Ieder kind in hun kracht

Geactualiseerd uitvoeringsprogramma 2023 – 2025

Ontdekken – Ervaren – Leren & Plezier

 

 

Nationaal programma Onderwijs

 

 

Aanvullend stimuleringsprogramma voor kinderen en jongeren om zich (extra) te kunnen ontwikkelen op cognitief-, executief- en sociaal-emotioneel niveau.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhoudsopgave

 

Inhoudsopgave

1 Inleiding

1.1. Hoe was het ook alweer

1.2. Voortgang

1.3. Waar richten we ons op

1.4. Beoogd effect

1.5. Bestedingsdoelen

1.6 Evaluatie en monitoring

2 Voorbeelden van uitvoering

3 Financiën en verantwoording

3.1. NPO SPUK voor onderwijs en gemeenten

3.2. NPO middelen

 

Bijlage 1 - Uitvoeringsplan 2023 – 2025

 

 

 

 

 

Inleiding

 

1.1. Hoe was het ook alweer

Dit is een geactualiseerd uitvoeringsprogramma in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor de gemeente Midden-Drenthe voor de periode van 2023, 2024 en een deel in 2025. Voor 2021/2022 heeft het college het 1e uitvoeringsplan voor het NPO vastgesteld. De programma’s lopen in elkaar over en de activiteiten vinden vooral binnen schooljaren plaats.

 

De effecten van de corona pandemie hebben negatieve psychische- en fysieke invloed gecreëerd in de ontwikkeling van kinderen binnen diverse gebieden. Om deze reden heeft het Rijk vanaf 1 augustus 2021 NPO middelen beschikbaar gesteld om opgelopen onderwijsvertragingen door de vele schoolsluitingen en de coronapandemie in te halen.

Het programma is bedoeld om kinderen en jongeren te helpen hun gaven en talenten (opnieuw) tot bloei te brengen. Deze tijdelijke investeringen beogen een aanpak voor de door corona gerelateerde problematieken. De activiteiten richten zich niet alleen om achterstanden die zijn opgelopen tijdens de corona periode maar ook op de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren op cognitief en het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen en jongeren.

In de uitvoering richten we ons op jonge kinderen van 0-4 jaar in de voorscholen, voor kinderen in het basisonderwijs en jongeren in het Voortgezet Onderwijs. We hebben met elkaar in Midden-Drenthe afgesproken dat we aansluiting zoeken bij bestaand beleid en de activiteiten die we al met elkaar doen.

 

1.2. Voortgang

Ook binnen de gemeente Midden-Drenthe heeft de uitvoering net als bij andere gemeenten een lange aanloop nodig gehad om een goed aanbod neer te zetten. Vooral het ophalen en afstemmen met lokale organisaties over: wat het kind daadwerkelijk nodig heeft, vergt tijd. We willen het goed doen.

 

Voor de uitvoering is een aanjager aangesteld. De aanjager is creatief, durft in gesprek te gaan met onze lokale partners, kent de woon- en leefomgeving van onze inwoners goed en is bekend met het werkveld.

In de uitvoering wordt samengewerkt met partners in onderwijs, zorg, bibliotheken, sport- en gezondheid. Het is mooi te zien dat partners die werkzaam zijn rondom het kind, van onderaf en samen met het kind eigen projecten aandragen en deze ten uitvoer brengen.

 

Waarom komen we met een geactualiseerd uitvoeringsplan?

De afgelopen twee jaar is er veel werk verzet om te komen tot een goede uitvoering van het plan. Een aantal programma’s worden momenteel uitgevoerd, maar er zijn ook programma’s die niet uitgevoerd kunnen worden in verband met het ontbreken van voldoende (gekwalificeerd) personeel. Daarnaast worden sommige projecten bijgesteld, gewijzigd of in de loop van de tijd uitgebreid.

