Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 114839 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 114839 | beleidsregel |
Beleidsregels deelvoertuigen gemeente Zwolle 2024
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
c. (elektrische) Deelfiets: fietsen met een maximale lengte van 2 meter met of zonder trapondersteuning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder ea, van de Wegenverkeerswet 1994, zijnde fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.
Deelscooter: snorfiets, als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990, zijnde een bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur en is voorzien van een elektromotor dan wel een bromfiets, als bedoeld in artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994, zijnde een motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.
(elektrische) Deelbakfiets: transportfiets op 2 of 3 wielen, voorzien van een bak, met of zonder trapondersteuning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder ea, van de Wegenverkeerswet 1994, zijnde fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.
H 2: Bepalingen ten aanzien van de vergunning
Artikel 2. Vergunning algemeen
2 vergunninghouders voor kleinschalige initiatieven voor maximaal 25 (elektrische) deelfietsen, voor maximaal 10 deeldriewielscooters en/of maximaal 5 (elektrische) deelbakfietsen.
Het college kan bij het tussentijds vrijkomen van de vergunning voor de resterende tijd van de vrijgekomen vergunning andere aanvragers, op basis van de volgorde op een wachtlijst, een vergunning verlenen. Mits de resterende tijd van de vrijgekomen vergunning langer is dan zes maanden. De wachtlijst vervalt bij een nieuwe openbare inschrijving.
Artikel 3. Algemene eisen vergunninghouder/bedrijf
De vergunninghouder is een rechtspersoon, ingeschreven bij KvK (of een gelijkwaardig register in een EU-lidstaat of derde land) en heeft geen moeder-dochter, zusteronderneming of is op een of andere wijze verweven met een andere onderneming die voor eenzelfde periode en deelvoertuigcategorie een vergunning heeft aangevraagd.
H 4 : Indieningsvereisten, beslistermijnen en weigeringsgronden
Artikel 6. Weigerings- en intrekkingsgronden
Indien de zeggenschap in de rechtspersoon wijzigt, kan het college de vergunning intrekken. Onder wijziging van zeggenschap wordt onder meer verstaan: een wijziging in aandeel- houderschap door overdracht van aandelen, fusie of splitsing alsmede het sluiten van overeenkomsten waarin aan een (ten tijde van de vergunningverlening) minderheidsaandeelhouder met betrekking tot bepaalde beslissingen een doorslaggevende stem wordt toegekend.
Artikel 7. Wisseling ondernemer
In het geval dat beëindiging van de exploitatie het gevolg is van het overlijden van de vergunninghouder dient, indien voortzetting van de exploitatie wordt beoogd, door de rechtsopvolgers onder algemene titel binnen twaalf weken een nieuwe vergunning te worden aangevraagd ter voortzetting van de exploitatie voor de nog resterende termijn zoals aan de overleden ondernemer vergund.
Artikel 8. Voorwaarden en gebruik vergunning
De vergunninghouder heeft een privacyverklaring in de Nederlandse taal, hij overlegt een uittreksel van voorgenomen verwerkingen in het register van de Algemene Verordening Gegevensverwerking en, indien hij daarover beschikt, een kopie van de verwerkersovereenkomst en hij staat toe dat de gegevens die aan de gemeente worden geleverd gedurende de looptijd van de vergunning conform het vastgestelde beleid, gebruikt mogen worden door de gemeente voor monitorings- en evaluatiedoeleinden.
Vergunninghouder voor deelfietsen en deelscooters starten de dienstverlening met het minimaal aantal genoemde voertuigen in de vergunning. Op basis van een gebruiksratio kan het aantal vergunde deelvoertuigen worden uitgebreid tot het maximaal aantal in de vergunning genoemde voertuigen. Maar ook worden verlaagd indien het gebruik per voertuig te laag is.
Het gemiddeld gebruik moet over een periode van drie maanden minimaal 2,0 ritten per voertuig per dag zijn. Bij een gemiddeld gebruik over een periode van drie maanden van meer dan 2,5 ritten per voertuig per dag kan elk kwartaal, na afstemming tijdens kwartaalevaluatie, het maximum aantal voertuigen van vergunninghouder met 50 voertuigen worden verhoogd. Indien het gemiddeld gebruik daarna meer dan 2,5 ritten per voertuig per dag blijft, kan het maximaal aantal voertuigen wederom worden verhoogd tot het maximum aantal voertuigen genoemd in de vergunning.
Bij een gemiddeld gebruik over een periode van drie maanden van minder dan 2,5 ritten per voertuig per dag dient elk kwartaal, na afstemming tijdens kwartaalevaluatie, het aantal voertuigen van vergunninghouder met 50 voertuigen te worden verlaagd. Maximaal tot het minimaal aantal voertuigen genoemd in de vergunning.
