[Besluit Tarieven Havenafvalplan per 01/04/2024 ]

 

Besluit tot het vaststellen van gewijzigde tarieven Havenafvalstoffenplan Noordzeekanaalgebied, geldend vanaf 1 April 2024. De directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied, gelet op:

  • 1.

    artikel 6d, van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen;

  • 2.

    artikel 9 en artikel 9a van het Besluit Havenontvangstvoorzieningen;

    • 1.

      besluit 2022/CNB/53 tot vaststelling van het Havenafvalplan Noorzeekanaalgebied per 01/01/2023;

    • 2.

      het mandaatbesluit van het College van burgemeester en wethouders van

Amsterdam, van 03-12-2019, Gemeenteblad 3 januari 2020 nummer 7080;

  • 1.

    het mandaatbesluit van het College van burgemeester en wethouders van Beverwijk

van 20 december 2022;

  • 1.

    het mandaatbesluit van het College van burgemeester en wethouders van Velsen

van 9 december 2022;

  • 1.

    het mandaatbesluit van het College van burgemeester en wethouders van Zaanstad,

van 24 mei 2022, Gemeenteblad 1 juni 2022, nr. 245654.

bij welke mandaatbesluiten de Directeur van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is gemandateerd om de bevoegdheden als havenbeheerder bij of krachtens de Wet voorkoming verontreiniging door schepen uit te voeren.

overwegende dat:

  • 1.

    de huidige tarieven gelden vanaf 01 Januari 2023;

    • 1.

      onder de tarieven wordt verstaan de indirecte bijdrage van de schepen inclusief de eventuele korting alsmede de vergoeding die de havenontvangstvoorziening ontvangt van de havenbeheerder als van het afgifterecht door het zeeschip dat de indirecte bijdrage heeft betaald, gebruik is gemaakt;

    • 2.

      het totaal aan indirecte bijdragen van de schepen het totaal aan kosten van de vergoedingen (directe kosten) aan de havenontvangstvoorzieningen en administratieve kosten (indirecte kosten) van de havenbeheerder dekt;

    • 3.

      de hoogte van de indirecte bijdrage aansluit bij het uitgangspunt dat de vervuiler betaalt;

    • 4.

      de indirecte bijdragen voor de zeecruiseschepen in verband met het hiervoor genoemde uitgangspunt beduidend hoger zijn dan voor de andere zeeschepen;

    • 5.

      de vissersschepen onder het Havenafvalplan voor de visserij (VISHAP) vallen en de recreatievaartuigen onder het Activiteitenbesluit voor de jachthavens; beide zijn uitgezonderd van de indirecte bijdrage en vallen niet onder het voorliggende besluit;

    • 6.

      de afspraak met de Inspectie Leefomgeving en Transport is dat offshore-schepen vanwege hun specifieke afvalstoffen eveneens worden uitgezonderd van de indirecte bijdrage;

    • 7.

      de kosten voor de inzameling, transport en verwerking van annex V ongeveer 10% zijn gestegen sinds 1 januari 2023;

    • 8.

      de indirecte bijdragen voor annex V na analyse over het jaar 2023 een wijziging behoeven, aangezien de bijdrage van de schepen te hoog was in relatie tot de kosten van vergoeding en administratieve kosten, behalve bij zeecruise;

    • 9.

      de indirecte bijdragen voor annex I over 2023 de wettelijk verplichte 30% van de totale kosten voor de inzameling, transport en verwerking van dit annex I afval ruim afdekken en zowel de bijdrage als de vergoeding hierom géén wijziging behoeven;

    • 10.

      de kortingsregelingen, als bedoeld in artikel 9a, lid 5b van het Besluit havenontvangstvoorzieningen gebaseerd op Uitvoeringsverordening (EU) 2022/91) verdere implementatie behoeft;

    • 11

      de havenontvangstvoorzieningen en scheepsagenten als stakeholders zijn geconsulteerd over het tariefvoorstel voor de indirecte bijdrage en de vergoedingen voor het afgifterecht;

    • 12

      voor de tariefwijziging draagvlak bestaat onder deze stakeholders.

besluit het volgende:

De tarieven Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied per 1 April 2024 als volgt te wijzigen en vast te stellen:

