Gemeenteblad van Coevorden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2024, 112958 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2024, 112958 | beleidsregel |
Beleidsregels locaties boven- en ondergrondse verzamelcontainers gemeente Coevorden
Het college van de gemeente Coevorden;
een uitspraak van de Raad van State in 2018, moet het college kunnen aantonen dat zij bij het bepalen van een locatie van een boven- of ondergrondse container betekenis heeft toegekend aan de betrokken belangen, zoals de gevolgen voor de omwonenden en de verkeersveiligheid;
artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
artikel 7 van de Afvalstoffenverordening gemeente Coevorden 2024 en artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit krachtens de Afvalstoffenverordening gemeente Coevorden 2024;
in het beleidsplan Afval en Grondstoffen 2023-2027 de plaatsing van meerdere boven- en ondergrondse verzamelcontainers voor bij hoogbouwlocaties, in de binnenstad van Coevorden en in de vorm van ondergrondse mini-sorteerstraten is opgenomen, evenals bovengrondse containers voor luiers op wijkniveau;
de gemeentelijke uitvoeringsorganisatie, Area Reiniging, een locatiekeuzedocument en opleveringsdocument met controlepunten hanteert bij de locatiebepaling en oplevering van ondergrondse verzamelcontainers in de gemeente Coevorden;
Beleidsregels locaties boven- en ondergrondse verzamelcontainers gemeente Coevorden
Met deze beleidsregels wordt invulling gegeven aan het gebruik door het college van de bevoegdheid tot aanwijzing van boven- en ondergrondse inzamelvoorzieningen.
Bij het bepalen van een locatie voor boven- en ondergrondse inzamelvoorzieningen vindt een zorgvuldige afweging van belangen plaats. Om deze belangenafweging consistent en transparant te doen plaatsvinden, zijn deze beleidsregels opgesteld. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individueel belang. Het algemeen belang is dat er een optimale verdeling van de locaties van de boven- en ondergrondse containers is, zodat er sprake is van een logisch, dienstverlenend en kostenefficiënt netwerk.
Bij de locatiebepaling worden alle criteria zoals opgesomd in artikel 3 betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. In dat geval kiest de gemeente voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing.
De teamleider Vastgoed & Infrastructuur is conform het Algemeen Mandaatbesluit Coevorden gemandateerd tot het zorgvuldig laten plaatsen van de inzamelvoorzieningen conform de genoemde criteria in artikel 3. De gemandateerde bevoegdheid wordt ingekaderd door deze beleidsregels. Het uitgangspunt is dat het aanwijzen van locaties voor de plaatsing van boven- en/of ondergrondse inzamelvoorzieningen geschiedt met toepassing van de voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Bij het aanwijzen van locaties voor de plaatsing van één of enkele containers, tot en met een maximum van 5 containers, zal de reguliere bezwarenprocedure worden gevolgd.
Algemeen belang versus het individueel belang
De gemeente beoogt het inwoners zo gemakkelijk mogelijk te maken om afval te scheiden door een goede infrastructuur van inzamelvoorzieningen te bieden. Ook wil de gemeente de locaties van de voorzieningen met de juiste betrokkenheid van inwoners bepalen. Bij de locatiebepaling vindt daarom per locatie een zorgvuldige afweging plaats op basis van een aantal randvoorwaarden en/of criteria. Deze zijn uitgewerkt in een (niet-limitatieve) lijst in artikel 3. In sommige gevallen zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. In dat geval kiest de gemeente voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing. Het algemeen belang gaat daarbij in beginsel voor op het individueel belang. Hierbij valt te denken aan doelmatige inzameling, optimale verdeling van de locaties voor een gebiedsdekkend en kostenefficiënt netwerk, het creëren van een veilige situatie, het behoud van bomen en onmogelijkheden om te plaatsen wegens kabels en leidingen. Het individueel belang is dat de aanwezigheid, het gebruik en het legen van de containers zo min mogelijk hinder geeft voor de omwonenden.
Het aantal containers en de frequentie van lediging beïnvloeden de kosten van aanschaf, onderhoud en het ledigen van de containers. Omdat de totale kosten van de inzameling van huishoudelijk afval de hoogte van de afvalstoffenheffing bepalen, is een kostenefficiënt systeem van belang.
Samenhangend netwerk van inzamelvoorzieningen
De locaties van de boven- en ondergrondse inzamelvoorzieningen worden op zodanige wijze bepaald dat een inwoner de mogelijkheid heeft om het afval op meerdere, voor de inwoner voor de hand liggende, logische locaties in een boven- of ondergrondse container te deponeren.
