Gemeenteblad van Zeist
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2024, 110821 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2024, 110821 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Marktreglement gemeente Zeist 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist;
gelet op artikel 160, eerste lid sub h, Gemeentewet, artikel 4 van de marktverordening Zeist 2024 en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening 2024 en een ordelijk verloop van de markt(en);
vast te stellen het volgende marktreglement gemeente Zeist 2024
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De in artikel 1 van de marktverordening Zeist 2024 weergegeven begripsomschrijvingen zijn tevens van toepassing op deze nadere regels.
HOOFDSTUK 2. BEPALINGEN OVER VERGUNNINGEN
De branchering alsmede het maximum aantal standplaatsen per branche is vastgesteld per markt, zoals aangegeven op de bij dit reglement behorende brancheringsregeling.
Artikel 7. Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen
Als er een vaste standplaats op de markt vrijkomt, worden de vergunninghouders van een vaste standplaats door het college in de gelegenheid gesteld hun interesse voor de vrijgekomen standplaats kenbaar te maken. De gemeente stelt een selectiecommissie samen die bestaat uit minimaal 2 marktondernemers van verschillende branches, de marktmeester en een ambtenaar.
Als er, na toepassing van de procedure van lid 3 van dit artikel, nog vaste plaatsen op de markt vrij zijn, wordt dit door het college openbaar bekend gemaakt en worden gegadigden voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om hun interesse in de vrijgekomen standplaats schriftelijk kenbaar te maken door middel van invulling van het aanvraagformulier vaste standplaats markt Zeist.
Selectie van een gegadigde door de selectiecommissie vindt plaats aan de hand van de branche waarin de gegadigden actief zijn. Selectie vindt vervolgens plaats door toekenning van maximaal honderd punten aan iedere volledig ingevulde aanvraag. De gegadigde met het hoogst aantal punten wordt aan het college voorgedragen voor verlening van de vergunning.
Artikel 8: Volgorde toewijzing standplaatsen bij wijziging opstelling en indeling
Bij wijziging van de opstelling en indeling van de markt worden de standplaatsen op de markt eerst toegewezen aan de vergunninghouders van een vaste standplaats. Toewijzing vindt plaats in overleg met de marktcommissie. Toewijzing van de vergunningen voor de standplaatsen die daarna nog vrij zijn, vindt plaats volgens de procedure zoals beschreven in artikel 7 lid 3 tot en met lid 6.
Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Wenst de houder van een vergunning voor een vaste standplaats niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning, is de vergunninghouder overleden, in staat van faillissement of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, erven of curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
Artikel 10. Toewijzing dagplaats
De dagplaats wordt toegewezen aan de gegadigden die zich daarvoor op of voor de marktdag bij de marktmeester hebben gemeld. Toewijzing vindt plaats aan achtereenvolgens gegadigden die actief zijn in dezelfde branche als de branche van de dagplaats, vervolgens aan gegadigden die niet actief zijn in deze branche, waarbij voorrang wordt gegeven aan gegadigden die actief zijn in een branche die nog niet op de markt vertegenwoordigd is en daarna aan alle overige gegadigden met inachtneming van de brancheringslijst. Bij meerdere gegadigden die bij toepassing van deze procedure in aanmerking komen voor de dagplaats, wordt de dagplaats toegewezen door middel van loting door de marktmeester.
HOOFDSTUK 3. BEPALINGEN OVER HET GEBRUIK VAN DE STANDPLAATS
Artikel 12. Innemen standplaats
De vervanger treedt op namens de vergunninghouder en handelt namens de vergunninghouder. Het bepaalde in de marktverordening Zeist 2024 en het marktreglement 2024 en volgende is van overeenkomstige toepassing op de vervanger. Alle handelingen van de vervanger op de markt worden aan de vergunninghouder toegerekend. De vergunninghouder blijft, ook bij een vervanger, altijd verantwoordelijk voor het gebruik van de standplaats.
Artikel 16. Markt schoonhouden
Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder begrepen verpakkingsmateriaal, op zijn standplaats op een zodanige wijze te bewaren dat zwerfaval wordt voorkomen en het niet door onbevoegden kan worden weggehaald. De vergunninghouder dient zelf en onmiddellijk na afloop van de markt voor afvoer van het afval zorg te dragen.
Artikel 18. Overgangsbepalingen
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de Marktverordening Zeist 2011 is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet definitief op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast. het marktreglement 2024.
TOELICHTING BIJ HET MODELMARKTREGLEMENT 2022 VAN DE CVAH
In artikel 4 van de Marktverordening Zeist 2024 is vastgelegd, dat het college de bevoegdheid heeft om nadere regels te stellen met betrekking tot hetgeen in de marktverordening is bepaald. Met dit marktreglement wordt daar invulling aan gegeven en worden uitvoeringsregels vastgesteld.
Hoofdstuk 1 van het Marktreglement bevat de algemene bepalingen. Hoofdstuk 2 bevat bepalingen over de vergunningen. In hoofdstuk 3 zijn bepalingen over het gebruik van de standplaats op de markt. In hoofdstuk 4 zijn enkele slotbepalingen opgenomen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel wordt verwezen naar de begrippen die in de verordening wordt gehanteerd. Deze begrippen en de invulling daarvan gelden ook bij de toepassing van het Marktreglement.
Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt
Het college geeft aan waar en wanneer de markt wordt gehouden (dag, locatie en tijd).
In het tweede lid is een bepaling opgenomen die voor het college de bevoegdheid creëert om op grond van dringende redenen de markt geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, af te gelasten dan wel anders in te richten. Bij dringende reden dient gedacht te worden aan bijv.
herstel- of onderhoudswerkzaamheden of aan een evenement met een meer dan lokale uitstraling.
Artikel 3 Grootte en aantal standplaatsen
Hier wordt aangegeven hoe met het standplaatsenplan en de strekkende meters kan worden omgegaan. Het inrichten van de markt vergt creativiteit en flexibiliteit om het voor iedereen zo gunstig mogelijk te maken.
Artikel 4 Inhoud vaste standplaatsvergunning
In het eerste lid is een uitgebreide inhoudsopgave gegeven van een vaste standplaatsvergunning. In onderdeel a is expliciet opgenomen dat de vergunning naam én voornamen van de vergunninghouder in de vergunning worden opgenomen. Dit vergemakkelijkt de identificatie van de vergunninghouder. Onder een duidelijke omschrijving, bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt bij voorkeur gedacht aan een tekening of plattegrond waarop de afmetingen van de standplaatsen en de nummering daarvan zijn aangegeven. Ingevolge het vermelde onder c worden in de vergunning de verkoopmaterialen (kramen, tafels, wagens en dergelijke) opgesomd die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats mag gebruiken. Het tweede lid bepaalt dat er een middel ter identificatie aan de vergunning wordt gehecht. In verband hiermee kan de vergunninghouder worden verzocht twee pasfoto’s te overleggen die dienen ter identificatie; de ene op de vergunning en de ander voor het archief.
Branchering is bedoeld om de markt attractiever te houden en een evenwichtig aanbod te komen.
Uit de rechtspraak blijkt dat de Europese Dienstenrichtlijn ook van toepassing is op detailhandel aan consumenten. De verkoop van goederen op de markt valt daar onder. Daarmee is sprake van een ‘dienst’ in de zin van de Dienstenrichtlijn en is de Dienstenrichtlijn, die in Nederland zijn vertaling heeft gekregen in de Dienstenwet, van toepassing op de vergunningen die voor een standplaats op de markt worden verleend en het vergunningstelsel dat op (de verlening van) deze vergunningen van toepassing is. Als de uitgifte van vergunningen om beleidsmatige redenen beperkt is, is sprake van schaarse vergunningen. Dat geldt voor vergunningen voor standplaatsen op warenmarkten. Uit de Dienstenrichtlijn en rechtspraak volgt dat deze vergunningen niet voor onbepaalde tijd mogen worden verleend, maar voor een passende beperkte duur. Achtergrond daarvan is dat bij de verdeling van schaarse vergunningen door de overheid op enigerlei wijze aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunningen mee te dingen.
Vervolgens is de vraag aan de orde wat een passende beperkte duur is. In de rechtspraak is bij de beantwoording van deze vraag aansluiting gezocht bij de terugverdientijd van de door vergunninghouders noodzakelijk gedane investeringen. Daarbij geldt dat die terugverdiend per branche dient te worden bepaald. Wij zijn van oordeel dat een vergunningstermijn van 15 jaar een passende beperkte duur is. Kortlopende vergunningen bieden voor de marktondernemers veel onzekerheid en bieden hen onvoldoende tijd moet hebben om hun investering terug te verdienen.
Artikel 7 Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen
Dit selectiestelsel biedt gegadigden voldoende ruimte om mee te dingen naar plaatsen op de markt en geeft de beste mogelijkheden om de markt op een kwalitatief hoogstaand peil te houden. De procedure is als volgt. Als een plaats op de markt vrijkomt worden bestaande vergunninghouders van een vaste standplaats eerst in de gelegenheid gesteld om een andere plaats te kiezen. Vervolgens worden de nog vrije plaatsen door de gemeente openbaar bekendgemaakt en worden gegadigden in de gelegenheid gesteld hun interesse voor de standplaats kenbaar te maken. Van belang is dat op voorhand en voor eenieder duidelijk is aan welke eisen een sollicitatie naar de vrijgekomen plaats dient te voldoen en welke termijn geldt voor binnenkomst van de sollicitatie. De ingestelde selectiecommissie selecteert vervolgens welke gegadigden actief zijn binnen de vrijgekomen branche. Dat is stap 1. Stap 2 is dat aan de hand van de genoemde criteria punten aan de gegadigden worden toegewezen. Daarbij kan, als het gaat om assortiment, ook aandacht worden gegeven aan de eventuele behoefte aan diversiteit in kwaliteit A, B of C-producten op de markt. De gegadigde met het hoogste aantal punten wordt door de selectiecommissie voorgedragen aan het college. Als sprake is van gegadigden met een gelijk hoogste aantal punten, vindt de uiteindelijke keuze plaats door middel van loting tussen deze gegadigden (stap 3).