A) Indirecte bijdrage en kortingsregelingen

De indirecte bijdrage bestaat uit de som van een annex I- en een annex V- bijdrage, verminderd met eventuele kortingen op deze bijdragen. De verplichte indirecte bijdrage voor zeeschepen, zoals omschreven in het Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied, op basis van de grootte (GT maat) van het zeeschip:

Cruiseschepen (max bijdrage vanaf 30.000 GT)

Indirecte bijdrage Annex I, € 50+0,01*GT max € 350,-

Indirecte bijdrage Annex V, € 200+0,1*GT max € 3200,-

Totale bijdrage cruise € 250+0,11*GT max € 3550,-

Overige schepen (max bijdrage vanaf 25.000 GT)

Indirecte bijdrage Annex I, € 50+0,01*GT tot 5000 GT

€ 50+0,01*GT >=5000 GT max € 300,-

Indirecte bijdrage Annex V, € 200+0,03*GT tot 5000GT

€ 250+0,02* GT >= 5000 GT max € 750,-

Totale bijdrage tot 5000 GT : € 250+0,04*GT

Totale bijdrage GT >= 5000 GT : € 300+0,03* GT max € 1.050,-

Ten behoeve van de dekking van de beheerskosten van de havenbeheerder wordt per geheven totale indirecte bijdrage een vast bedrag gereserveerd. Per 01/04/2024 wordt het bedrag van € 40,-- gecontinueerd.

Kortingsregelingen procedure

In de wetgeving is via EU Uitvoeringsverordening (EU) 2022/91 van de Europese Commissie

van 21 januari 2022 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32022R0091)

verplicht gesteld dat schepen die aantonen dat ze minder afval produceren en/of een goed afvalbeheer hebben korting krijgen op hun milieubijdrage. De verordening kent twee verplichte criteria en 8 facultatieve criteria, die in deze verordening zijn omschreven.

De stichting Green Award is bereid gevonden schepen die in aanmerking willen komen voor een korting, te auditen op deze criteria, uiteraard tegen een vergoeding. De schepen dienen zelf de audit aan te vragen bij Green Award via email: certification@greenaward.org

Green Award draagt er zorg voor dat de audit-informatie over de schepen bij de Nederlandse zeehavens bekend is.

Kortingsregeling Annex I

Scenario 1 (overgangsregeling tot en met 31/12/2024):

Het schip heeft reeds een bestaande annex I milieukorting. Schepen die uitsluitend op gasolie, dieselolie of LNG varen en voor 1 April 2024 een verklaring hierover hebben overlegd, hebben een vaste lage indirecte bijdrage van € 50 voor Annex I voor het jaar 2024.

Deze regel zal gedurende 2024 worden gecontinueerd en aflopen per 01/01/2025. De kortingen zoals in scenario 2 beschreven gaan in dit scenario voor annex I in per 01/01/2025.

Scenario 2:

Het schip heeft nog géén bestaande annex I-milieukorting.

Per 01/04/2024 geldt de volgende kortingsregeling:

  • 1.

    Schip voldoet aan het annex I criterium gebruik alternatieve brandstoffen: € 25 euro

korting op annex I-milieubijdrage.

  • 1.

    Schip voldoet aan minimaal 1 van de 4 overige facultatieve annex I criteria: : € 25

euro korting op annex I-milieubijdrage.

  • 1.

    Schip voldoet zowel aan a) als b) : € 50 euro korting.

Kortingsregeling Annex V

Per 01/04/2024 geldt de volgende kortingsregeling:

Schip voldoet aan beide verplichte annex V criteria: korting van € 50 euro op de Annex V- milieubijdrage.

Schip voldoet daarnaast aan het facultatieve criterium annex V (hergebruik en recycling aan boord): extra korting van €25. (alleen voldoen aan dit criterium en niet aan de twee verplichte annex V items geeft géén recht op de €25 korting).

