Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 116445 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 116445 | beleidsregel |
Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen
1.1 Experiment gesloten coffeeshopketen
In Nederland gaat het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’ plaatsvinden. Dit experiment moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van hennep en hasjiesj mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze hennep en hasjiesj gecontroleerd. Uit het experiment zal blijken wat de effecten zijn op gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. Dit experiment wordt ook wel het wietexperiment of de wietproef genoemd. Het experiment vindt plaats in 10 (mogelijk 11) gemeenten, waaronder de gemeente Tilburg.
De burgemeesters van Tilburg en Breda hebben het initiatief genomen voor een aanloopfase van het experiment. Dit biedt de mogelijkheid om alvast op kleine schaal te kunnen starten met het experiment rondom een gelegaliseerde productie- en verkoopketen. Zo kan ervaring worden opgedaan met de gesloten keten en alle processen daarbij.
De ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid hebben besloten dat de aanloopfase van het experiment gesloten coffeeshopketen in Tilburg en Breda start op 15 december 2023. Naar verwachting zijn dan twee aangewezen telers gereed voor levering aan coffeeshops. Dat is voldoende om in Tilburg en Breda te kunnen starten met de aanloopfase van het experiment. In deze fase mogen de coffeeshops uit deze gemeenten zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden.
De ontwikkelingen tijdens de aanloopfase worden gemonitord. De inzichten opgedaan tijdens de aanloopfase zullen worden gedeeld met alle aan het experiment deelnemende gemeenten en worden gebruikt om processen en systemen te verbeteren voor een soepele overgangsfase.
De aanloopfase in de gemeenten Tilburg en Breda valt onder de voorbereidingsfase voor de coffeeshophouders. De duur van de aanloopfase is beperkt; het streven is een duur van maximaal zes maanden. Indien de openbare orde of veiligheid ernstig in het geding komen, zal de aanloopfase voortijdig worden stopgezet.
1.3 Beleid tijdens de aanloopfase
Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ is een tijdelijke beleidsregel vanwege de aanvang van de aanloopfase van het experiment.
In deze beleidsregel zijn de maximaal toegestane handelsvoorraad en het handhavingsbeleid vastgesteld. Het beleid ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.
Tijdens de aanloopfase blijft ook het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ van kracht, met uitzondering van hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1.
1.4 Aanpassing en aanvulling van het beleid d.d. 4 maart 2024
Deze beleidsregel is aangepast wat betreft de handelsvoorraad van de gereguleerde producten: de maximale handelsvoorraad van gereguleerde producten is verruimd tot de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten (artikel 5.1).
De beleidsregel is aangevuld met eisen aan het verkopend personeel van de coffeeshops (artikel 6).
Om gereguleerd hennep en hasjiesj aan coffeeshops te kunnen leveren, is wet- en regelgeving opgesteld:
De wet maakt het experiment mogelijk, bepaalt dat de teelt en verkoop van hennep en hasjiesj binnen het experiment niet strafbaar is en bepaalt tevens de duur van het experiment.
In het besluit is geregeld hoe het experiment nader wordt vormgegeven. In het besluit staat bijvoorbeeld aan welke voorwaarden gemeenten, coffeeshops en telers zich moeten houden. In de ministeriële regeling zijn regels over de verpakking en de kwaliteit van de hennep en hasjiesj opgenomen.
Het besluit en de ministeriële regeling treden op hetzelfde moment als de wet in werking.
Daarnaast zijn in relatie tot het experiment de volgende besluiten vastgesteld, waarvan de titels voor zichzelf spreken:
3.2 Handelsvoorraad: grondslag en beleid
Tijdens de aanloopfase mogen de coffeeshops zowel de gereguleerd geteelde als de gedoogde producten aanbieden. Voor beide wordt een maximale handelsvoorraad gesteld.
Handelsvoorraad gereguleerde producten
Op grond van artikel 39, artikel 12, aanhef en onder b, en artikel 5 tweede lid van het Besluit EGC, heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor de duur van de fase van voorbereiding nadere regels te stellen over de maximaal toegestane handelsvoorraad hennep of hasjiesj die wordt afgenomen van de aangewezen telers, met dien verstande dat deze voorraad niet meer mag bedragen dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
De burgemeester stelt de maximaal toegestane voorraad vast op de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten. Dit is het maximum dat gaat gelden tijdens de experimenteerfase. Door tijdens de aanloopfase deze hoeveelheid als maximum vast te stellen, kan ervaring worden opgedaan met de wijze van vaststellen van die handelshoeveelheid, de praktische uitvoerbaarheid daarvan voor coffeeshophouders en voor het toezicht daarop en de handhaving daarvan. Dit is nodig omdat in de experimentregelgeving niet is uitgewerkt hoe het maximum moet worden vastgesteld.