De vergunninghouder is ten alle tijden verantwoordelijk voor het correct stallen van de deelvoertuigen (door haar klanten) en neemt de nodige maatregelen om hinderlijk of foutief geparkeerde deelvoertuigen binnen 24 uur correct te stallen of te verwijderen uit de openbare ruimte. Onder correct stallen wordt hier verstaan het stallen binnen de aangewezen stallingslocaties/parkeerzones die gelden voor het betreffende deelvoertuig.
Bereikbaarheid, servicegebied en klachtenafhandeling
De vergunninghouder heeft een vast Nederlands aanspreekpunt (telefonisch en per mail) dat zeven dagen per week op reguliere tijden bereikbaar is voor gebruikers en in staat is om zo snel mogelijk te handelen bij klachten of vragen. Daarnaast is de vergunninghouder 24/7 via een noodnummer bereikbaar voor overlast en calamiteiten om overlast in de openbare ruimte zoveel mogelijk te beperken.
Defecte of niet te gebruiken voertuigen dienen binnen 24 uur na melding door de vergunninghouder gerepareerd of verwijderd te worden uit de openbare ruimte. De vergunninghouder zorgt ervoor dat hij hierop actief handhaaft. Een en ander zoals aangegeven in het bij de aanvraag aangeleverde onderhoudsplan;
Dataverzameling en informatievoorziening
Vergunninghouder verklaart met diens aanvraag van een Vergunning tevens in te stemmen met de bepalingen van het Afsprakenstelsel van het DMI-ecosysteem en zich binnen 2 kalenderweken na datum toekenning Vergunning te zullen aanmelden als deelnemer in het DMI-ecosysteem en deelnemer te blijven gedurende de volledige periode dat diens Vergunning van kracht is. (Afsprakenstelsel is als bijlage bijgevoegd). Toelichting: Het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem voor mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking brengt een digitale koppeling aan tussen mobiliteit, ruimte en verduurzaming. Zie ook www.dmi-ecosysteem.nl.
De vergunninghouder dient gegevens over haar deelvoertuigen in de gemeente, geautomatiseerd aan te leveren aan de gemeente of aan de door gemeente aangewezen derden, op basis van het Nederlands Profiel Datadelen Deelmobiliteit, dat is ontwikkeld aan de hand van de CDS-M werkwijze ten behoeve van een zorgvuldige, veilige en effectieve data-uitwisseling.
Wanneer het Nederlands Profiel Datadelen Deelmobiliteit nog niet ontwikkeld is, dient de vergunninghouder in de tijdelijkheid mee te werken aan monitoring door een real-time GPS-trace aan de voertuigen te koppelen. De GPS-trace - die in voertuig of app kan zitten – geeft informatie over de locatie met een interval tijd van 15-30 seconden met een nauwkeurigheid van idealiter maximaal 20 meter. Per trace is de volgende informatie te lezen:
Om snel en gericht bij te kunnen sturen op aanbod en (achterblijvende) vraag en inzicht te verkrijgen in het verplaatsingsgedrag, levert de vergunninghouder de benodigde data geanonimiseerd per kwartaal (of eerder op verzoek) digitaal aan via DATATYPE (Bijv. in Shapefile om met GIS te kunnen analyseren).
Om te kunnen monitoren op handhaving en beheer van de deelvloot en om inzicht te krijgen in de druk op de openbare ruimte levert de vergunninghouder data aan de gemeente Zwolle. De volgende data wordt geanonimiseerd per kwartaal (of eerder op verzoek), zonder extra kosten, schriftelijk aangeleverd:
Kwantitatieve data: Aantallen unieke gebruikers, actieve gebruikers, aantal kilometers per rit, aantal ritten per dag, gemiddelde duur gebruik per rit, tijdstip (start, einde), locatie herkomst en bestemming, aantal beschikbare voertuigen per buurtcode/ in gebruik zijnde voertuigen per wijk en postcode, aantal defecte voertuigen, aantal en locaties vernielde voertuigen, aantal ontvangen meldingen, klachten en oplostijd hiervan, geanonimiseerde verplaatsingsgegevens;
Kwalitatieve data: informatie die verzameld wordt door aanbieder via enquêtes onder (potentiële) klanten over in ieder geval: relatie met autobezit en -gebruik, modal shift en verbetering van aanbod. In het geval de gemeente Zwolle zelf kwalitatief onderzoek wil doen in het kader van monitoring en evaluatie, verzendt de vergunninghouder de enquête naar zijn klanten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-114839.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.