 

1.3. Waar richten we ons op

In 2020 en 2021 hebben we met elkaar afgesproken dat we ons richten op de lokale samenwerking en aansluiten op het beleid en de programma’s die we al hebben. Dit is onder andere afgestemd in de LEA, het Lokaal Educatieve Overleg en binnen onze eigen organisatie. Met alle LEA partners is een visie binnen de gezamenlijke samenwerkingsagenda opgesteld. Uit de visie zijn onder andere de informele thema overleggen ontstaan. Een informeel thema overleg staat in het teken van het versterken van de samenwerking en te zorgen voor een goede (school)omgeving voor kinderen. We delen onze ideeën en inspireren elkaar. Naast kinderen, wordt ook het gezin, de school en de omgeving van de school meegenomen in de thema’s.

 

De uitgangspunten zijn:

  • 1.

    Aansluiten bij de praktijk en de belevingswereld van kinderen (kind centraal)

  • 2.

    Inzichtelijk maken van gerealiseerde effecten op tevredenheid en ervaringen bij de doelgroep

  • 3.

    Werkend leren als middel voor verhogen kwaliteit en samenwerken

In 2022 heeft het college het eerst (uitvoerings)plan: ‘Ieder kind in zijn kracht!’ vastgesteld. Dit stimuleringsprogramma is gericht op bestaande uitvoering binnen de gemeente Midden- Drenthe en gericht op kinderen. Het sluit aan op het Jeugd- en VE-programma en het sport – en preventie akkoord. We streven ernaar om kinderen positief te laten opgroeien en om ieder kind een eerlijke kans te geven voor een mooie toekomst.

 

Met dit aangepast uitvoeringsplan borduren we hierop voort voegen we nieuwe ontwikkelingen toe. De coronapandemie ligt grotendeels achter ons en door de NPO uitvoering kunnen we extra projecten stimuleren die ten goed komen aan onze jeugd en jonge inwoners.

 

We sluiten aan op onze missie en visie:

* Inwoners (kinderen) voorop

Voor het uitvoeren van dit programma wordt er ontwikkelt vanuit de praktijk. Hierom wordt sterk ingezet in het bereiken van mensen die dagelijks of wekelijk in contact staan met de doelgroep. Daarnaast wordt zoveel als mogelijk aangesloten bij bestaande initiatieven waarin de doelgroep is vertegenwoordigd.

* We beginnen buiten

Vanuit de contacten wordt informatie opgehaald en daar waar mogelijk direct in uitvoering gezet: Doen als uitgangspunt!. Binnen uitvoering wordt aangestuurd op inzicht in beoogd effect: Is de doelgroep tevreden? en tijdens uitvoering wordt een lerende benadering nagestreefd via meerdere ‘evaluatie’ momenten: Werkend leren.

* We zijn mensgericht

Binnen dit programma wordt aangestuurd op het realiseren van ontmoetingen. Hierin is aandacht voor ECHT contact en ruimte voor verdieping ‘De vraag achter de vraag’.

* We digitaliseren

Bestaand aanbod in de vorm van diensten/producten/middelen en activiteiten, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan een kind, in diverse vormen, worden overzichtelijk gepresenteerd via digitalisering. Hiermee wordt beoogd dat inwoners sneller en gemakkelijker eventuele vragen en aanbod op elkaar af kunnen stemmen.

 

1.4. Beoogd effect

We richten ons op lokale samenwerking, het verbinden van diverse organisaties en het preventief inzetten van ondersteuning om zwaarder problematieken voor nu en in de toekomst binnen de gemeente Midden-Drenthe te voorkomen.

 

Daarnaast biedt het programma ruimte om tijdelijk meer in te zetten op het versterken en realiseren van meer samenwerking tussen het onderwijs -, sport-, cultuur en zorg. Deze verbindingen zijn al aanwezig, maar er ligt een kans om deze nog meer te versterken en te verankeren binnen de gemeente Midden-Drenthe.

 

De deelnemende organisaties zijn onder andere: LEA partners, St. Welzijn, met name de jongerenwerkers), Team Gezond in Midden-Drenthe vanuit sport- en gezondheidsbeleid), GGD, CJG, St. Kits Primair, St. CKC Drenthe, interne beleidsmedewerkers gemeente Midden- Drenthe.

