatie daar gratis gebruik van. Als die er niet is, dan zoekt de organisatie samen met de gebiedsregisseur naar de meest geschikte, goedkoopste mogelijkheid in de buurt. Zo blijft er meer geld over voor activiteiten voor de buurt.
Als u activiteiten voor de buurt organiseert en u moet daarvoor een locatie huren, dan tellen deze kosten niet mee in de basissubsidie, maar in de subsidie voor die betreffende activiteit.
Tenslotte is het voor ons heel belangrijk dat uw organisatie transparant is en laat zien hoe uw organisatie werkt, wat u allemaal doet en waarvoor u de subsidie gebruikt. De subsidie bestaat uit gemeenschapsgeld en moet ook voor de gemeenschap ingezet worden.
Artikel 4 - Basissubsidie buurtoverstijgend samenwerkingsverband
Als twee of meer buurtorganisaties besluiten om formeel samen te werken en een buurtoverstijgend samenwerkingsverband op te richten, kost dit geld. U moet bijvoorbeeld nieuwe statuten maken. Voor deze oprichtingskosten kunt u een basissubsidie aanvragen.
De basissubsidie buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden kan ingezet worden voor de aankoop van nieuw en te vervangen materiaal, de opslag en de verzekering ervan. We willen namelijk graag dat materiaal gedeeld wordt tussen buurtorganisaties.
We verstrekken geen dubbele subsidie. Als de deelnemende buurtorganisaties al een bijdrage hebben gekregen ten behoeve van het samenwerkingsverband, kan het samenwerkingsverband géén subsidie meer krijgen voor dezelfde kosten.
Bij het beoordelen van de subsidieaanvraag voor een buurtoverstijgend samenwerkingsverband kijkt de gemeente naar de reserves van de organisaties. Als er in de afgelopen periode(s) een vervangingsreserve is opgebouwd, moet deze eerst gebruikt worden.
Artikel 5 - Activiteitensubsidie
Deze subsidie wordt alleen verstrekt als aan alle navolgende voorwaarden wordt voldaan:
Initiatieven die worden aangevraagd nadat het buurtplan is ingediend, kunnen doorlopend aangevraagd worden via de subsidieregel ‘Buurtinitiatieven 2024’. Dit valt niet onder deze regeling.
Soms is er een snelle reactie nodig vanwege een ontwikkeling of kans in uw buurt. Om dan geld achter de hand te hebben, kan er een flexibel budget van maximaal € 2.500,- worden aangevraagd in overleg met de gebiedsregisseur. U mag dit budget ook inzetten om de periode te overbruggen totdat uw subsidieaanvraag is afgehandeld. Het bedrag wordt in dat geval in mindering gebracht op de toe te kennen subsidie.
Activiteiten die een religieuze oorsprong hebben, zoals carnaval, sinterklaas of paaseieren zoeken, vallen niet onder deze uitsluiting. Heeft u al een subsidie van de gemeente of van derden gekregen voor een initiatief of activiteit, dan geven we geen dubbele subsidie. Subsidies mogen elkaar aanvullen, maar nooit overlappen.
Artikel 10 - Subsidieverantwoording
Subsidiegelden die vanwege een gegronde reden in het betreffende subsidiejaar niet worden ingezet, mogen uitsluitend in overleg met de gebiedsregisseur overgeheveld worden naar het daarop volgende subsidiejaar, mits er een duidelijke bestemming aan gegeven wordt. De inzet van deze gelden wordt opgenomen in het buurtplan en de begroting bij de subsidieaanvraag voor dat volgende subsidiejaar.
Bij de aanvraag van een subsidievaststelling dienen buurtorganisaties en buurtoverstijgende samenwerkingsverbanden een volledig inzicht te geven in het eigen vermogen en de reserves. De inhoudelijke- en financiële subsidieverantwoording dienen voor 1 maart van het volgende kalenderjaar ingediend te worden bij het college, zodat de subsidie definitief vastgesteld kan worden.
Na het jaar waarin de subsidie is toegekend, wordt de uitvoering van het buurtplan beoordeeld met de gebiedsregisseur. We gebruiken hiervoor het formulier ‘Evaluatie buurtplan’ met een financieel overzicht. Dit formulier dient tevens als uw verantwoording voor de subsidie. Daarna kan de subsidie door het college definitief vastgesteld worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-119945.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.