De boven- en ondergrondse containers op de verschillende locaties vormen een samenhangend netwerk. Wanneer op een beoogde locatie geen container wordt geplaatst, beïnvloedt dit de potentiële gebruikers van deze locatie. Zij moeten hun afval naar een andere, mogelijk voor hen minder gunstige, locatie brengen. Daar zal meer afval worden aangeboden dan oorspronkelijk was voorzien, waardoor deze container vaker geleegd moet worden of, in enkele gevallen, een extra container nodig is.
Artikel 3. Randvoorwaarden en/of criteria voor locatiebepaling
Indien de meest logische locatie voor een boven- of ondergrondse container voor restafval, PMD of GFT niet voldoet aan één of meerdere randvoorwaarden en in de directe nabijheid van de logische locatie geen alternatieven voor handen zijn, kan de maximale loopafstand worden verlengd tot maximaal 200 meter. In overleg met belanghebbenden kan hiervan worden afgeweken.
De ondergrondse inzamelvoorzieningen worden niet op een riolering geplaatst en bij voorkeur hoeven geen kabels en/of leidingen verlegd te worden. Hiervoor wordt een klic-melding verricht. Indien desondanks tijdens de plaatsing blijkt dat een kabel of leiding aanwezig is waardoor het plaatsen van de ondergrondse container niet mogelijk is, wordt een afweging gemaakt tussen een alternatieve locatie voor de ondergrondse container of het verleggen van de kabels en/of leidingen.
Het college kan afwijken van punt 15 als dit op verzoek van of in overeenstemming met de Vereniging van Eigenaren of de woningbouwcorporatie is. Wanneer de container geplaatst wordt op particuliere grond, dan sluit de gemeente een overeenkomst tussen de grondeigenaar en de gemeente in verband met opstalrecht.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Coevorden op 5 maart 2024.
de secretaris,
de burgemeester,
De Wet milieubeheer verplicht de gemeente tot het inzamelen van huishoudelijk afval bij of nabij elk perceel (10.21 Wm). De gemeente heeft hier derhalve geen keuzevrijheid. Bij en krachtens de Wet milieubeheer zijn regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop de gemeente invulling moet geven aan deze verplichting. Het inzamelen van huishoudelijk afval via boven- en ondergrondse containers valt onder het inzamelen van afval nabij percelen (10.26 Wm).
Op basis van artikel 10.23 uit de Wet milieubeheer zijn gemeenten verplicht een Afvalstoffenverordening te hebben. In de Afvalstoffenverordening gemeente Coevorden 2024 en het Uitvoeringsbesluit krachtens de Afvalstoffenverordening gemeente Coevorden 2024 zijn de gemeentelijke regels vastgelegd met betrekking tot de huishoudelijke afvalinzameling. Volgens artikel 7, eerste lid van de afvalstoffenverordening kan de gemeente de inzamelmiddelen en -voorzieningen aanwijzen voor huishoudens. In het uitvoeringsbesluit is dit nader uitgewerkt.
Het is de wettelijke taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat het huishoudelijk afval gescheiden wordt ingezameld. Het is de bevoegdheid van het college om te bepalen welke inzamelvoorzieningen hiervoor worden ingezet. In het beleidsplan Afval en Grondstoffen 2023-2027 is vastgelegd dat het aantal boven- en ondergrondse verzamelcontainers wordt uitgebreid ten aanzien van hoogbouwlocaties, de binnenstad van Coevorden en de laagbouw in de vorm van mini-sorteerstraten voor textiel, PMD, glas en oud papier en karton, evenals de plaatsing van bovengrondse containers voor luiermateriaal. Belangrijk is dat bij het plaatsen van de inzamelvoorzieningen gebruik wordt gemaakt van vaste richtlijnen, waaronder de keuze van een locatie voor een boven- of ondergrondse inzamelvoorziening.
Bij de plaatsing van boven- en ondergrondse inzamelvoorzieningen moet bepaald worden welke locaties geschikt zijn om de inzamelvoorzieningen te realiseren. Daarbij moet rekening worden gehouden met type wijk, aanwezige parkeergelegenheid, technische en verkeerstechnische plaatsingseisen en de locatie-specifieke omstandigheden. In het kader van het efficiënt en effectief inzamelen van het huishoudelijk afval wordt bij het bepalen van de plaats van een inzamelvoorziening getracht zo goed mogelijk aan te sluiten bij de bestaande inzamellogistiek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-112958.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.