 

1.5. Bestedingsdoelen

De door het Rijk gestelde doelen zijn:

  • Bovenschoolse maatregelen om vertragingen in te halen bij kinderen, denk hierbij aan huiswerkbegeleiding, een voorleeshulp thuis, activiteiten op het terrein van

  • sport/cultuur/techniek, en activiteiten i.s.m. partijen zoals kinderopvang, bibliotheken, sport, cultuur.

  • Maatregelen in de voorscholen het inhalen van uren voorschoolse educatie, extra begeleiding in de groep, extra inspanningen gericht op de toeleiding van kinderen.

  • Vertraging gericht op zorg en welzijn (in school of verlengde leertijd) op sociaal en emotioneel vlak, zoals extra jeugdhulp of schoolmaatschappelijk werk, de M@ZL aanpak,

  • ziekteverzuim of aanvullende interventies; extra beschikbaarheid van zorg op school naast de reguliere inzet voor jeugd (vanuit de Jeugdwet).

  • Het bevorderen van de samenwerking tussen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en andere lokale partijen, t.b.v. de aanpak van een integrale

  • ondersteuning van jongeren op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak, het inzetten van pedagogisch medewerkers en jeugdartsen in het onderwijs.

  • Maatregelen voor thuiszitters met (langdurig) relatief of absoluut verzuim door deze kinderen en jongeren te verbinden met school b.v. door samenwerking tussen onderwijs en zorg te bevorderen.

  • Andere doelen, zoals extra huur van bestaande (onderwijs)huisvesting of het plaatsen van een keuken voor lunch en maaltijdenvoorziening, een laptop in de bovenbouw, de kosten

  • ambtelijke capaciteit of inkoop van expertise voor het NPO voor het opstellen van een lokaal beeld, het analyseren van de plannen en voorgestelde interventies van de scholen (signaleren, doorverwijzen, begeleiding docent).

 

Aan deze bestedingsdoelen hebben we een aantal thema lijnen gekoppeld:

* Jeugd en Vrije Tijd

* Jeugd en Kennis

* Jeugd en Zorg

* Jeugd en Aanbod

* Jeugd en Lokale initiatieven

* Jeugd en Inspiratie

* Communicatie

* Kosten uitvoering

Op grond hiervan houden we bij of we alle doelgroepen in kaart hebben, of er een gevarieerd aanbod is en hebben we een goede registratie voor de verantwoordingen.

 

1.6 Evaluatie en monitoring

Er worden afspraken en tussentijdse evaluaties gehouden. Deze zijn:

  • Op de grote en langdurige projecten wordt ieder half jaar een afweging gemaakt. Heeft het succes, wat gaat goed en wat kan beter, of moeten we aanpassen of beëindigen.

  • De afspraken per doelgroep zijn onderverdeel naar thuis- school – vrije tijd.

  • Een opgave over de gegeven interventies met het aantal deelnemers en gerealiseerd effect.

  • *Het aantal succesverhalen welke zijn gerealiseerd binnen deze aanpak (digitale communicatie).

 

 

2 Voorbeelden van uitvoering

Enkele voorbeelden van uitvoeringsactiviteiten willen we hier benoemen:

 

2.1. Scholen als vind- en ontwikkelplaats

Dit plan is ontwikkeld binnen het dorp Drijber. De school, ouders, leerlingen, het dorpshuis en lokale ondernemers zijn met elkaar in gesprek gegaan en op onderzoek uitgegaan over: wat heeft het kind (nog meer) nodig dan wat we al doen. Hier komen de wensen van kinderen gekoppeld aan doelen en activiteiten en hoe kunnen we dit samen doen, bij elkaar. Sommige activiteiten kosten geld, maar vooral het weten van elkaar wat er speelt, welke wensen er zijn belangrijke ingrediënten voor een goede start. De aanpak is gericht op samenwerking en wordt vanuit een gezamenlijke aanpak gedragen door onze (kleine) inwoners. Met deze belangrijke ingrediënten is de kans van slagen voor een succesvolle activiteit groot.