Artikel 8 Volgorde toewijzing standplaatsen bij wijziging opstelling en indeling
In de praktijk bleek onduidelijk op welke wijze de plaatsen moeten worden toegewezen bij een wijziging van de opstelling en indeling van de markt. Van belang is dat dit op een zorgvuldige wijze en niet willekeurig plaatsvindt. De procedure die in artikel 6 is vastgelegd wordt ook hier toegepast: eerst kiezen de bestaande vergunninghouders van een vaste plaats een plaats op de gewijzigde markt. De plaatsen die daarna nog vrij zijn, worden vervolgens uitgegeven door toepassing van de selectieprocedure van artikel 6.
Artikel 9 Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In het geval de vergunninghouder niet langer van zijn vaste standplaats gebruik wenst te maken of niet langer van zijn standplaats gebruik kan maken, moet het mogelijk zijn dat de vergunning wordt overgeschreven zonder al te veel voorwaarden. Dat sprake is van schaarse vergunningen staat daaraan niet in de weg. Een vergunning voor bepaalde tijd wordt overgeschreven voor de resterende duur van de bepaalde tijd. Daarna moet de vergunning opnieuw worden uitgegeven volgens de selectieprocedure van artikel 6.
Artikel 10 Toewijzing dagplaats
Dit artikel betreft de toewijzing van dagplaatsen en geeft een procedure daarvoor.
Artikel 11 Toewijzing standwerkersplaats
In dit artikel is de toewijzing van standwerkersplaatsen geregeld.
Artikel 12 Innemen standplaats
Uitgangspunt is dat de vergunninghouder verplicht is de standplaats in te (laten) nemen, dat wil zeggen: de standplaats moet bezet zijn. De vergunninghouder is niet verplicht in persoon op de standplaats aanwezig te zijn. De eis van persoonlijke aanwezigheid past niet meer bij de moderne bedrijfsvoering van marktondernemers. De vergunninghouder blijft volledig verantwoordelijk voor de standplaats, ook als hij zich laat vervangen. Hij is gehouden de standplaats in te (laten) nemen en is ook aanspreekbaar op alles wat er op en om de standplaats gebeurt.
Artikel 13 Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
Dit artikel geeft regels voor de situatie dat de vergunninghouder niet in staat is om zijn standplaats op de markt niet in te (laten) nemen. De standplaats blijft in dat geval leeg en wordt een dagplaats. Voor de continuïteit en kwaliteit van de markt is het van belang dat de standplaatsen ingenomen kunnen worden en lege plekken op de markt zoveel mogelijk worden voorkomen.
Artikel 14 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Dit artikel geeft regels voor de tijd dat een vergunninghouder op het marktterrein aanwezig mag zijn en spreekt voor zich. Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Het tweede lid maakt duidelijk dat het in het algemeen, in het belang van de orde op de markt, de vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, vóór de sluitingstijd gelegen, momenten te verlaten. Op grond van het derde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste standplaats voor een bepaalde tijd ingenomen moet zijn. Indien bekend is dat de rechthebbende later op de markt verschijnt, zal de standplaats uiteraard open moeten blijven.
Artikel 15 Gebruik van eigen materiaal
Marktondernemers hebben de vrijheid hebben om op de markt van hun eigen verkoopmateriaal gebruik te maken. Dit materiaal moet natuurlijk aan de geldende veiligheidseisen voldoen. Om die reden is in lid 1 van dit artikel bepaalt dat het eigen materiaal in de aanvraag van de vergunning moet zijn genoemd. Verder is in lid 2 vastgelegd dat het college mag bepalen dat uitsluitend op bepaalde plaatsen mag worden gebakken en gebraden. Dit in verband met de brandveiligheidseisen.
De gemeente is een voorstander van een schone markt. Om die reden is dit artikel toegevoegd.
Ook mogen er geen verwarmingsapparaten of airco’s op het stroomnet worden aangesloten, omdat het stroomnet niet onbeperkt is op de markt.
Artikel 17 voertuigen op de markt
Voertuigen worden niet op de markt geplaatst, tenzij. Er kunnen meerdere redenen zijn om wel een auto op de markt toe te staan, incidenteel bij voorbeeld bij heel slecht weer, maar dat is dan aan de marktmeester. Structureel moet op de vergunning aangegeven gaan worden.
Artikel 18 Overgangsbepalingen
Een overgangsregeling als hier opgenomen, is noodzakelijk voor de rechtszekerheid van de betrokkenen. Het is van belang oude rechten te eerbiedigen.
In het tweede lid wordt bepaald dat wanneer een vergunning wordt overgeschreven (bij voorbeeld van vader op zoon) zal de vergunning niet meer voor onbepaalde tijd worden verleend, maar voor een periode die in het op dat moment van kracht zijnde marktreglement is opgenomen.
In het derde lid is bepaald dat aanvragen om vergunning die nog niet definitief zijn afgehandeld direct onder de nieuwe verordening komen te vallen. Voor lopende aanvragen en in behandeling zijnde bezwaarschriften geldt dus de nieuwe verordening.
Artikel 19, 20 en 21 Intrekken oude regeling, inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-110821.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.