B) Afgifterecht scheepsafvalstoffen

Als vergoeding in mindering te brengen op de factuur van de havenontvangstvoorziening aan het afgevende schip, welke een indirecte bijdrage heeft betaald, en deze vergoeding uit te betalen door de Administratieve Organisatie Havenafvalstoffenplan, ondergebracht bij de Divisie Havenmeester van Havenbedrijf Amsterdam NV, aan de betreffende havenontvangstvoorziening:

Annex I

Het Annex I- afgifterecht voor een schip bestaat uit een vaste en een variabele vergoeding per m3. Er geldt een maximale vergoeding van € 200 + € 30 per ingezamelde m3, gebaseerd op de maximale opslagcapaciteit van sludge en bilge in m3, zoals op het supplement van het IOPP-certificaat vermeld staat. De vaste vergoeding wordt eenmaal per aanloop uitgekeerd aan de door de rederij of scheepagent gekozen havenontvangstvoorzieningen voor Annex I.

De vergoedingen worden door de havenontvangstvoorzieningen zichtbaar in korting gebracht op de totale factuur aan het schip / scheepsagent.

Annex IV en VI

Het afgifterecht voor de Annex IV- en Annex VI-afvalstoffen is vastgesteld op 0 € en de kosten voor afgifte worden niet vergoed aan de havenontvangstvoorzieningen vanuit de indirecte bijdragen. Hiervoor geldt een directe bijdrage- betaling van het schip aan de havenontvangstvoorzieningen.

Annex V

Het Annex V- afgifterecht is vastgesteld op een 100%-vergoeding, met dien verstande dat:

  • 1.

    het maximale afgifterecht gebaseerd is op de maximale opslagcapaciteit voor Annex

V in m3, zoals in het garbage managementplan van het schip vermeld staat

  • 1.

    het afgifterecht is beperkt tot maximaal twee keer afgeven binnen de gestelde

termijn van 7 dagen na aankomst op de 1e ligplaats in de regio; en

  • 1.

    vanaf de 8e dag het schip voor de afgifte van afval betaalt alsof het de maximale

opslagcapaciteit zou hebben overschreden (d.w.z. directe betaling aan de inzamelaar.

Voor alle schepen geldt per inzameling tijdens normale service tijden een vergoeding van

€ 200 + € 49,50 per m3 huisvuil; klein gevaarlijk afval (KGA) vergoedingen gaan per kg /stuks.

De tarieven voor de vastgestelde vergoeding voor het inzamelen van de KGA per kg/stuks zijn vastgelegd in een Open House constructie waarvoor een havenontvangstvoorziening een overeenkomst kan afsluiten. De vergoedingenlijst voor annex V behoort als bijlage bij dit besluit en is te vinden op de website van Port of Amsterdam.

Met de vaststelling van dit besluit wordt het Havenafvalplan zoals vastgesteld bij besluit 2022/CNB/53 geactualiseerd. De hoogte van de tarieven zijn gewijzigd, de in het Havenafvalplan genoemde spelregels ten aanzien van de betalingsplicht van de indirecte bijdrage en het recht op vergoeding blijven onverminderd geldig.

Rechtsmiddelen 

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een (afzonderlijk) bezwaarschrift bij de desbetreffende gemeente. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, Postbus 202, 1000AE Amsterdam; Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk; Velsen, Postbus 465, 1970 AL IJmuiden; Zaanstad, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam.

U kunt ook online bezwaar maken. Daarvoor heeft u een DigiD nodig.

Voor Amsterdam via www.amsterdam.nl/bezwaar/jb

Voor Beverwijk via https://www.beverwijk.nl/klacht-bezwaar-en-beroep 

Voor Velsen via https://www.velsen.nl/bezwaar

Voor Zaanstad via www.zaanstad.nl en tik uw zoekterm in “bezwaar tegen besluit indienen

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende, binnen zes weken nadat het bekend is gemaakt, tegen een besluit bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente.

Indien u zich laat vertegenwoordigen door een derde dan dient deze derde een machtiging te overleggen.

Het indienen van een bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien onverwijlde spoed dit vereist kan,

hangende de bezwaarschriftprocedure, een schorsing of voorlopige voorziening worden gevraagd van de

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem, Sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR

Haarlem, betreffende de vergunning van Beverwijk, Velsen en Zaanstad en de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Parnassusweg 226, Postbus 75850, 1070 AW

Amsterdam, betreffende de vergunning van Amsterdam.

Hieraan zijn griffiekosten verbonden.

U kunt dit ook online doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

[De Colleges van Burgemeester en Wethouders van de Noordzeekanaalgebiedgemeenten]

Namens deze,

[J.H.M.] [Mateyo]

[de directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied]

Naar boven