 

2.2. Vergroten van kennis en vaardigheden

In de kinderopvang, het basisonderwijs en het Voortgezet onderwijs zijn projecten gestart om leesvaardigheden te bergroten en thema’s bespreekbaar te maken.

 

In het kader van ouderbetrokkenheid is het Kind-Oudercafé na corona weer opgezet. Ouders worden uitgenodigd om samen met hun kinderen te gaan (voor)lezen. Zo wordt de taalontwikkeling gestimuleerd en wordt het samen lezen benadrukt. Ook worden liedjes gezongen. De ontmoetingen vinden in de bibliotheken plaats. Daarbij is ook een pedagogisch medewerker vanuit de kinderopvang aanwezig. Tijdens de activiteiten wordt aan ouders het belang van (voor)lezen benadrukt. Ouders wordt ook het gratis lidmaatschap voor het kind aangereikt.

 

In het basisonderwijs is het projectplan ‘Leesoffensief op een sleutelmoment in de lesontwikkeling van kinderen voor kinderen in de kinderopvang en groep 3 en 4 in het basisonderwijs gestart. Hiermee wordt de cyclus van laaggeletterdheid doorbroken en bijgedragen aan de onderwijskwaliteit en gelijke kansen voor kinderen uit laagtaalvaardige gezinnen.

 

Met het thema ‘Leskist kansrijk – doorbreek de cirkel van armoede, wordt het onderwerp armoede bespreekbaar gemaakt onder leerlingen in het Voortgezet Onderwijs. Op Volta staat een leskist met boeken en opdrachten over het thema. Er is een keuze in boeken en opdrachten of leerlingen veel, gemiddeld of weinig leeservaring hebben.

 

Door over het onderwerp te praten wordt armoede zichtbaarder. Door het gesprek aan te gaan maakt kinderen (financieel) bewuster. Scholen kunnen een belangrijke rol vervullen bij het signaleren van armoede onder kinderen en gezinnen. Kinderen die opgroeien in armoede krijgen minder kansen op school omdat ze bijvoorbeeld geen rustige plek hebben om huiswerk te maken of niet gemotiveerd worden door ouders. Ouders met geldproblemen hebben vaak te maken met diverse problemen. Uit onderzoek blijkt dat dit vaak van invloed is op de ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk dat leerkrachten zich bewust zijn van de invloed van armoede op de ontwikkelkansen en het welbevinden en leren van leerlingen.

 

2.3. Versterken van jeugd en zorg

Het schoolmaatschappelijk werk is belangrijk binnen het onderwijs. Momenteel is het gelukt om het reguliere maatschappelijk werk goed in te zetten, maar extra inzet is niet mogelijk gebleken.

Momenteel wordt samen met het Voortgezet Onderwijs onderzocht om jongerenwerkers in de pauze in te gaan zetten die kunnen helpen bij vraagstukken die leven onder jongeren of het gesprek aan te gaan. Daarnaast worden vaste trainingen zoals Pesten, Seksualiteit en Relaties en Mentale weerbaarheid onderzocht.

Ook wordt de interesse van het aanbod Mediawijsheid en – educatie via een cultuuraanbod gepeild binnen het onderwijs. Met media educatie leren we kinderen en jongeren ‘film spreken’ en ‘woorden’ waarmee zij meer betekenis en inzichten ervaren en zichzelf en de wereld in een breder perspectief kunnen zien en veilig in kunnen participeren.

 

In NMD verband is er een projectplan ‘Plusvoorziening’ ontwikkeld. Dit is een onderwijszorgarrangement voor thuiszitters vanaf 12 jaar (t/m 23 jaar) en speelt in op hoe kinderen weer zo snel mogelijk de stap terug naar school kunnen maken.

Dit NPO programma haakt aan op het ‘Regionaal Programma VSV en een sluitende aanpak voor kwetsbare jongeren (JIKP) en op ‘Passend onderwijs en zorg voor onze jeugd in de NMD’.