Verder is van belang dat er geen aanleiding is om een beperkter voorraad toe te staan dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
Voor de eerste vier weken na de verruiming van de handelsvoorraad geldt een overgangsregeling.
Doordat de handelsvoorraad van de gereguleerde producten sinds de start van de aanloopfase beperkt is geweest tot 500 gram, geven de verkoopcijfers van de vier weken voorafgaand aan de verruiming van de maximaal toegestane handelsvoorraad geen goed beeld van de hoeveelheid gereguleerde hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten. Daarom wordt in deze eerste vier weken na de verruiming van de maximaal toegestane handelsvoorraad, aan de coffeeshophouders gevraagd om zelf een opgave te doen van de volgens hen benodigde verkoophoeveelheid voor een week. Na vier weken kan vervolgens aan de hand van de verkoopcijfers de maximaal toegestane handelsvoorraad worden berekend op basis van de verkoopcijfers van steeds de voorgaande vier weken. De coffeeshophouder geeft de burgemeester daartoe inzage in de verkoopcijfers van de gereguleerde producten.
Handelsvoorraad gedoogde producten
Op grond van de Aanwijzing Opiumwet geldt dat de maximale handelsvoorraad van de gedoogde coffeeshops in de lokale driehoek wordt vastgesteld en in elk geval de 500 gram niet te boven mag gaan.
3.3 Eisen aan verkopend personeel: grondslag en beleid
Op grond van artikel 12 aanhef en onder h van het Besluit EGC heeft de burgemeester de bevoegdheid om nadere regels te stellen over de opleiding van het personeel van de coffeeshop. Op grond van artikel 6, eerste lid, onder a en b van het Besluit EGC moet het verkopend personeel van de coffeeshop een cursus hebben gevolgd gericht op preventie en het geven van voorlichting.
3.4 Handhaving: grondslag en beleid
De burgemeester is naast de IJenV en de NVWA belast met het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving van het experiment gesloten coffeeshopketen.
Op grond van artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen heeft de burgemeester de bevoegdheid om bestuursrechtelijk op te treden tegen een coffeeshop die wet en/of regels overtreedt.
Dit geldt ook tijdens de aanloopfase van het experiment, omdat voor de coffeeshophouders de aanloopfase onderdeel uitmaakt van de fase van voorbereiding van het experiment als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen.
Deze beleidsregel ‘Beleid aanloopfase experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Tilburg’ (hierna: het beleid) is gebaseerd op de regelgeving EGC en beschrijft hoe de burgemeester, behoudens gemotiveerde afwijkingen, optreedt bij de constatering van overtredingen door coffeeshops tijdens de aanloopfase, met als doel de geconstateerde overtredingen te doen opheffen en herhaling ervan te doen voorkomen.
4.1 Gemeentelijk toezichthouders
De toezichthouders voeren namens de burgemeester toezicht uit door middel van fysieke controles bij de coffeeshops. Daarnaast voeren de toezichthouders digitaal toezicht uit middels het door de overheid beschikbaar gestelde elektronische systeem (hierna: track-and-tracesysteem). Bevindingen uit een digitale controle kunnen aanleiding vormen voor een (nadere) fysieke controle. De burgemeester is bevoegd tot toezicht en handhaving van de in de bijlage bij dit beleid uitgewerkte normen, voor zover deze zien op de coffeeshops.
4.2 Samenwerking met andere toezichthoudende en handhavende instanties
Naast de burgemeesters van de deelnemende gemeenten zullen de IJenV en de NVWA toezicht houden op de normen die voortvloeien uit de regelgeving EGC en deze normen handhaven. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. De bevoegdheden van, en samenwerking tussen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten, de IJenV, NVWA en politie/OM zijn uitgewerkt in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
In voornoemd arrangement is eveneens uitgewerkt welke informatie tussen de handhavende instanties zal worden gedeeld, en welke informatie zal worden gedeeld met politie en OM.
Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke traject, door politie en OM, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.
5. Handelsvoorraad aanloopfase
5.1 Handelsvoorraad gereguleerde producten
De voorraad hennep of hasjiesj die door een coffeeshophouder is afgenomen van de aangewezen telers en in de coffeeshop wordt aangehouden voor de verkoop, bedraagt in totaal niet meer dan de hoeveelheid hennep of hasjiesj die de coffeeshop op weekbasis nodig heeft voor de verkoop aan klanten.
De maximaal toegestane handelsvoorraad als bedoeld onder 1 wordt als volgt berekend: het gemiddelde van de verkochte hoeveelheid hennep of hasjiesj van de vier voorgaande weken, vermeerderd met 5%.
De coffeeshophouder geeft de burgemeester inzage in de verkoopcijfers van de gereguleerde producten door steeds op verzoek van de burgemeester de verkoopcijfers per week te verstrekken.
De burgemeester kan besluiten bij een of meerdere coffeeshops een kleinere maximale handelsvoorraad toe te staan als daarvoor aanleiding is om redenen van openbare orde of veiligheid.
In afwijking van het bepaalde in artikel 5.1.2 doet de coffeeshophouder in de eerste vier weken na de inwerkingtreding van dat artikel, aan de burgemeester een opgave van de volgens de coffeeshophouder benodigde verkoophoeveelheid hennep en hasjiesj voor een week.
Het verkopend personeel van de coffeeshophouder heeft een cursus gevolgd waardoor de volgende kennis en vaardigheden zijn verkregen:
Kennis over hennep en hasjiesj, effecten en gezondheidsrisico’s
Adviseren over (wijze van) gebruik
Problematisch gedrag en wijzen op informatie
(Basis) kennis van wet- en regelgeving
De burgemeester beoordeelt of een cursus voldoet aan de daaraan gestelde eisen. De coffeeshophouder legt, voorafgaand aan het volgen van een cursus, een gekozen cursus ter beoordeling voor aan de burgemeester. De burgemeester vraagt de cursusaanbieder om daartoe een beschrijving van de cursusmethode en het cursusmateriaal over te leggen.
7. Handhavingsbeleid aanloopfase
7.1 ‘Handhavingsbeleid’ van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ buiten werking
Het handhavingsbeleid in deze beleidsregel ziet zowel op de gereguleerde als de gedoogde producten, omdat de coffeeshops tijdens de aanloopfase zowel de gereguleerde als de gedoogde producten mogen verkopen.
Hoofdstuk 5 ‘Handhavingsbeleid’ en de daarbij behorende bijlage 1 van het ‘Coffeeshopbeleid Tilburg 2020’ is daarom gedurende de aanloopfase buiten werking.
De burgemeester treedt, behoudens gemotiveerde afwijkingen, bij de constatering van overtredingen door coffeeshops op zoals vastgelegd in de bijgaande tabel met maatregelen.
Bij constatering van een herhaalde overtreding, binnen 2 jaar na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de volgende overtreding.
Bij constatering van een herhaalde overtreding 2 jaar of langer na de voorafgaande constatering, wordt de maatregel toegepast die hoort bij de eerste overtreding.
10 Bijlage bij het beleid: tabel met maatregelen
10.1 Verkoop hennep of hasjiesj
10.3 Eisen aan verkopend personeel en voorlichting
In een coffeeshop wordt geen alcohol geschonken of verkocht en is alcohol ook anderszins niet aanwezig. |
|
10.8 Retourzending en vernietiging
Zoals hiervoor aangegeven dient een coffeeshophouder op grond van artikel 11, lid 1 en 2, Besluit EGC respectievelijk een sluitende en transparante administratie te voeren én deze – los van de UID en het track-and-tracesysteem, als genoemd in artikel 33 Besluit EGC – beschikbaar te houden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving. Artikel 11, lid 1, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 4, lid 1 en 2, artikel 5, lid 1, 2 en 3, artikel 6, lid 1, artikel 10a en artikel 12 Besluit EGC én artikel 11, lid 3, Besluit EGC gelezen in samenhang met artikel 14 Regeling EGC bepalen dat met de genoemde administratie in ieder geval wordt aangetoond dat (zie opsomming eerste kolom – de in grijs weergegeven normen zijn niet van toepassing tijdens de aanloopfase – ):
|
10.11 UID en track-and-tracesysteem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-116445.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.