Met dit extra plan worden knelpunten aangepakt, zoals een goed passend aanbod zodat zij niet langdurig op een wachtlijst komen te staan, een betere integrale verbinding met de zorg en meer inzet van zorg, maatwerktrajecten anders dan in de reguliere schoolsetting, een VSV regelgeving. In NMD ontbreekt een VSV regelgeving en is nodig om in de RMC regio een plusvoorziening aan te wijzen. De plusvoorziening bestaat uit een gecombineerd programma met zorg, hulpverlening en arbeidstoeleiding en kan ervoor zorgen de jongere een startkwalificatie te laten behalen.

 

2.4. Verbinden van het aanbod en activiteiten in de gemeente Midden-Drenthe

Om het aanbod van zorg en activiteiten met elkaar te verbinden is een aanbodkaart ontwikkeld. Deze is gekoppeld aan de bestaande website www.gezondinmiddendrenthe.nl in de website van het Team gezond in Midden-Drenthe. De aanbodkaart is besproken met Communicatie en Publiekszaken. De aanbodkaart verwijst door naar de gemeentelijke website.

 

Binnen het NPO is ruimte voor kleine activiteiten voor en door jongeren. Dit wordt gestimuleerd door het Team Gezond in Midden-Drenthe in samenwerking met ons Sport – en Gezondheidsbeleid van de gemeente Midden-Drenthe.

Met de NPO ondersteunen we sportactiviteiten zoals een pupillenweekend of een Megaspeeldag., maar ook sportdagen en educatieve lessen zoals Molo-Oekoe.

 

2.5. Inspiratie podium

Naast activiteiten die al lopen of al in een verder ontwikkeld stadium bevinden worden met lokale partners ook nieuwe initiatieven ontwikkeld. Momenteel wordt de behoefte gepeild voor een jongerensymposium, de behoefte gepeild voor een Jongerenraad. Ook de zoekt de GGD de samenwerking met Volta voor een weerbaarheidstraining voor jongeren op het gebied van mentale weerbaarheid en een activiteit door Sport Drenthe. Met een goede afstemming en integrale verbindingen wordt een de NPO uitvoering een mooie aanvulling op dat wat we al doen met elkaar in Midden-Drenthe.

 

 

3 Financiën en verantwoording

3.1. NPO SPUK voor onderwijs en gemeenten

 

De uitkering is in de vorm van een SPUK (Besluit Specifieke Uitkering) waaraan het Rijk de beleidsregels (paragraaf 1.5) heeft gekoppeld. Dit betekent dat de middelen enkel besteed mogen worden aan bestedingsdoelen die opgelegd zijn vanuit het Rijk.

 

Allereerst zijn de NPO middelen in 2020 die het onderwijs ontvangt binnen de scholen uitgezet. Daarnaast kregen gemeenten eind 2020 middelen die zij samen met onderwijs en welzijn partners konden gaan inzetten.

 

Door de lange aanloop die het nodig had om alle NPO middelen in te zetten heeft het Rijk in het voorjaar van 2022 besloten om de termijn van uitvoering te verlengen tot juni 2025.

Daarnaast kunnen de middelen ook ingezet worden voor leerlingen die gevlucht zijn uit de Oekraïne. Ook de verantwoording blijft gehandhaafd op het eerste kwartaal in 2024. De NPO middelen worden wel voor juli 2023 volledig uitbetaald aan gemeenten.

 

3.2. NPO middelen

Vanuit het NPO (Nationaal Programma Onderwijs) ontvangt de gemeente Midden-Drenthe tussen 2021 en 2023, € 354.499,23 binnen het onderwijsachterstandenbeleid budget.

De uitkering is als volgt opgebouwd:

 

Voer hier uw gemeente in

Midden-Drenthe

 

 

 

 

 

 

Aantal

Bedrag

Totaal bedrag

(1) Bedrag per leerling

2927

118,08

€ 345.620,16

(2) Onderwijsachterstanden

392,185

22,64

€ 8.879,07

 

 

Totaal

354.499,23

 

 

 

B ijlage 1 – Uitvoeringsplan 2023 2025

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven